PLAN ZA HRZ DO RUJNA

Uskoro konačna odluka: Otkrivamo koji će borbeni avioni najvjerojatnije čuvati hrvatsko nebo

Pobijediti bi mogli oni koji RH osiguraju nova radna mjesta i nove tehnologije, i to u vrijednosti od barem milijardu eura
švedski avion JAS 39

- Do rujna ćemo ministru obrane iznijeti naš prijedlog o budućnosti borbenoga zrakoplovstva. No, nije tu riječ samo o zrakoplovima, nego o stanju cjelokupne tehnike i ljudstva u HRZ-u - kaže za Jutarnji list umirovljeni general Josip Štimac, član savjetničkog tima ministra obrane.

Uz Štimca, u timu su umirovljeni generali Josip Čuletić i Vlado Bagarić. Štimac ističe da je njihova zadaća dati ministru Josipu Buljeviću kvalitetnu podlogu kako bi Vladi i predsjednici Republike mogao predložiti rješenje o budućnosti Ratnoga zrakoplovstva.

Smjernice za odluke

Što se tiče nabave borbenog zrakoplova, na stolu su dva dokumenta - četiri neobvezujuće informacije (Request for Information - RFI) o mogućnosti opremanja Ratnog zrakoplovstva novim ili polovnim avionima. Ponude su dali švedski SAAB za JAS 39 verzija c/d, Izrael za polovni F16, Južna Koreja za FA 50 i Francuska za Rafael. Riječ je o informativnim ponudama koje Ministarstvu obrane daje određene smjernice u donošenju budućih odluka. Drugi dokument je “Studija razvoja sposobnosti zaštite zračnog prostora Republike Hrvatske višenamjenskim borbenim avionom”, napravljena prošle godine, koja je temelj za donošenje odluke o sudbini borbenoga zrakoplovstva. Savjetnički tim, kako doznajemo, neće raditi novu studiju nego će na osnovi te napravljene, uz moguće korekcije, ministru obrane predložiti daljnje korake.

Prema prijašnjim najavama, do kraja godine Vlada i predsjednica Republike trebali bi donijeti odluku hoće li Hrvatska zadržati borbeno zrakoplovstvo ili će se nadzor zračnog prostora prepustiti nekom od NATO-ovih partnera. Bude li odluka zadržavanje borbenog zrakoplovstva, kreću razgovori s potencijalnim dobavljačima. Predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović već je nekoliko puta iznijela svoj stav da treba zadržati borbene avione. Više naših sugovornika tvrdi kako bi se u tom slučaju najžešća bitka mogla voditi između švedskog JAS 39 i južnokorejskog trenažno-borbenog FA 50.

- Pobijedit će onaj koji će Hrvatskoj osigurati nova radna mjesta i nove tehnologije kroz industrijsku suradnju. Onaj koji će u Hrvatsku dovesti što više novih poslova - smatraju naši sugovornici. U praksi to znači da će ponuditelj u Hrvatsku morati dovesti poslova barem u vrijednosti nabave novih aviona. Prema procjenama, riječ je o barem milijardu eura.

Poslovi u riječkoj luci

Južnokorejci su već objavili da su spremni osigurati velike poslove riječkoj luci te druge aranžmane u Hrvatskoj. S druge strane, Šveđani su spremni Hrvatskoj ponuditi kvalitetni financijski aranžman i brojne poslovne aranžmane, ali i, što je izuzetno važno, jako brzo rješenje opremanja Ratnog zrakoplovstva novim avionima. Prema neslužbenim informacijama, SAAB je u mogućnosti isporučiti avione dvije godine od potpisivanja ugovora. To je izuzetno bitno jer je upitno dokad će zapravo postojeći remontirani MiG-ovi 21 biti operativni. Iako im po dokumentaciji resursi ističu 2024., nitko ne može jamčiti da će zaista do tada biti u upotrebi. Naime, nabava rezervnih dijelova sve je teža i upitno je do kada će ih se moći servisirati u slučaju kvarova.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
27. travanj 2024 05:03