dobna granica

Sigurnost nasuprot nedostatku vozača: Susjedi zabranili starijim profesionalcima vožnju kamiona i autobusa, a vozača nema

Kamion, ilustracija

U Italiji je na snazi malo poznato pravilo koje profesionalnim vozačima starijima od 68 godina onemogućava obnovu dozvole za upravljanje teškim teretnim vozilima (kamionima) i autobusima. Ova mjera, iako postoji od 1992. godine, ponovno je u žiži rasprava, osobito u kontekstu sve većeg nedostatka profesionalnih vozača diljem Europe.

Službena odluka Rima dolazi u vrijeme kada Europska komisija razmatra moguća ograničenja vožnje za osobe starije od 65 godina. Cilj je povećati sigurnost na cestama kontinenta sve starijeg stanovništva. Iako opća zabrana nije na stolu, razmatraju se stroži liječnički pregledi, vremenska ili čak zemljopisna ograničenja za određene skupine vozača.

image

Stariji vozači ilustracija

Ovi prijedlozi, dio šire EU strategije za sigurniju i održiviju mobilnost, potaknuli su žestoke debate. Udruge za prava starijih, stručnjaci i nacionalne vlasti nastoje pronaći ravnotežu između jamčenja sigurnosti svih sudionika u prometu i očuvanja autonomije milijuna aktivnih starijih građana.

Talijanski sustav već desetljećima primjenjuje specifična pravila: od 65. godine obnova profesionalnih dozvola (kategorije C za teretna vozila i D za autobuse) uvjetovana je prolaskom strožih liječničkih pregleda, a od 68. godine obnova ovih dozvola je praktički onemogućena. Izuzetak se može napraviti samo u vrlo rijetkim slučajevima, uz iznimno liječničko odobrenje koje potvrđuje iznimnu fizičku i kognitivnu sposobnost, piše El Pais.

Važno je naglasiti da se ovo ograničenje ne odnosi na osobne automobile (B kategorija). Vozači stariji od 68 godina mogu nesmetano nastaviti voziti osobna vozila.

image

Stariji vozač, ilustracija

Međutim, sada ova mjera koja nije nova ponovno dolazi u fokus u Europi iz dva ključna razloga. Prvi je širenje zbunjujućih vijesti jer medijski naslovi često sugeriraju "zabranu vožnje starijima", a ne ističu precizno da se radi isključivo o profesionalnim vozačima.

Drugi je tzv. "kriza vozača" jer je sve izraženiji nedostatak profesionalnih vozača kamiona i autobusa, koji pogađa cijelu Europu, uključujući i Hrvatsku. Talijanske prometne udruge i neki političari već su 2024. godine predlagali podizanje dobne granice na 70 godina kao moguće rješenje za ublažavanje krize, no za sada nema promjena.

Talijanske vlasti pritom ističu da pravilo nije diskriminatorno, već je vođeno brigom za sigurnost na cestama. Upravljanje teškim teretnim vozilima i autobusima zahtijeva visoku razinu fizičke spremnosti, brzu reakciju i koncentraciju, čije opadanje s godinama može predstavljati rizik. Mjera je usmjerena na minimiziranje potencijalnih opasnosti povezanih s iznimno zahtjevnim uvjetima profesionalnog prijevoza.

Rasprava oko dobne granice za profesionalne vozače vjerojatno će se nastaviti, balansirajući između imperativa sigurnosti, demografske stvarnosti starenja stanovništva i ekonomskih potreba europskog prometnog sektora. Talijansko iskustvo služi kao primjer koji bi mogao postati problem za cijelu EU.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. rujan 2025 08:20