Radislav Jovanov Gonzo: U spotovima nema više umjetnosti

ZAGREB - Prošlo je 20 godina otkad je Radislav Jovanov, poznatiji kao Gonzo, režirao prvi spot “Leteći odred” grupe Psihomodo pop. Od tada je snimio još 259 glazbenih spotova, a ovih dana osmišljava DVD na kojem bi se trebalo naći 50-ak njegovih uradaka. Razgovarala sam s Gonzom u studiju Dim, smještenom u velikom stanu u Ilici. “Vidiš onaj zeleni Tico”, pokazuje mi Gonzo auto parkiran ispred kuće. “E, u njemu smo snimali TBF, u haustoru smo snimili Massima... Sve što vidiš tu pojavilo se u kadru nekog spota”, priča 44-godišnji apsolvent kamere na Akademiji dramske umjetnosti. Uvjerava me da je prošlo “zlatno doba” glazbenih spotova u Hrvatskoj i da “neke nove klince ne furaju spotovi, nego igrice, reality showovi, mobiteli...”



Reklame i krvave vijesti



- Videospot je forma koja je davno prevladana. Spot danas može snimiti svatko s boljom kamerom, fotoaparatom ili čak mobitelom te ga monitrati doma na kompjuteru. S razvojem tehnologije takvi sadržaji postali su lako dostupni. To me ne deprimira. Klinci danas između igrica, kava, piva i sms-ova nakratko bace pogled na neki spot, ali samo nakratko. Spotovi su postali poput pladnja na koji se postavljaju beštek i neko jelo. Preko spotova se danas puštaju poruke i reklamiraju drugi sadržaji, a oni se umjesto slika emitiraju na plazmama po stanovima, uredima, lokalima. I tko danas ima vremena pogledati spot od početka do kraja? Tko danas ima vremena u spotovima tražiti poruku, a kamoli još i umjetnost? E, to me deprimira. Ne zbog ego tripa, nego želje da nekom poručim nešto čime ću ga možda dirnuti, pomaknuti ili isprovocirati. Važno je da spot i pjesma zajedno izazovu i najmanju emotivnu rekaciju. Ali danas je sve reklama, flesh news, a vijesti su svakodnevno krvave, prepune nasilja i onda netko kaže: ‘Pazite da u spotu nema cigareta, ne pokazujte pištolje’. Glupo, a djeci ujutro serviraju reklame s elementima nasilja i odvratnog konzumerizma. 



A kako je bilo nekada?



- Nakon rata snimali su se visokobudžetni spotovi, ulagalo se i do 15 tisuća tadašnjih njemačkih maraka, dok je danas izvođačima i izdavačima puno dati i tri do četiri tisuće eura za budžet videospota. To tzv. zlatno doba spotovske produkcije u Hrvatskoj je trajalo od 1995. do 2000 godine. Onda kao da se dogodio zlatni rez. Vratili smo se s Kube sa snimanja spota za Cubismo i bilo je gotovo. Danas ni jedan bend ne želi puno novca ulagati u spotove jer toliko ih koštaju sami albumi. Za izdavače su videospotovi postali neisplativa forma. Važno je da snime spot za jedan hit singl koji će se vrtiti na CMC-u ili na MTV Adriji, a ostalo mogu biti jeftiniji videouraci koji će se vrtjeti na YouTubeu.





Goran Bare, frontman Majki, i Radislav Jovanov Gonzo na dodijeli nagrade Crni mačak 1999. godine. Gonzo je autor mnogih nagrađenih videobrojeva domaćih rock glazbenika, od Majki, Bambi Molestersa, Leta3 do Vatre, TBF-a...



Snimanje spota ‘Plastic fantastic’ Psihomodo popa u Gornjem Stupniku u studiju Vizija u siječnju 2004. Davor Gobac je angažirao bivšeg stanara Big Brothera Krešu Jengića koji u spotu, pod ‘palicom’ Gonza, glumi Supermana.



Hrvatski nogometni izbornik Slaven Bilić sa svojom rock grupom Raw Bau snima videospot za navijačku pjesmu ‘Vatreno ludilo’ na terasi kina Tesla u Splitu, pod sponzorstvom Ožujskog piva i Jutarnjeg lista. Na slici Gonzo snima krupni kadar Bilića s gitarom u travnju prošle godine.

Nagrade za najbolje spotove

Superman Krešo za Psihomodo pop

Slaven Bilić i ‘Vatreno ludilo’



Pa kad se ni na HTV-u, a ni na drugim programima ne puštaju spotovi. Je li zato došlo do pada spotovske produkcije?



- Ljudi su u zabludi kad kažu da su s ukidanjem ‘Hit depoa’ nestali spotovi s Hrvatske televizije. Njima na HTV-u nije ni bilo mjesto. Ni jedna javna televizija na svijetu ne emitira spotove koji su zapravo stilizirana komercijalna forma, ali kako kod nas u to vrijeme nije bilo komercijalnih televizija, to je bio svojevrsni fenomen, pa su se spotovi vrtjeli dan i noć . No, to se kad-tad moralo ugasiti. Danas su druga vremena. Ako netko voli spotove, neka si kupi kabelsku televiziju i gleda ih. Danas su druga vremena.



Kažu da se u folku vrte veliki novci. Biste li pristali snimiti spot za neku folk-pjesmu kad bi vam ponudili veliku svotu?



