BUDITE OPREZNI

Njemački mediji se raspisali o ukidanju naplatnih kućica u Hrvatskoj: Evo kako izbjeći kaznu

Dosadašnji model naplate je pokazao svoja ograničenja u špici sezone

Autocesta, ilustracija

 Davor Pongracic/CROPIX
Dosadašnji model naplate je pokazao svoja ograničenja u špici sezone

Hrvatska će u rujnu 2026. godine potpuno promijeniti sustav naplate cestarine, što će imati veliki utjecaj na sve koji automobilom putuju u ovu popularnu turističku destinaciju, javljaju njemački mediji.

ADAC navodi da će Hrvatska idućeg rujna službeno prijeći na digitalnu naplatu cestarine što znači da će sadašnji sustav klasičnih naplatnih kućica - gdje vozači moraju stati, preuzeti karticu i platiti gotovinom ili karticom - otići u povijest.

Umjesto toga, sve će biti automatizirano, a naplata će se odvijati putem registracije registarske oznake ili upotrebe ENC uređaja. Cilj ove promjene je ukloniti uska grla na autocestama, posebno na ulazima u zemlju i na tranzitnim pravcima, gdje se tijekom srpnja i kolovoza stvaraju dugačke kolone.

image

Autocesta, ilustracija

Zeljko Puhovski/CROPIX

Zašto uopće dolazi do promjene?

Dosadašnji hrvatski model naplate, iako pouzdan, pokazao je svoja ograničenja u špici sezone. Putnici koji su prolazili dionicama poput Zagreb–Karlovac, Sveti Rok–Maslenica ili ulaza na autocestu A1 prema Dalmaciji, nerijetko su čekali 30 minuta, a ponekad i mnogo duže.

Budući da Hrvatska želi biti moderna turistička destinacija i olakšati dolazak gostima, odlučila se priključiti europskom trendu digitalne naplate, kakva već postoji u Francuskoj, Austriji i Italiji.

Kako će novi sustav funkcionirati? Hrvatska predviđa dva načina digitalne naplate. Vozači mogu odabrati onaj koji im više odgovara, ovisno o vrsti vozila i navikama.

image

Autocesta, ilustracija

Damir Krajac/CROPIX

1. Registarska oznaka - samo za vozila do 3,5 t

Prva opcija namijenjena je motociklima, osobnim vozilima, lakim kamperskim vozilima, kombijima do 3,5 tone.

Vozač će prije puta moći posjetiti online portal, upisati registarsku oznaku i povezati je s preferiranom metodom plaćanja - najčešće kreditnom ili debitnom karticom.

Kada vozilo uđe na autocestu, kamere i skeneri automatski će prepoznati tablicu, a sustav će izračunati koliko je vozač prešao i naplatiti točan iznos, bez zaustavljanja.

Ovo znači da vozač ne mora imati nikakav uređaj u automobilu, nego samo unaprijed obaviti online registraciju. Ako registracija nije obavljena, sustav može evidentirati prolazak, ali naplata neće biti moguća - što može rezultirati kaznom, kao što je već slučaj u Francuskoj.

image

Autocesta, ilustracija

Robert Fajt/CROPIX

2. ENC - obvezan za vozila iznad 3,5 t

Druga opcija je elektronički naplatni uređaj, poznat kao ENC koji se već godinama koristi u Hrvatskoj, ali od 2026. postaje sastavni dio novog digitalnog sustava. Obavezan je za teretne kamione, autobuse i sva vozila iznad ukupne mase 3,5 tone. Uređaj funkcionira vrlo slično rješenjima u Austriji (Go-Box) ili Italiji (Telepass). Dok vozilo prolazi ispod portala na autocesti, ENC uređaj komunicira sa sustavom i naplata se odvija automatski.

Prednost ove opcije je da putnik ne mora ništa posebno registrirati na portalu - uređaj sve rješava sam.

image

Autocesta, ilustracija

Arhiva CROPIX

Na što se treba pripremiti?

Za putnike koji idu na ljetovanje u Hrvatsku, nova digitalna cestarina znači da će brže prelaziti granicu, bez zaustavljanja na naplatnim kućicama, s manje stresa i kolona na autocesti.

Za kraj, važno je naglasiti da vozači moraju unaprijed pripremiti registarsku oznaku ili nabaviti ENC uređaj - inače riskiraju kaznu, baš kao u Francuskoj, gdje digitalni sustav već funkcionira, piše Fenixmagazin.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
03. prosinac 2025 12:51