POTPUNI KAOS

RYANAIR TONE SVE DUBLJE Uništili godišnji za gotovo pola milijuna ljudi, bahati gazda dodatno razbjesnio putnike, je li to početak kraja?

Profimedia

 

Šef niskobudžetne kompanije Ryanair, Michael O’Leary, reputaciju je izgradio zahvaljujući otrovnom jeziku i uvredljivom tonu prema vlastitim mušterijama. “Putnici su izdržljiva bagra”, izjavio je u vrijeme sveopće recesije kada je kompanija bilježila velik uzlet. “Oduzmi im gablec, smanji broj WC-a, daj im da nose vlastitu prtljagu ili stoje, nema što neće otrpjeti samo da prođu jeftinije”, komentirao je kontroverzni irski direktor, sin pobožnih irskih farmera koji je karijeru - i imetak - izgradio na rezanju troškova i škrtarenju.

Međutim, nakon godina uspješnog leta, tijekom kojih su mnogi kopirali O’Learyjev poslovni model i skresali sve osim krila zrakoplova kako bi smanjili cijene i privukli kupce, Ryanair je u silaznoj putanji. Došlo je do toga da se O’Leary prije koji dan morao ispričati putnicima koje je tako revno godinama vrijeđao osiguravajući besplatan PR kompaniji. Prgavi direktor ispričao se svima koji su proteklih mjeseci kupili kartu za neki od Ryanairovih letova, a onda izvisili. Gaf nije malen. Riječ je o stotinama tisuća putnika.

"Kompanija je zabrljala”, priznao je O’Leary. “Iskreno se ispričavamo. Ulažemo najveći napor kako bismo finalizirali popis otkazanih letova. Pobrinut ćemo se za oštećene klijente, a svi koji imaju pravo na povrat novca dobit će odštetu”, rekao je O’Leary pred kamerama u Dublinu.

No, nije si mogao pomoći i spomenuo je kako je, u usporedbi s 2500 Ryanairovih letova dnevno, broj otkazanih putovanja zapravo relativno malen. To je samo pojačalo bijes 400.000 putnika s upropaštenim planovima za godišnji.

Ryanair je isprva, 15. rujna, objavio da otkazuje 50 letova dnevno od sredine rujna do kraja listopada. Riječ je o čak 2100 letova, nakon čega, rekao je pa sada porekao direktor Ryanaira, neće biti dodatnih otkazivanja. Samo tjedan dana poslije kompanija je izvijestila da ukida još 34 rute tijekom zime, odnosno čak 18.000 letova od kraja studenoga do ožujka.

Razlog je svemu, kako se doznalo od Uprave, to što Ryanairove avione nema tko voziti. Naime, zbog zbrke u slaganju rasporeda piloti su masovno uzeli preostali godišnji odmor u mjesecima prije prosinca, navela je tvrtka. Odgovora na pitanje zbog čega se toliko ruta ukida tijekom zimskih mjeseci još nema. Ryanairu prijete milijunske odštete kojima su već zaprijetili putnici. Očekuje se da će to kompaniju koštati oko 50 milijuna funti. Tvrtka je putnicima ponudila vaučere u vrijednosti od 20 odnosno 80 funti (za jednosmjernu odnosno povratnu kartu), koje mogu iskoristiti na letovima kompanije do 2018. godine. No, ne misle svi da je to dovoljno. Najnovija vijest koja je ošamarila kompaniju govori o tužbi kojom im sada prijeti i Agencija za civilno zrakoplovstvo (CAA). Ryanair bi mogao dobiti višemilijunsku kaznu jer je nasanjkao čak 400.000 putnika. Kako je to sažela jedna udruga za potrošačka prava, “tisućama su ukrali Božić”. Jer, jedno je ukidanje sendviča, a drugo mogućnost da putnici nenadano moraju kupiti skupe karte drugih kompanija.

No, CAA to ne smatra glavnim grijehom ove kompanije. Ta regulatorska agencija je objavila kako Ryanair putnicima nije ponudio mogućnost da do svojih destinacija dođu drugom aviokompanijom bez dodatnih troškova. Agencija ističe kako je Ryanair, unatoč opetovanim upozorenjima, ignorirao sva pravila te “uporno obmanjuje putnike netočnim informacijama”. “Nije putnike obavijestio da imaju pravo na besplatan obrok, hotelski smještaj i transfer s aerodroma ako se ne mogu ukrcati na neki drugi Ryanairov let”, navela je CAA. Kompanija je dobila sedam dana da promijeni svoju politiku. Ako ne bude surađivala, završit će na sudu temeljem zakona iz 2008. godine zbog kršenja pravila EU o otkazanim letovima. Maksimalna kazna je neograničena novčana globa.

Dodatna kazna Ryanairu je pad vrijednosti dionice koja je zveknula tri posto nakon objave o novim otkazivanjima leta, a time je kompaniji vrijednost pala za 500 milijuna funti. Dodatnih pet mjeseci bez brojnih linija u kompaniji su objasnili potrebom da se izbjegnu problemi zbog naglih otkazivanja putovanja. Naime, putnici koji su već bukirali let u zimskom razdoblju, nemaju pravo na odštetu od 220 funti jer je kompanija pet mjeseci unaprijed objavila da leta neće biti. Time su potencijalno uštedjeli 88 milijuna funti.

Ryanair je već neko vrijeme pod optužbama zbog nezadovoljnih pilota i ostalih članova posade, piše Guardian. Tvrtka je odbacila tvrdnje da je samo tijekom protekle godine otišlo 700 pilota te tvrdi da ih je napustilo samo 260 ljudi, navodi britanski list. Mnogi od ukupno 4200 pilota u Ryanairovoj posadi nisu stalno zaposleni, nego rade na određene i privremene ugovore i tu nastaje problem. Sve se više zaposlenika obraća sindikatima. No, O’Leary ne želi raspravljati sa sindikatima, nego izravno s ljudima. Ryanair, koji je prije desetak godina rastao brže od ijedne druge aviokompanije, a O’Learyja učinio jednim od 15 najbogatijih Iraca, u svakom slučaju predviđa dolazak “mršavih godina”. Očekuje se da će do 2019. godine tom kompanijom letjeti čak šest milijuna putnika manje nego sada.

Tagovi

ELIPSO

Izdvajamo