- Zvao me neki lik pa me pitao kako komentiram to što gospođa Pevec snima spotove? Pa neka ih snima, ali naravno da ja ne bih snimao takve spotove. Severinu ne smatram folk-pjevačicom. Ona je za mene pop-glazbenica koja je koketirala sa svim i svačim, pa sad radi i s Bregovićem. Da me netko natjerao da snimim spot na pjesmu poput one koju je snimila gospođa Pevec, morao bi me žestoko platiti, a nitko nije toliko blesav. Nema potrebe da ja snimam takve spotove; još dobro funkcioniram s bendovima koji možda nemaju toliko novca, ali su dobra ‘zarada’ u emotivnom smislu. Poveliki mi je gušt bio raditi ‘Smak svita’ s TBF-om jer je to bila pjesma koja me nadahnjivala, i s Letom 3 i sa svim tim bendovima Pipsima, Urbanom... Svi smo mi već ‘mamuti’ i prestari smo za to, ali, nažalost, ništa novo se nije pojavilo. Nedostaju na sceni neki novi klinci koji će preuzeti štafetu. Fale neki još bezobrazniji, buntovniji klinci. Hvala bogu da se pojavio Laka, kojeg sluša cijela moja obitelj i kojem bih rado radio neki spot.



Doživljavate li još spotove kao umjetnost ili je to nakon toliko uradaka postala čista proizvodnja?



- Moram ih doživljavati kao umjetnost. Kad bih to prerastao, kad bih ih gledao kao čistu proizvodnju, ne bi u tome više bilo nikakvog smisla. Trudim se u svojim spotovima prenijeti atmosferu karakterističnu za tu pjesmu i taj bend jer spotove ne radim za sebe, nije to moje sebično umjetničko djelo. Najsretniji sam kad su u konačnici svi zadovoljni spotom: bend, publika i ja.



A koje ćete spotove izdvojiti na svojem DVD-u?



- Izdvojio bih spotove koji su mi i glazbeno bili dobri. Uvijek mi je lakše bilo raditi spotove kad bi mi se pjesma svidjela. Kad je pjesma imala nešto u sebi, bilo je lakše, a upravo bih takve spotove volio izvući. Ne bih izdvajao profesionalno kvalitetne i dobre spotove, nego spotove za koje sam sretan što sam ih radio. Spotove s kojima su bili sretni i oni za koje sam ih radio i oni koji su ih gledali. U tom izboru nit vodilja bio bi mi glazbeni pravac rock, etno odnosno alternativa, ali i jazz balade Meri Cetinić imale bi svoje mjesto na toj kompilaciji. Neki od svih tih spotova već su objavljeni na DVD-u ‘Živa p....’ od Leta 3,  DVD-u Svadbasa iz ZeKaeMa i Gustafa iz Tvornice.



Hoće li se na tom DVD-u onda naći Severinin spot za pjesmu ‘Gas, gas’?



- Ne znam, ali ‘Štikla’ hoće. Ali na tom bi se DVD-u zasluženo našao spot Tonija Cetinskog ‘Tvoje tijelo’. Taj spot je u to vrijeme bio hit i ostao je zapamćen. Mogli bi na taj DVD staviti i Song Killerse i... ali ja ionako već dugo ne radim komercijalne spotove. Nedavno me baš netko pitao radim li estradu, pa sam odgovorio da ne jer me nitko ne zove, a to ni ne slušam osim ako me kćeri ne zadave da gledam ‘Ples sa zvijezdama’, što mi je O.K.



Estradu ne radite jer ne želite ili...?



-  Nitko me od njih ne zove jer sam kao, službeno, skup. No, nije nitko skup u honoraru, nego je skup u budžetu, ili mu se ne da zvati mene jer misli da sam skup ili misli da ja neću htjeti raditi s njim. Danas estradu i komercijalu super radi Darko Drinovac. Previše sam spotova snimio i previše sam istih lokacija prešao. Ne mogu 144. put snimati istu stvar jer se jednostavno u međuvremenu dogodila hrpa gluposti u smislu da je cijela produkcija poskupila.



Živite od reklama, a imate li nekih ambicija dalje od videospotova?



- Da, živim od reklama, one su dobra stvar dok te ne izjede sistem rada na reklamama. U reklamama kao autor imaš još manji pečat nego u spotovima i moraš se prilagoditi onome što klijenti traže od tebe. Imali smo ambiciju snimiti seriju. Snimili smo pilot.



Radilo se o tome da je Ida Prester, purgerica koja ne zna ni jaja ispeć, posjećivala ljude koji pripremaju razna jela i tako učila uz puno muzike i putovanja, ali to nitko nije želio kupiti i sve je ostalo na pilotu jer ni jedna televizija nije htjela platiti kulinarski serijal sniman na cesti, a ja kao režiser ni produkcijska kuća Dim nismo htjeli besplatno snimati serijal.



Onda ste odustali od serije ili filma?



- Od serije sam odustao. Ono što mene zanima, ali mi je bed o tome govoriti jer se sjetim Motovuna i Borisa T. Matića kojem sam još prije osam godina govorio da bih snimio film. Imam napisan i predložak za svoj prvi kratki film.



Vanja Nezirović
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. travanj 2024 11:38