ZAKAŠNJELE ODLUKE

‘Cvjetni’ - politička osveta ili megazahvat bez strategije?

Skupština je zatražila revidiranje projekta Cvjetni, Horvatinčić kaže da je to nemoguće i upozorava na antipoduzetničku klimu, a Pravo na grad želi da Varšavska ulica ostane pješačka zona

ZAGREB - Može li politički motivirana isprika SDP-a u Skupštini i zakašnjeli zaključci većine u kojima se traži revidiranje projekta Cvjetni sprati odgovornost tih istih zastupnika koji su 2007. bili suzdržani kod izmjena GUP-a, pitanje je koje se nameće nakon tematske sjednice o urbanizmu i strategiji razvoja grada održane u četvrtak.

Podijeljena javnost

Pionirski, ali kontroverzni projekt investitora Tomislava Horvatinčića , kao nijedan do sada podijelio je javnost i struku. Jedni ga podržavaju i jedva čekaju revitalizaciju, dok su drugi spremni tijelima braniti Varšavsku ulicu.

Uz argumente da se gradnjom rampe za garažu smanjuje pješačka zona, da se povećava promet u centru, te da se kod donošenja GUP-a pogodovalo privatnom investitoru, Pravo na grad i Zelena akcija organizirali su niz akcija kojima su pokušali zaustaviti “devastaciju”. Peticijom su prikupili 55.000 potpisa protiv projekta, a u zadnjoj anketi 50 posto od 500 ispitanika odgovorilo je da Cvjetni nije projekt od javnog interesa.

Zagovornici projekta tvrde da se zaustavljanjem gradnje obeshrabruju i budući investitori, da su protivnike instrumentalizirale političke opcije, da se prosvjedima želi poručiti kako se Zagreb ne želi razvijati, te da se tako zaustavlja proces uređenja blokova.

Najnoviju odluku Skupštine, u kojoj se od gradonačelnika traži da ponovno pregovara s Horvatinčićem o smanjenju podzemnih etaža, čime bi se izbjegla rampa u Varšavskoj, za naš list komentirao je Tomislav Horvatinčić koji tvrdi da je projekt u fazi u kojoj je nemoguće njegovo mijenjanje, a da bi njegovim zaustavljanjem Grad morao biti spreman na odštetu investitoru.

- Pokušaj revidiranja projekta koji je u tijeku i ima sve dozvole eklatantan je primjer antipoduzetničke klime. Time se ugrožava vladavina prava. Tko će nam nadoknaditi štetu u slučaju zaustavljanja ili revizije projekta? Pojam političke odgovornosti predmnijeva da donošenje odluka ne može biti motivirano političkim razračunavanjima. Niste vjerodostojni dajete li potporu projektu i onda ga, nakon što se on počne realizirati, zaustavljate - smatra Horvatinčić, koji tvrdi da je u ovakvoj gospodarskoj situaciji potpuno neodgovorno zaustavljati projekt na kojem radi više od 1000 zaposlenika. Time bi, kaže Horvatinčić, država izgubila 33 milijuna eura, a Zagreb 5 milijuna.





U Hoto grupi kažu da je mišljenje Skupštine nestručno, neozbiljno i štetno. - U podzemnim etažama je strojarnica, a kad bi se ona sagradila u nadzemnoj etaži, onda bi buka štetila susjedima. U podzemlju je i sklonište za 700 ljudi. Rješenjem Skupštine cijela bi Varšavska bila prometno opterećena - kažu u Hoto grupi. Čelnik Prava na grad, Teodor Celakoski, kaže da oni žele promijeniti, a ne zaustaviti projekt, te da se rampa može sagraditi unutar kompleksa.

SDP-ov razlaz s Bandićem

- Projekt je posljedica sprege vlasti i privatnika. Oni ne mogu tužiti Grad ako se zaustavi gradnja rampe, jer je Grad njen investitor, a Varšavska nikada nije bila dijelom DPU-a - pojasnio je Celakoski.

Jasno je da planiranje grada treba biti studiozno, no stručnjake je malo tko slušao. Stoga se čini da su zaključci Skupštine - ni tri godine nakon izmjene GUP-a koju nisu spriječili ti isti SDP-ovi zastupnici kojima sada zbog razlaza s Bandićem projekt Cvjetni više ne odgovara - ipak stigli prekasno.

Tri scenarija:

1. Nastavi li se gradnja bez izmjena:

- Pravo na grad i Zelena akcija nastavit će prosvjedovati

- Građani će izgubiti oko 30 metara pješačke zone u Varšavskoj ulici

- Povećat će se promet automobila u centru grada zbog novih sadržaja

2. Zaustavi li se gradnja potpuno:

- Grad preuzima rizik tužbe investitora, koji je uložio 43 milijuna eura

- Oko tisuću radnika ostaje bez posla

- Obeshrabruju se potencijalni investitori, spremni na ulaganja u revitalizaciju donjogradskih blokova

3. Nastavi li se gradnja s izmjenama:

- Prestaju prosvjedi

- Početak Varšavske ulice ostaje pješačka zona

- Cijeli bi projekt bio upitan, jer Hoto grupa tvrdi da je nemoguće strojarnicu i sklonište smjestiti nadzemno

Željko Žutelija: Ne pucajte u poduzetništvo!

Maske su pale i sada je svima sve jasno: dirigenti orkestra “Ne damo Varšavsku” sjede u Gradskoj skupštini i mašu štapićem onako kako se mijenjaju politički vjetrovi. Isti ljudi koji su jučer donosili odluke kojima je legaliziran projekt Cvjetni, danas se ispričavaju građanima što su ih nehotice obmanuli te zahtijevaju obustavu tog projekta i preispitivanje svih dozvola na kojima se temelji.

Prosvjednici s osnaženim političkim zaleđem dobro su organizirani, zagovornici projekta koji je podijelio Zagreb tihi su kao crkveni miševi. Ništa neobično za grad u kojemu nikome ne smetaju grafitima unakažena spomenička jezgra, uništena podsljemenska zona, nedovršena gradska rugla kao što su Dinamov stadion i Sveučilišna bolnica, ali koplja se lome na najavangardnijoj investiciji u starogradskoj jezgri.

Središte grada umire zbog parkiranja ograničenog na jedan sat, potrošački Zagreb seli se prema periferijskim trgovačkim centrima, ugostiteljstvo u centru je na izdisaju, a prosvjednici garaže u Varšavskoj ne posustaju u borbi za samo trideset metara te ulice, umjesto koje će građani dobiti uređen prolaz unutar novog kompleksa. Zagreb je valjda jedini grad u Europi koji ne želi garažu u centru.

Nekoliko stotina metara dalje bez ikakvih se prijepora gradi Ban centar, projekt po mnogočemu sličan Cvjetnom.

Čini se, ipak, da je najveći problem poduzetnik Horvatinčić, dovoljno nesmotren da ulaže 100 milijuna eura u sredini koja se iz petnih žila bori protiv privatnog kapitala kojim se puni gradski proračun iz kojega se financiraju udruge koje nastoje srušiti njegov projekt. A pucanj u poduzetništvo zapravo je urbani suicid pod ravnanjem političkih manipulatora.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. svibanj 2024 21:04