istražujemo

Novi zakon nije promijenio ništa: Osiguravatelji i dalje osporavaju službene cjenike servisnih radionica

Novi Zakon o obveznim osiguranjima u prometu trebao je stati na kraj praksi neisplate punog iznosa štete zbog navodnog preskupog radnog sata mehaničara, limara i lakirera

Popravak automobila, ilustracija

 CROPIX
Novi Zakon o obveznim osiguranjima u prometu trebao je stati na kraj praksi neisplate punog iznosa štete zbog navodnog preskupog radnog sata mehaničara, limara i lakirera

Kada je početkom 2024. na snagu stupio novi Zakon o obveznim osiguranjima u prometu, mediji su se redom raspisali kako slijede tektonske promjene u odnosu osiguravatelja i osiguranika, ne samo kad je riječ o pravima oštećenih u prometnoj nesreći prilikom procjene i isplate šteta, već i servisnih radionica zaduženih za popravak njihovih vozila.

image

Sudar, ilustracija

CROPIX

U novi zakon, naime, tada je ubačena odredba da “u postupku pred odgovornim osigurateljem oštećena osoba ima pravo priložiti nalaz i mišljenje neovisnog vještaka i ponudu za popravak štete ovlaštenog pružatelja usluga, a kojeg je osobno izabrala”. Neki su tada počeli likovati da je time srušen monopol osiguravatelja i da oni sad više neće moći sami određivati satnice servisa, pa čak niti procjenjivati štetu na vozilima, nego će se nakon sudara odmah moći otići u servis i tamo na licu mjesta organizirati i procjenu štete i sam popravak, koji će potom osiguratelj biti dužan podmiriti.

image

Sudar, ilustracija

CROPIX

S druge strane, Hrvoje Pauković, direktor Hrvatskog ureda za osiguranje, ovakvo je tumačenje odredbe zakona ocijenio kao običnu manipulaciju, naglasivši da je i dosad svatko imao pravo priložiti nalaz neovisnog stručnjaka te da u praksi ova odredba neće donijeti nikakve promjene.

Tko je od njih bio u pravu? Dojam je da se postupanje osiguravatelja po štetnom događaju zbilja nije odviše promijenilo nakon što je novi Zakon o obveznim osiguranjima u prometu stupio na snagu, pa ni nakon što je Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga pola godine kasnije donijela Pravilnik o postupku rješavanja odštetnih zahtjeva oštećenih osoba u prometu, za koji se vjerovalo da će detaljno objasniti pravila igre.

image

Popravak automobila, ilustracija

CROPIX

U spomenuti Pravilnik uglavnom su tek ubačene opće smjernice, većinom već sadržane u Zakonu, koje govore da je osiguravatelj internim aktom dužan detaljno propisati postupak rješavanja odštetnog zahtjeva, aktivno i bez odugovlačenja poduzimati potrebne radnje radi utvrđivanja osnovanosti i visine odštetnog zahtjeva, voditi evidenciju o zaprimljenim odštetnim zahtjevima...

U Pravilniku je, doduše, navedeno i da su osiguravatelji dužni u obzir uzeti dostavljeni nalaz i mišljenje neovisnog vještaka i ponudu ili račun za popravak štete te obrazložiti eventualno neprihvaćanje tog nalaza ili računa u dijelu ili cijelosti, kao i da ne smiju uvjetovati isplatu štete sklapanjem nagodbe ili popravkom vozila kod određene servisne radionice. To, međutim, nisu neke nove, dotad nepoznate obveze osiguravatelja koje su na snagu stupile tek s novim Zakonom, baš kako je svojedobno spomenuo i Hrvoje Pauković, direktor Hrvatskog ureda za osiguranje.

image

Ilustrativna fotografija

CROPIX

Problem je, međutim, što novi Zakon, pa ni spomenuti Pravilnik, nisu postigli to da osiguravatelji odustanu od prakse osporavanja cijene popravka štete u servisu koji je oštećenik sam izabrao, pa i kad je ona potkrijepljena službenim cjenikom usluga određenog mehaničara, limara ili lakirera.

Umjesto toga, i dalje je živa praksa kakvu je već davnih dana osporila Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja, prema kojoj osiguravatelji sklapaju ugovore s određenim servisnim radionicama, kojima pak u zamjenu za nižu cijenu njihovih usluga nude stalan priljev mušterija. I ne samo to, već su tu praksu i dalje spremni braniti i pred sudovima, čime oštećenike ili pak servisne radionice kojima ovi ustupe potraživanja zavlače s isplatom punog iznosa popravka sve do pravorijeka suda.

image

Popravak automobila, ilustracija

CROPIX

Svjedoče tome i brojne pravomoćne presude donesene posljednjih mjeseci, kakve smo redom pronašli u registrima Trgovačkih sudova. Iz njih je lako iščitati da osiguravatelji i dalje osporavaju cijenu tuđeg rada, navodeći da se utvrđena šteta mogla popraviti i za manje novca.

Pomalo nevjerojatno, do sudskih postupaka dolazi i kad je sporan naoko beznačajan iznos, kao u slučaju presude protiv Triglav osiguranja iz siječnja 2025., u kojoj je ovaj osiguratelj pristao platiti cijenu popravka od 5699,25 eura, osporavajući iznos od svega 166 eura (prema računu popravak je stajao 5865,38 eura).

Srećom po oštećenike, sudske presude u ovom i u brojnim sličnim slučajevima redom idu u njihovu korist, čak im budu isplaćene i zatezne kamate, no činjenica jest da bez parničenja mnogi i dalje ne mogu do potpunog obeštećenja. Baš kako je bilo i prije donošenja aktualnog Zakona o obveznim osiguranjima u prometu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
01. prosinac 2025 00:06