Finci donose poslove Elki, Puntu i Gredelju

ZAGREB - Odlukom da posao nabavke 84 oklopna vozila za Oružane snage vrijedan 102,6 milijuna eura povjeri finskoj Patriji, Vlada je otvorila pregovore o ugovoru i započela primjenu offseta. Iako je offset u manjoj mjeri već primijenjen prilikom nabave vojnih kamiona, taj je instrument zapravo nepoznat u hrvatskom gospdodarstvu.



Riječ je obvezi stranog proizvođača da kompenzira vrijednost ugovora ulaganjima u proizvodnju i domaćim tvrtkama osigura sudjelovanje u proizvodnji.



Zasad ulaganje neke finske tvrtke u Hrvatsku nije u planu, no nakon ulaganja u tvornicu Đuro Đaković, ona će tijekom nekoliko godina moći samostalno proizvoditi vozila za treća tržišta
Patria se u svojoj ponudbenoj dokumentaciji obvezala osigurati 150 posto offseta. Prema sadašnjoj vrijednosti posla, to bi iznosilo 153,9 milijuna eura. Taj bi se iznos, nakon što hrvatska vlada s Fincima dogovori i nabavku dodatna 42 vozila na osam kotača, kako se očekuje, trebao povećati. Od toga na direktni offset otpada 35 posto, odnosno 35,9 milijuna eura. Ta će se sredstva uložiti u tvornicu "Đuro Đaković", koja je prema odluci Vlade nositelj posla.



Tako će se u Slavonskom Brodu urediti linija za proizvodnju, kupiti potreban alat, educirati radnici, obaviti transfer tehnologije itd. Sve bi to u konačnici trebalo dovesti do toga da "Đuro Đaković" tijekom nekoliko godina samostalno počne proizvoditi vozila za treća tržišta. To je posebno važno s obzirom na to da Patria planira velik prodor u arapske zemlje, kao što su Ujedinjeni Arapski Emirati, Kuvajt itd. Preostalih 115 posto, odnosno 118 milijuna eura, otpada na indirektni offset. Patria će hrvatskim tvrtkama morati osigurati poslove u toj vrijednosti, ili omogućiti dolazak finskih tvrtki u Hrvatsku. Prema neslužbenim informacijama, Patria je odlučila hrvatskim tvrtkama omogućiti izvoz proizvoda i usluga na finsko i ostatak skandinavskog tržišta.



Kako doznajemo, u finskim je planovima tvrtka Elka, brodogradilište u Puntu, vrlo vjerojatno drvna industrija, a moguća je i prodaja tramvaja tvornice Gredelj gradu Helsinkiju. Dovođenje neke finske tvrtke u Hrvatsku, prema svemu sudeći, nije u planu. Kako neslužbeno doznajemo, pri Ministarstvu gospodarstva trebao bi se uspostaviti jedan Ured za offset putem kojeg bi se ti poslovi efikasnije rješavali.





 Ugovor za oklopna vozila bi se trebao potpisati najkasnije do 30. studenoga, no smatra se da se to može očekivati već u listopadu. Kako vojska nije odustala od 126 oklopnih vozila, očekuje se da će s Patrijom biti postignut dogovor o dodatna 42 vozila konfiguracije 8 x 8, ali kada će početi razgovori još se ne zna. Natječaj za 42 vozila konfiguracije 6 x 6 poništen je zbog previsoke cijene, koju su Finci ponudili. Prva vozila u čijem bi sastavljanju sudjelovali i djelatnici "Đure Đakovića", u cijelosti proizvedena u Finskoj, bi trebala stići 10 mjeseci nakon potpisa ugovora. U međuvremenu će se raspisati i natječaj za oružane sustave. Očekuje se da će za vatrene stanice najveći konkurenti biti izraelski Elbit i Rafael te talijanska Otto Melara, a Patria sa sustavom NEMO bila bi glavni kandidat za minobacački sustav.
Prva vozila za 10 mjeseci





Krešimir Žabec
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. travanj 2024 06:04