Kataru podvalili ček bez pokrića na milijun eura

    AUTOR:
    • Jutarnji.hr

  • OBJAVLJENO:
  • 25.04.2009. u 08:25

ZAGREB - Katarski emir Šeik Hamad Bin Kalif al-Tania na jučerašnjom se sastanku sa predsjednikom Stjepanom Mesićem, između ostaloga, kritizirao način poslovanja građevinskog giganta Konstruktora. Ta splitska tvrtka, za 200 milijuna dolara, u Kataru gradi golemo cestovno raskrižje što je najveći hrvatski građevinski izvozni posao.

Na sastanku s katarskim emirom bio je nazočan i predsjednik Hrvatske gospodarske komore Nadan Vidošević koji je kasnije novinarima kratko izjavio kako je “katarska strana oštro kritizirala Konstruktor te zatražila profesionalniji pristup”.

rubrike
VIJESTI
više iz
Prije mjesec dana “Jutarnji list” prvi je otkrio da je finacijski direktor “Konstruktora” u Dohi Krešimir Puljiz završio u istražnom zatvoru u glavnom gradu Katara, Dohi, zbog izdavanja čeka bez pokriča. Tim financijskim dokumentom “Konstruktor” je platio jednog od tamošnjih podizvođača. Vlasnik je pokušao unovčiti spomenuti ček ali je shvatio da je isti bez pokrića. Nakon prijave katarska policija uhitila je Hrvata i još jednog stranog zaposlenika “Konstruktora”.

Puljiz u zatvoru


Odgovorni u “Konstruktoru” kazali su tada da je Puljiz, nakon desetak dana provedenih u pritvoru, pušten na slobodu.

Pojasnili su da je lažni ček izdan na iznos od pola milijuna kuna što, prema njihovom mišljenju, i nije neka pretjerana suma te da su problemi rješeni. Međutim, “Jutarnji” je u posjedu preslika čeka bez pokriča čiji je iznos puno veći od onoga što su u “Konstruktoru” tvrdili. Umjesto pola milijuna kuna, kako su javno tvrdili u splitskom poduzeću, iznos čeka je gotovo milijun eura ili nešto više od pet milijuna katarskih rijala.

To je značjna razlika i na stanovit način ilustrira dubinu problema s kojima se “Konstruktor” suočava.  Podsjetimo, podružnica splitske tvrtke Konstruktor inženjering već osam mjeseci nalazi se u teškim financijskim problemima. Oni su naposlijetku kulminirali i zatvaranjem Puljiza. Iako je financijski direktor ubrzo pušten, kako smo napisali, jer je hrvatska tvrkta ubrzlo pronašla sredstva kojima je ‘pokriven’ ček, Konstruktorova podružnica nije se izvukla iz problema.

Tome u prilog ide i nalog policijske postaje iz Dohe potpisan 10. ožujka ove godine iz kojeg se vidi širina financijskog skandala.

Smijenjeni šefovi 

U nalogu se navodi kako katarska policija traga za Hrvatom Harunom Omerbašićem, šefom nabave Konstruktorove podružnice kojeg se također sumnjiči da je sudjelovao u izdavanju krivotorenog čeka. Spomenuti policijski nalog cijeli slučaj je prebacio na nadležni sud na kojem bi trebalo započeti suđenje Puljizu i Omerbašiću za krivotvorenje.

Unatoč tome, vodeći ljudi Konstruktora u Kataru to demantiraju. Slaven Lovrić, koji je zamjenio Omerbašića kaže da ne postoji nikakva potjernica za njegovim kolegom.

- Cijeli slučaj je odavno obustavljen. I Puljiz i Omerbašić se nalaze u Hrvatskoj gdje se odmaraju - kratko je iz Katara komentirao Lovrić.

Zanimljivo, da je cijelokupna vodeća ekipa Konstruktora u Kataru smjenjena. Osim Puljiza i Omerbašića, smjenjen je i direktor tamošnje podružnice Zvonko Toula, a Konstruktor Inženjering sada vodi Mili Lapić. Nije želio komentirati skandal. No, potvrdio nam je da se Puljiz i Toula nalaze u Hrvatskoj te da se neće vraćati u Katar, dok za je Omerbašića rekao da ne zna ni tko je on.



