Ideja autoceste bez propisanog ograničenja brzine u većem dijelu Europe zvuči nezamislivo, no u Njemačkoj je ona već desetljećima stvarnost. Nijemcima bi se sada, neočekivano, mogla pridružiti jedna američka savezna država. Novi prijedlog zakona, nazvan RAPID Act, u Arizoni bi mogao bi omogućiti vožnju bez ograničenja brzine tijekom dana na odabranim dionicama autocesta, uz strogo definirane uvjete.
Iza prijedloga stoji zastupnik Nick Kupper, koji smatra da aktualna ograničenja ne odražavaju stvarne mogućnosti modernih prometnica ni vozila. Ključna ideja je jednostavna, na otvorenim, preglednim i tehnički kvalitetno projektiranim dionicama autoceste, brzina sama po sebi nije presudan sigurnosni faktor. Puno je važnije ponašanje vozača.
Prema nacrtu zakona, ne bi se radilo o općem ukidanju ograničenja. Ured za promet savezne države Arizone dobio bi ovlasti da nakon detaljnih prometnih i sigurnosnih analiza odredi vrlo ograničene zone bez dnevnog limita. Te zone morale bi se nalaziti izvan urbanih područja s više od 50.000 stanovnika, imati stopu nesreća ispod državnog prosjeka u posljednjih pet godina i zadovoljavati stroge projektne standarde za vožnju pri velikim brzinama.
Važno je naglasiti da bi se deregulacija odnosila isključivo na dan. Noću bi ostalo na snazi čvrsto ograničenje od 80 milja na sat, odnosno 129 km/h. Teretna vozila i komercijalni promet također bi i dalje morali poštovati postojeća ograničenja, bez iznimke.
Kupper se pritom često poziva na iskustvo savezne države Montane, koja je devedesetih godina imala sličan sustav gdje se od vozača zahtijevalo da voze "razumno i oprezno", a ograničenja brzine tijekom dana nisu postojala. Analize su pokazale da su prosječne brzine porasle, ali se stopa nesreća i smrtnosti po prijeđenom kilometru nije povećala, dapače, dugoročno je padala. Zaključak je bio jasan, vezivanje pojasa i opće ponašanje vozača imali su veći utjecaj na sigurnost od samog ograničenja na prometnom znaku.
Ako RAPID Act prođe zakonodavnu proceduru tijekom 2026. godine, Arizona bi mogla postati prva američka savezna država koja poput Njemačke nema opće ograničenje brzine.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....