Loše vijesti sa zapada. Građani koji si ionako ne mogu priuštiti novi automobil, a kod nas ih je mnogo, sada će ga kupiti još teže. Europska unija i dalje poduzima mjere koje izravno ili neizravno povećavaju cijenu automobila. I nisu nas prisilili samo strogi propisi o emisijama ili dokazano još uvijek iracionalan prelazak na potpuno električnu mobilnost. Najnovija odluka jasan je primjer što ne treba činiti kako bi se spriječio daljnji rast cijena novih automobila.
Pregovarači Europskog parlamenta i Vijeća postigli su dogovor koji izravno utječe na troškove proizvodnje novih vozila. Točnije, složili su se da novoproizvedeni automobili moraju sadržavati najmanje 25 posto reciklirane plastike. Ovaj cilj reciklirane plastike mora se postići u roku od deset godina.
Prema riječima Jessice Rosswall, povjerenice za okoliš, vodu, otpornost i konkurentno kružno gospodarstvo, ova mjera ima za cilj oporavak kritičnih materijala i prelazak na kružno gospodarstvo u automobilskom sektoru: "U vrijeme kada je pristup sirovinama pod sve većim pritiskom na globalnoj razini, bolje korištenje vrijednih resursa sadržanih u našim starim automobilima korisno je za okoliš, konkurentnost i otpornost Europe."
Prije nego što se postigne cilj od 25 posto unutar desetljeća, odobreni tekst također propisuje da za šest godina nakon što uredba stupi na snagu, novoproizvedena vozila moraju sadržavati najmanje 15 posto reciklirane plastike. Nažalost, kao što smo napomenuli, ova će mjera negativno utjecati na troškove proizvodnje. A ako se troškovi povećaju, povećat će se i prodajne cijene. Reciklirana plastika skuplja je od standardne plastike. To je zato što reciklirana plastika uključuje cijeli niz dodatnih troškova povezanih s prikupljanjem, sortiranjem i obradom. Nadalje, nova (ili djevičanska) plastika ima koristi od fluktuacija cijena nafte.
No, vraćajući se na mjeru koju je poduzela EU, dio ovog recikliranog materijala mora doći od automobila na kraju životnog vijeka ili recikliranih dijelova, a sve s ciljem ponovne uporabe postojećih resursa i smanjenja ovisnosti o novim sirovinama.
Što je to kružno gospodarstvo?
Prema definiciji, "kružno gospodarstvo je model proizvodnje i potrošnje koji uključuje dijeljenje, posudbu, ponovno korištenje, popravljanje, obnavljanje i reciklažu postojećih proizvoda i materijala što je dulje moguće kako bi se stvorila dodatna - dulja - vrijednost proizvoda". Na taj se način, slijedi u nastavku, produljuje životni vijek samog proizvoda, a istodobno smanjuje i količina otpada.
Kružno gospodarstvo u direktnoj je suprotnosti s tzv. linearnim modelom gospodarstva. U ovom potonjem proizvodi se bacaju nakon korištenja, ono traži velike količine jeftinih materijala i velike količine energije.
Kružno gospodarstvo također je jedan od ciljeva kojem teži Europska unija, koja godišnje proizvede nekoliko milijardi tona otpada.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....