Naš drugi sugovornik iz te zemlje, koji nas je zamolio za anonimnost, financijske probleme Konstruktor Inženjeringa objasnio je činjenicom da investitor projekta kasni i do pet mjeseci s plaćanjem Konstruktora. Poslijedica toga je da Konstruktor kasni s plaćanjem dobavljača ili pak izdaje čekove za koje se nada da će u trenutku isplate imati pokriće.

Problemi na gradilištu

Sugovornik našeg lista iz Katara osim financijskog skandala opisao nam je niz drugih problema u kojima se nalazi Konstruktor inženjering.

- Vodeći ljudi Konstruktora u Kataru imaju veoma agresivan i uvredljiv pristup prema investitoru i nadzoru. Sve svoje greške na gradilištu Konstruktor prebacuje na podizvođače. Napravljen je cijeli niz tehničkih pogrešaka u samo procesu radova poput mikrotuneliranja, pogon za separaciju ne radi kako bi trebao, iskopavanje pomoću miniranja koje se ne koristi u Kataru stvara ogromona gubitak vremena i novca... - rekao je naš sugovornik .

Politička dimenzija ove afere postala je potpuno vidljiva dolaskom katarskog emira u Zagreb. Nije uobičajeno da poglavari dviju država, na službenim susretima, izravno razgovaraju o problemima privatne tvrtke angažirane u jednoj od država. Ponašanje vodećih ljudi Konstruktora dovelo je do potpunog nedostatka poslovnog povjerenja kod katarskih vlasti. Istodobno, Šeik Hamad bin Kalif Tania vrlo je zainteresiran za ulaganje u  LNG terminal vrijedan dvije milijarde eura i od eventualnih partnera traži profesionalno i poslovno ponašanje.


U tajništvu su nam svaki put rekli da su svi na putu. U četvrtak su tako direktori bili u Zagrebu, a danas u Makedoniji.

HGK: Nadan Vidošević također šuti

Nadan Vidošević, predsjednik Hrvatske gospodarske komore, nije želio ništa odgovoriti na upit Jutarnjeg. Tek je preko glasnogovornice Hrvatske gospodarske komore poručio da nema više što reći medijima o emirovim kritikama Konstruktorova posla u Kataru, osim onoga što je već ranije kazao.

Konstruktor: Bez odgovora na emirovu kritiku

Vijest iz Ureda predsjednika da je emir kritizirao način poslovanja splitske građevinske tvrtke, nije previše uzrujala njezino vodstvo. Dva smo dana pokušavali doći do nekog od odgovornih u čelništvu tvrtke.


2006., ‘07., ‘08., Katar želi uložiti u LNG terminal:Nakon što je Konstruktor dobio posao u Kataru, iz Ureda predsjednika su sve češće dolazile izjave kako je katarski emir zainteresiran za ulaganja u LNG terminal u Hrvatskoj.

studeni 2008., Mesić posjećuje gradilište :Posjet Dohi zbog konferenencije UN-a o financiranju razvoja, predsjednik Mesić iskoristio je da obiđe i gradilište Konstruktora. Čelnici Konstruktora više su puta  naglasili kako su posao u Kataru dobili i zbog velikog zalaganja predsjednika Mesića.

ožujak 2009., Jutarnji otkriva financijske malverzacije Konstruktora:Na opće iznenađenje građevinskih krugova i same javnosti, Jutarnji list objavljuje da je financijski direktor predstavništva Konstruktora u Kataru Krešimir Puljiz proveo desetak dana u zatvoru zbog izdavanja čeka bez pokrića. Javnost tada doznaje da se Konstruktorova podružnica na Bliskom istoku nalazi u veliki financijskim problemima.

travanj 2009., Katarski emir kritizira Konstrukto r:Katarski emir Šeik Hamad bin Kalif al Tania posjećuje Hrvatsku i na zatvorenom sastanku s Mesićem oštro kritizira Konstruktorov rad u Kataru.

kraj 2009. godine:U Konstrukturu su kraj tekuće godine najavili kao rok do kojeg bi trebali završiti radove na Bliskom istoku.

Katarski projekt:

lipnja 2006. godine, sklopljen ugovor: Kada je Konstruktor s katarskom državnom Agencijom za javne radove sklopio ugovor o gradnji cestovnog raskrižja vrijednog 200 milijuna dolara, taj posao je prozvan poslom stoljeća. Naime, riječ je o najvećem poslu koji je jedna hrvatska tvrtka sklopila u inozemstvu nakon osamostaljenja.

Ante Milković

Izdvajamo