Užitak u vožnji subjektivan je pojam, ali i dalje itekako stvaran. Za neke to znači osjećaj povezanosti s cestom kroz lagani sportski kupe, za druge tiha vožnja s masažnim sjedalom i panoramskim krovom. Postoje automobili koji vozaču vraćaju osmijeh pri svakom startanju motora, i oni zbog kojih će pomisliti da je možda ipak bolje odabrati javni prijevoz. Ovdje donosimo najbolje i najgore tipove automobila po pitanju užitka u vožnji, kroz različite vozačke profile.
Sportski automobili: esencija vozačke strasti
Za ljubitelje dinamike, sportski automobili ostaju najbolji izbor. Lagani coupei, roadsteri i drugi modeli s pogonom na stražnje kotače pružaju ono što nijedna druga kategorija ne može: povezanost, povratnu informaciju kroz volan, preciznost ovjesa i sirovi mehanički osjećaj.
Najbolji izbori: Mazda MX-5, Alpine A110, Porsche Cayman... Ključ užitka ovdje nije nužno snaga i cijena, nego ravnoteža, preciznost i uključenost.
Kome odgovara: entuzijastima, zaljubljenicima u vožnju zavojitim cestama, svima koji žele biti "uključeni" u proces vožnje.
Minus: nisu praktični, često nemaju mnogo prostora, a užitak opada u svakodnevici ili gradskoj vožnji, često su vrlo skupi.
Grand toureri: hedonizam na kotačima
Ako je užitak definiran udobnošću, snagom i sposobnošću gutanja kilometara bez umora, grand toureri (GT automobili) su kraljevi. Luksuzne limuzine i kupei s jakim motorima, zračnim ovjesom i profinjenim interijerom pružaju osjećaj moći i kontrole, bez potrebe za jurnjavom.
Najbolji izbori: BMW serije 8, Mercedes-AMG GT 4-door, Audi S7... Sve uglavnom vrlo skupi automobili.
Kome odgovara: poslovnim ljudima, ljubiteljima luksuza, onima koji uživaju u vožnji na dulje relacije bez stresa.
Minus: vrlo visoka cijena, velika masa, manja okretnost u zavojima od sportskih automobila.
Hot hatch modeli: najbolji kompromis za mase
Hot hatchevi su idealan spoj svakodnevne upotrebljivosti i vozačke zabave. U njima se može u trgovinu, na posao i vikendom na stazu. S obzirom na kompaktnost, brzinu i komunikativnost, rijetko što nudi toliko zabave za razuman novac.
Najbolji izbori: Volkswagen Golf GTI, Hyundai i30 N, Honda Civic Type R, Ford Focus ST, Renault Megane RS... Izbor je vrlo širok...
Kome odgovara: vozačima s jednim autom "za sve", onima koji vole uzbuđenje ali i praktičnost.
Minus: ne privlače one koji žele luksuz ili tišinu, često su previše tvrdi u vožnji po lošim cestama.
Električni automobili: nova vrsta tihog zadovoljstva
Električni automobili sve češće nude i emocionalni užitak, ali na potpuno drukčiji način. Ubrzanja su eksplozivna, buka ne postoji, a sofisticirani sustavi vožnje čine sve glatkim. Vožnja u Tesli Model 3 Performance ili Porsche Taycanu može biti i zabavna i tehnički fascinantna, iako bez klasične vozačke “duše”.
Najbolji izbori: Tesla Model 3, Porsche Taycan, Kia EV6 GT, Hyundai Ioniq 5 N. Vrlo snažni i vrlo skupi auti.
Kome odgovara: tehno-entuzijastima, onima koji vole linearnu snagu i futuristički osjećaj vožnje.
Minus: nedostatak mehaničke povezanosti, oskudna zvučna povratna informacija, osjećaj "da vozite računalo", a ne auto.
Najgori za užitak: SUV-ovi i gradski automobili
Bez obzira na njihovu popularnost, većina SUV-ova nudi vrlo malo vozačkog užitka. Visoko težište, velika masa, inertnost u vožnji i umjetan osjećaj na volanu odvode ih daleko od vozačke strasti. Čast iznimkama poput Porsche Macana ili Alfa Romea Stelvio Quadrifoglio, ali to su rijetke iznimke.
Jednako loše prolaze najjeftiniji gradski automobili, koji su konstruirani s jednom jedinom svrhom: vožnje od točke A do točke B, i to uz minimalne troškove. Nedostatak snage, uske gume, jednostavan ovjes i loša izolacija znače da je svaki put na autocestu mali test izdržljivosti živaca.
Najgori izbori: generični gradski modeli poput Dacie Sandero, Mitsubishi Space Star ili bazni električni modeli, skoro svi SUV-ovi.
Kome odgovara: samo onima koji ne traže užitak, već čistu funkciju.
Minus: u vozačkom smislu sve, osim cijene i praktičnosti.
Zaključak: užitak je u oku vozača
Ne postoji univerzalna formula za vozački užitak – ono što je za jednog vozača fantastično, drugome je naporno. No postoje trendovi: lagani sportski automobili i hot hatch modeli ostaju najčešći izvor osmijeha za volanom, dok su veliki SUV-ovi, i ultrajeftini modeli tu najčešće zakazuju. Automobil koji pruža užitak u vožnji ne mora imati 500 konjskih snaga. Mora imati karakter, balans i osjećaj kontrole. I, najvažnije, mora odgovarati vozaču, ne samo njegovim navikama, već i osobnosti.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....