OTKRIVAMO

Benzin i plin isplativiji od dizela!

Uz svega 40 lipa razlike između cijene benzina i dizela, ulaganje u skuplje dizelaše u većini je slučajeva postalo čisti luksuz, pa se kupci sve češće okreću povoljnijim benzincima i jeftinom plinu
Uz svega 40 lipa razlike između cijene benzina i dizela, ulaganje u skuplje dizelaše u većini je slučajeva postalo čisti luksuz, pa se kupci sve češće okreću povoljnijim benzincima i jeftinom plinu

Svega 40 lipa dijelilo je na dan zaključenja časopisa 22. lipnja litru benzina od litre dizela, što je razlika od svega 5 posto. Dovoljan razlog da ponovno potražimo odgovor na vječno pitanje – isplati li se pri kupnji izdvojiti nešto više novca za skupljeg, ali i štedljivijeg dizelaša. I predstavlja li kupnja dizelaša još uvijek ulaganje u budućnost? Sudeći prema tržištu, ne. U odnosu na razdoblje otprije dvije godine, dizelaši su u posljednje vrijeme zapostavljeni – tržišni udio u prvih pet mjeseci iznosio je mršavih 33 posto!

Za računicu smo odabrali pet danas vrlo popularnih automobila u pojedinim klasama – Renault Clio, VW Golf, Ford Focus, Škodu Octaviju, Nissan Qashqai i Mazdu 6. Pretpostavili smo da je automobil u vlasništvu pet godina i da se s njime godišnje prevaljuje 15.000 kilometara kad je riječ o gradskim automobilima, odnosno 20.000 kilometara kad je riječ o nižoj srednjoj i srednjoj klasi. I uračunali smo apsolutno sve troškove! Pritom mislimo doista sve - gubitak vrijednosti, godišnji porez, obavezno osiguranje, redovno održavanje...

Kod izračuna troškova osiguranja pretpostavili smo da je vlasnik krenuo bez bonusa i postupno ga sticao tijekom pet godina. U izračun osiguranja, uračunali smo i kasko – uz 50 posto popusta, jer osiguravajuća društva na kasko odmah daju puni popust, neovisno o ostvarenom bonusu po polici obaveznog osiguranja. Također, kako auto stari, smanjuje se njegova vrijednost pa je tako manji iznos police. I to je uzeto u obzir, a računat je puni kasko, bez sudjelovanja u šteti (popularna franšiza).

Redovno održavanje obuhvaća troškove redovnih servisa tijekom pet godina. Uključene su samo radnje prema propisanom planu održavanja. To znači da, primjerice, nije uključena zamjena spojke, koja bi trebala izdržati 100.000 km. Tako dolazimo do tzv. fiksnog dijela troškova. Pojednostavljeno: toliko će vas automobil stajati čak i da s njim ne prijeđete ni jedan metar u pet godina (pod uvjetom da ga redovno održavate i registrirate).

Gubitak vrijednosti izražen je prema predlošku s kojim barataju osiguravatelji kod isplate kasko osiguranja - prve godine automobil gubi 20 posto vrijednosti, svake iduće 10. Prema toj računici, nakon pet godina automobil vrijedi 40 posto nabavne cijene. Istina je vjerojatno nešto drugačija, posebice u doba financijske krize, ali ovo je jedini način da se uvede red u računicu. Čak je i takav krnji izračun, naime, precizniji od zanemarivanja gubitka vrijednosti koji se u stvarnosti razlikuje od modela do modela. Gubitak vrijednosti uveden je u računicu, jer se nabavne cijene benzinaca i dizelaša razlikuju, pa je različit i njihov gubitak vrijednosti.

Na kraju se dodaje i trošak goriva, za čiji se izračun koriste tvornički podaci. Praksa nas uči da će benzinski motori trošiti od jedne do tri litre više nego navodi tvornica, a dizelaši od pola do jedne litre. U praksi to znači da će se dizelaš ili plinska instalacija otplatiti i prije nego pokazuje matematika.

Sljedeće pitanje je kako se u cijelu jednadžbu uklapa plin, s obzirom da već dulje vrijeme litra stoji na 4,45 kuna, a plinske su instalacije u posljednjih šest mjeseci pojeftinile na oko 7500 kuna? Računica pokazuje da se ugradnja plinske instalacije još uvijek itekako isplati. Traži, dodduše, malo više gnjavaže i poskupljuje održavanje, ali se to nadoknadi kroz gotovo upola nižu cijenu plina u odnosu na benzin i dizel.

Zaključak: dizelaši se još uvijek drže, ali ne kao na vrhuncu slave 2008. U klasi gradskih automobila, koji u startu imaju slabije motore i nižu potrošnju, a i nižu nabavnu cijenu, dizelaši su u drugom planu. Računica jednostavno ne drži vodu i skupa doplata za dizelski motor teško da će se ikada vratiti. Kod broj većih automobila situacija je već drukčija - Focusov se dizelaš zbog svoje razumne doplate vrlo brzo isplati i k tome je i ugodniji za vožnju, dok se Golfov isplati tek vozačima koji godišnje prevaljuju najmanje 24.195 kilometara.

Kod broj većih automobila i crossovera, kupnja dizelaša već godinama je potez koji se isplati. Najbolji dokaz je Nissan Qashqai, čiji se osnovni 1,5-litreni dizelaš isplati već uz godišnje prevaljenih 9668 kilometara. Pritom ne treba zanemariti vi veći užitak za upravljačem.

