NEPOTREBAN TROŠAK

Država kupuje najviše auta: Izbor nije sporan, ali jesu oprema i snažni motori

U Hrvatskoj su automobili uvijek bili statusni simboli na koje nisu imuni ni državni službenici. Najtraženiji artikli su luksuzna vozila iz premium segmenta, a oni skromniji zadovoljavaju se limuzinama srednje klase
 Davor Pongračić / CROPIX
U Hrvatskoj su automobili uvijek bili statusni simboli na koje nisu imuni ni državni službenici. Najtraženiji artikli su luksuzna vozila iz premium segmenta, a oni skromniji zadovoljavaju se limuzinama srednje klase

Najveći klijent na domaćem tržištu automobila u posljednja dva mjeseca je država. Zamjena starih ili kupnja novih automobila za državna tijela opravdava se provjerenom frazom da su ti automobili nužni. No, u vrijeme krize sve češće se postavlja pitanje kako troši država na svoj vozni park. Ovaj put nisu sporni “obični” djelatnici koji se voze u prosječnim automobilima, nego oni koji su na izvoru velikih financijskih sredstava.

Snažan motor je prioritet

Među visokim predstavnicima državnog aparata najtraženiji artikli su luksuzna vozila iz premium segmenta, a oni skromniji zadovoljavaju se limuzinama srednje klase. Premda nema dvojbe da vodeći ljudi državnih tvrtki moraju imati sigurne i udobne modele koji pružaju veće standarde u vožnji, upitan je izbor motorizacije i opreme koji cijenu automobila gotovo udvostručuju. I najveći laik zna da nije isto kupiti model pokretan najslabijim benzincem s osnovnim paketom opreme ili izvedbu s V8 mašinom i svim mogućim dodacima za vizualni i komforni ugođaj.

Pogodnosti posla

Uz osjetno manju cijenu automobila i manje troškove održavanja, tada bi se morali odreći primjerice aluminijskih naplataka ili kožnih sjedala. U zemlji gdje je automobil uvijek bio svetinja i statusni simbol, čelnici državnih službi samo koriste pogodnosti svoga posla.

Vlada bira brend na kojemu i zarađuje

Vlade mnogih europskih zemalja razvile su vrlo jednostavan način opskrbe automobilima. Najbolja poveznica s nama može biti Slovačka koja je korejskoj Kiji ustupila prostor za tvornicu, smanjila poreze i ostale namete, a zauzvrat su dobili idiličan odnos s tim brendom. Uz zapošljavanje desetaka tisuća ljudi koji su neposredno vezani uz proizvodnju automobila u tvornici u Žilini, kompletna državna uprava koristi upravo njihove proizvode. Mnogim europskim proizvođačima Hrvatska je zemljopisno znatno zanimljivija od Slovačke, no nedostatak ideje, ali i prevelika birokracija već su tradicionalan problem naših institucija.

Službeni automobili za privatne poslove

Budući da su Hrvati prvaci svijeta u izbjegavanju propisa i zakona, ne iznenađuje što je našim ljudima normalno koristiti službeni automobil u privatne svrhe. Sve dok u medijima nije otkriven taj općeprihvaćeni trend, većina vjerojatno nije niti znala da radi prekršaj. Takvo varanje države u razvijenim je zemljama spriječeno obračunavanjem paušalne naknade za određeno vrijeme ili kilometre kada se službeni automobil koristi u privatne svrhe. Sve dok nas pravila Europske Unije ne natjeraju na poštovanje zakona, naši će službenici nastaviti poznatu praksu.

Policija pronašla sreću u Škodama

Oporavak tržišta u aktualnoj godini uvelike ide na račun policijske obnove voznog parka. Broj novoregistriranih Škoda Octavija i Toyota Land Cruisera nije poznat, no budući da se svaka veća investicija države gleda kroz povećalo, ne čude brojne reakcije na novu policijsku flotu. Bez obzira na recesiju, činjenica je da MUP treba imati adekvatna vozila, a spomenuti modeli to i jesu. Prema tvrdnjama policije, model Octavia potpuno zadovoljava sve njihove potrebe, u što ne treba sumnjati, jednako kao ni u isplativost novih terenaca iz Toyotina dvorišta.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
28. prosinac 2025 11:00