NEBU POD OBLAKE

Budućnost transporta je u zraku: Leteći električni taksiji uskoro iznad Pariza, Milana, Tokija...

Prometom zagušeni svjetski megapolisi već se pripremaju se za električne leteće taksije
Volocopter, ilustracija
 Profimedia
Prometom zagušeni svjetski megapolisi već se pripremaju se za električne leteće taksije

Električne letjelice kao skora budućnost javnog i privatnog prijevoza? Prema analizama sektora gradske zračne mobilnosti velikih gradova diljem svijeta, gradski zračni transport trebao bi eksponencijalno rasti u nadolazećim desetljećima pa mnogi proizvođači automobila i tvrtke iz cijelog svijeta već sada ubrzavaju razvoje prvih prototipa.

image
Cart!vator SkyDrive
Cart!vator

Veliki gradovi se također spremaju dočekati ovu vrstu inovacija: primjerice, zračni prijevoznik Japan Airlines (JAL) započeo je studije o infrastrukturi i certifikatima potrebnim za početak letačke službe sa zrakoplovima s okomitim polijetanjem.

S te točke gledišta, tvrtka je već krenula u stvaranje početne flote od 50 letjelica s ciljem daljnjeg proširenja u sljedećim godinama.

image
Vertical Aerospace VA-X4
Vertical Aerospace

Tvrtka Avolon će JAL-u isporučiti letjelice VA-X4 koje je razvio Vertical Aerospace. Vozila, certificirana od strane britanskog civilnog zrakoplovstva, europske agencije EASA i japanskog civilnog zrakoplovstva, pokreću se laganim električnim motorom stvorenim u suradnji s Rolls-Royceom.

Osim električnog pogona, njihov će eVTOL (električni zrakoplov za okomito polijetanje i slijetanje koji koristi električnu energiju za okomito lebdenje, uzlijetanje i slijetanje) imati visok stupanj automatizacije.

Elektronika će, naime, biti vrlo slična onoj u vojnom zrakoplovu F-35B. Također će biti i vrlo brzi: japanski leteći taksiji moći će doseći 322 km/h s dometom od oko 161 km kako bi također omogućili putovanje i između gradova.

image
Vertical Aerospace VA-X4
Vertical Aerospace

Istodobno, tvorci VA-X4 tvrde da će takav model biti sto puta tiši od običnog helikoptera. Očekuje se da će prve jedinice ući u upotrebu 2025., odmah nakon službene prezentacije zakazane za Osaka Kansai Expo.

Izraelski Urban Aeronautics razvija prvi kompaktni eVTOL na svijetu bez krila pod nazivom CityHawk koji je sve bliže stvarnosti i osvajanju urbanog neba.

image
Urban Aero Cityhawk
Urban Aero

Bez krila i otprilike veličine automobila CityHawk nudi prostor za pet putnika, a uglavnom je dizajniran za komercijalne zračne linije i hitne medicinske usluge u gradovima.

CityHawk integrira inovativnu Fancraft tehnologiju, temeljenu na dvostruko zatvorenim, kanalskim rotorima, koji ne samo da povećavaju stabilnost čak i za vrijeme turbulencija, već i značajno smanjuju buku, kako unutar kabine tako i izvan nje.

image
Urban Aero Cityhawk
Urban Aero

Kompaktni eVTOL također uključuje autonomne sustave koji mogu otkriti i izbjeći promet, dalekovode i druge urbane strukture, a može sigurno raditi noću i u svim vremenskim uvjetima.

A u Europi? U nekim izjavama za medije čelnici EASA -e rekli da ćemo prve letove letećih taksija vidjeti 2024. ili 2025. godine.

image
Volocopter izvodi prvi urbani let u Europi iznad Stuttgarta
Profimedia

Naime, povodom Zimskih olimpijskih igara 2026., Milano mogao eksperimentirati s letećom taksi službom koju provodi Sea, tvrtka koja upravlja zračnim lukama Linate i Malpensa.

image
Volocopter unutrašnjost
Profimedia

I drugi drugi svjetski gradovi pripremaju se za zračni električni prijevoz putnika pa tako njemački startup Volocopter već planira tehnologiju za Olimpijske igre u Parizu 2024., dok su od auto proizvođača Porsche i Stellantis već također u fazi razvoja vozila s četiri kotača i propelerom.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
06. prosinac 2025 19:31