Budućnost pripada benzincima

Na tržište su polako počeli pristizati i benzinci nove generacije, poput Volkswagenovog motora 1.2 TSI. Riječ je o tzv. downsizing motorima opremljenima turbopunjačima, viševentilskom tehnikom s promjenjivim upravljanjem, a polako u igru ulazi i common-rail sustav s višefaznim ubrizgavanjem te tlakovima do 200 bara. Moderni benzinci uspijevaju eliminirati svoj najveći nedostatak u usporedbi s dizelašima - manjkavi okretni moment i visoku potrošnju, ali i zadržati glavnu prednost – nisku cijenu proizvodnje.

Servisni interval najčešće 10-15.000 km

državanje plinske instalacije Kao i sam automobil, i plinsku instalaciju valja održavati. Servisni je interval najčešće 10-15.000 km i prilagođava se servisnom intervalu samog automobila. Na servisu se mijenjaju filteri i po potrebi čiste brizgaljke. Serviseri ističu kako je kvaliteta plina kod nas još uvijek nešto lošija nego u EU i da se preskakanje servisa nikako ne preporuča, tim više jer se cijene kreću oko 350 kuna. Dodatni troškovi vozila s plinskim uređajem Atest vozila (nakon ugradnje) oko 1200 kuna Dodatak na cestarinu (svake godine) 550 kuna Dodatak na tehničkom pregledu (svake godine) 50 kuna Vozilo opremljeno plinom ne pristupa ekotestu





Renault Clio: Da je dCi malo jeftiniji.... ... preporuka bi bila jasna. Turbodizelaš 1.5 dCi jednostavno je sjajan motor, gotovo optimalno uravnotežen po pitanju snage, uglađenosti i potrošnje. Motor je izuzetno štedljiv (realan je prosjek 5 l/100 km), ali je u pojedinim situacijama trunak preslab. No, još je uvijek ugodniji od osnovnog benzinca 1.2. Računica, nažalost, ne štima nikako – teško je očekivati da će bilo tko Clijom godišnje prevaljivati više od 25.000 kilometara. Plin se isplati već pri upola manjoj kilometraži!

VW Golf: plin dvostruko isplativiji od dizela Osnovni motor i osnovni dizelaš su nam priredili dvoboj kao u dobra stara vremena. S jedne strane povoljna cijena, s druge mizerna potrošnja. TDI sa 90 KS, međutim, ne uspijeva izbiti u prvi plan – teško je očekivati da će vlasnici godišnje prevaljivati više od 24.000 kilometara. Plin se na 1,4-litrenom benzincu, međutim, isplati već za prihvatljivih 12.337 tisuća kilometara godišnje. Zanimljivost: tvornica nudi plinsku instalaciju na modelu sa 1,6-litrenim motorom, ali se isti ne prodaje u Hrvatskoj!

Ford Focus: TDCi je iznenađujući pobjednik Bilo kakva rasprava pada u vodu - nabava dizelskog motora isplati se već pri 4979 kilometara godišnje (ne zaboravite, tijekom pet godina!). Kupci to, nažalost, ne znaju i masovno kupuju benzince, koji im se nude po izuzetno povoljnim cijenama na stalnim akcijama. Ako, međutim, raspolažete s malo više novca, isplatit će vam se da zavučete ruku malo dublje u džep i dohvatite dizelaša. Plinu treba dvostruko više da se otplati (oko 12.000 km godišnje), a i Fordov motor nije baš na glasu kao osobiti ljubitelj plina.

Nissan Qashqai: Qashqai je i dalje hit na našem tržištu. Posebno tražene su verzije s prednjim pogonom, zbog niske potrošnje i povoljne cijene. I sad dvojba: benzinac obujma 1,6 litara ili 1,5-litreni dizelaš? Pritom je važno napomenuti da se uz dizelaša dobiva i mjenjač sa šest stupnjeva za još ugodnija gutanja kilometara. A njih će zasigurno biti, jer 1.5 dCi se isplati pri manje od 10.000 kilometara godišnje. Plin je još ekonimičnija varijanta, jer se otplati već pri 6383 kilometara godišnje.

Škoda Octavia: TDI je u svemu bolji izbor Dvoboj veterana: 1,6-litreni benzinac sa 102 KS u ponudi je već godinama u čitavom nizu modela grupacije VW, a isto se može reći i za 1,9-litreni TDI. Motor je štedljiv, snažan i bučan. No, kad se brojke stave na papir, istina je neumoljiva - kupnja se isplati već pri 8500 kilometara godišnje (tijekom pet godina). Pri čemu se još uopće nismo dotakli raskošnog okretnog momenta, koji ga čini nemjerljivo boljim odabirom za automobil s prtljažnikom kao Octavija. Pin se isplati tek pri 10.051 kilometar godišnje.

Mazda 6: Dizelaš je sjajan, ali teško isplativ Dvojba (uopće ne) postoji. S jedne strane tu je osnovni 1,8-litreni benzinac, koji nije ni do koljena jednostavno sjajnom 2,2-litrenom dizelašu. Potrošnja, snaga i uglađenost čine ga jednim od najboljih motora u klasi i logičnim odabirom za limuzinu poput Mazde 6. Benzinac u svoju korist ima samo nižu cijenu, ali i ta se startna prednost istopi ako godišnje prelazite više od 21.000 km. Plin se isplati već pri 13.000 kilometara godišnje, a i motor je prema navodima tvornice pogodan za ugradnju plina.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
28. prosinac 2025 12:05