Dvije 15-godišnjakinje teško su ozlijeđene pri padu s električnog romobila u Pleternici, kada su se vozeći zajedno i bez zaštitnih kaciga, zabile u dvorišnu ogradu. U zagrebačkim Sesvetama, tek nekoliko dana ranije, maloljetnik je također pao s električnog romobila i potom završio u Kliničkom bolničkom centru Zagreb.
Ni on nije nosio kacigu. Sve se to dogodilo samo u posljednjih tjedan dana, a kad bismo pogled bacili još malo unazad, naišli bismo na još desetke sličnih slučajeva. Da je tako, pokazuje i statistika Ministarstva unutarnjih poslova – policija je u prvih šest mjeseci ove godine zabilježila čak 237 nesreća koje su izazvali vozači električnih romobila, a u njima je ozlijeđeno 186 ljudi. Samo čudom ove godine nitko u tim prometnim incidentima nije poginuo, jer bilo je tu zbilja svega, od padova glavom na beton do naleta na pješake, pa i sudara s automobilima.
U mnogim slučajevima nesreći je kumovala vožnja u paru, što je zakonom zabranjeno, no posebno upada u oko to što u većini tih nesreća vozači romobila nisu nosili kacigu i tako su samo izazivali vraga jureći bez ikakve zaštite po asfaltu.
Ne čudi stoga da i policija pomalo gubi živce, čemu svjedoči i slučaj iz Bjelovara, gdje su maloljetnom vozaču električnog romobila krajem lipnja čak i zaplijenili njegovo “osobno prijevozno sredstvo” nakon što su ga uhvatili kako gradom krstari bez kacige. Taj potez opravdali su potrebom za zaštitom života i zdravlja djece i ostalih sudionika u prometu, a hoće li nestašni dječak u konačnici i trajno ostati bez svog romobila, trebao bi odlučiti prekršajni sud.
Uglavnom, sasvim je jasno da nam na cestama vlada poprilično bezvlađe, pri čemu sve veći broj električnih romobila – procjenjuje se da ih je na domaćim prometnicama oko 20.000 – vodi ka tome da će se priča uskoro potpuno oteti kontroli. Policija je već počela organizirati ciljane akcije kako bi djelovala preventivno i tako podizala svijest o potrebi poštivanja prometnih pravila, no dojam je da bi veći učinak na opću sigurnost imalo da su ta ista pravila logičnije napisana.
Teško je, primjerice, djetetu od 16 godina objasniti zašto prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama više ne mora nositi kacigu dok se vozi na biciklu, ali ju zato svakako mora imati kad upravlja električnim romobilom. Tim više jer se po tom istom zakonu biciklom sasvim legalno može voziti i kudikamo većom brzinom od 25 km/h, na koliko je zakonodavac postavio ograničenje za “osobna prijevozna sredstva”, u koja spadaju i električni romobili.
Isto tako, nema posebne logike u propisanim kaznama za nenošenje kacige. Dok ta obveza, dakle, uopće nije predviđena za starije od 16 godina kada se voze na biciklu, onima koje policija ulovi bez kacige na električnom romobilu prijeti kazna od 30 eura. Pritom treba znati da se “osobnim prijevoznim sredstvima” legalno može koristiti već s 14 godina. Sa 16 godina isto dijete tako u jednom slučaju treba nositi kacigu i prijeti mu kazna ako to ne učini, dok u drugom slučaju nema tu obvezu. Ispada tako da je ljudima glava tvrđa i manje sklona ozljedama kad pedaliraju, nego kad se voze okolo na struju.
Zanimljivo, sa 16 godina već se legalno može sjesti i na skuter od 50 ccm, no tada propisana kazna za nenošenje kacige iznosi 130 eura, kao i u slučaju vožnje motocikla. Ispada tako da ista glava ne vrijedi uvijek jednako, nego nakon 16. rođendana na biciklu postaje gotovo bezvrijedna, na električnom romobilu joj vrijednost raste na skromnih 30 eura, dok ju na motociklu zakonodavac cijeni 100 eura više. Pomalo zbunjujuće, zar ne? Rekli bismo prilično, što vjerojatno za posljedicu i ima da djeca – pa i mnogi odrasli – nisu u potpunosti svjesni kakva im opasnost prijeti dok se voze na dva kotača.
Naravno, nošenje kacige nije nikakvo jamstvo da će se vozač izvući živ iz teže prometne nesreće. Lani je od 71 smrtno stradalog na motociklima i mopedima njih 58 ili 81,7 posto nosilo kacigu u trenutku nesreće. No, činjenica je da kaciga glavu itekako dobro čuva od težih ozljeda kad okolnosti nesreće nisu krajnje pogibeljne, što bi trebalo biti jasno i iz ujednačenih kazni za njezino nenošenje. Oni stariji sigurno se sjećaju vremena kad ni motociklisti nisu nosili kacige, što je policija uspješno eliminirala većim kaznama. Vrijeme je da se isto napravi i s vozačima električnih romobila, pa i revidira odnos prema biciklistima.
Roditelji često nisu dobar primjer
Kad vide da ju pri vožnji na električnom romobilu ne koriste odrasli, s kacigom se ne zamaruju niti djeca
Policija je gotovo iskorijenila nekoć učestalu naviku da se na motocikl sjeda bez kacige. Između ostaloga, i većim kaznama. Vrijeme je da se isto napravi i u slučaju vozača romobila
Policija je iz očaja čak počela oduzimati romobile onima koji ne poštuju zakon i voze se na električnom romobilu u paru i bez kacige
Već letimični pogled jasno otkriva da mnogi nisu niti najmanje svjesni kakva im opasnost prijeti bez kacige na glavi, za što je dijelom odgovorna i odredba da im na biciklu ona nije potrebna
Navika da se na električnom romobilu vozi bez kacige prilično je pogibeljna uz našu lošu prometnu infrastrukturu. Vozači bi se prema zakonu trebali kretati po biciklističkoj stazi, a kad nje nema mogu i na nogostup, među pješake
U prvih šest mjeseci 2025. na električnom romobilu je u prosjeku svakoga dana nastradao jedan vozač, a težu ozljedu mnogi duguju nenošenju kacige. Smiješno je da kazna iznosi svega 15 eura, plati li se na licu mjesta
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....