TEMA TJEDNA

TRENDOVI I POTREBE: kako se autoindustrija prilagođava potrebama kupaca i kako je došlo do izumiranja tradicionalnih te pojave novih klasa automobila

motor trend

 

Autoindustrija, baš kao i sve ostale industrije kroz dekade prolazi kroz određene promjene. Pritom se mijenjaju i ponuda i potražnja, a u posljednje vrijeme upravo zahtjevi kupaca diktiraju smjer promjena. Izvrtjeli smo film dvadesetak godina unazad dakle na sam početak milenija te smo izdvojili nekoliko najznačajnijih trendova kada su u pitanju sami izgled i oblik automobila, a vi nam u komentarima slobodno napišite koje ste promjene uočili (ili biste ih željeli vidjeti). Krenimo redom:

SUV GROZNICA

JATO
 

Vjerojatno je svima poznato kako su SUV modeli trenutno uvjerljivo najpopularnija kategorija među kupcima. Proizvođači tako užurbano izbacuju nove SUV modele, a pritom se mnogo toga danas naziva SUV-om - od malih crossovera s prednjim pogonom i tek nešto povišenom podnicom, do velikih SUV Coupe modela, novog trenda koji postaje sve popularniji (a znamo da je idejni začetnik tog segmenta BMW s modelom X6, koji danas ima opaku konkurenciju u vidu modela GLE Coupe i nedavno predstavljenog Audija Q8). A da proizvođači ne namjeravaju prestati s ponudom SUV modela, svjedoče i njihovi potezi, pa je tako na nedavnoj svjetskoj premijeri najmanjeg SUV-a iz Volkswagena, modela T-Cross objavljeno kako će u budućnosti više od 50 posto Volkswagen game biti SUV modeli!

Zvonimir Jurčić
 

Uz to, možemo spomenuti i primjer BMW-a, koji nudi čak 7 SUV modela (od X1 pa sve do noviteta X7). A da su ti potezi u potpunosti opravdani govore i prodajni rezultati - prema podacima JATO-a, u 2017. godini se čak 34 posto tržišnog udjela odnosilo na SUV modele! Podaci za SAD pokazuju potpunu dominaciju SUV modela. Tako Reuters navodi da će ove godine ukupno 40 posto prodanih automobila biti upravo SUV-ovi, a ta brojka narast će na 44 posto, odnosno 47 posto u 2020. godini prema prognozi Cox Automotive.

A ako mislite kako će ovo biti samo prolazni trend - baš i niste u pravu. Naime, marketinški stručnjak Sam Fiorani iz AutoForecast Solutionsa za Reuters je izjavio kako njihova istraživanja pokazuju kako je postoje dodatne želje u kupaca u ovom segmentu koje treba zadovoljiti, i da o eventualnoj saturaciji možemo govoriti tek za 10 godina! Dobra stvar za kupce u ovoj priči je činjenica kako će proizvođači morati nuditi mnogo toga po konkurentnim cijenama kako bi došli do kupaca, budući da iz dana u dan raste broj takvih modela na tržištu, pa je logično da će se cijenom i dobrom ponudom proizvođači međusobno nadmetati za kupce...

ZADOVOLJITI SVE ŽELJE KUPACA KOJI SU SVE ZAHTJEVNIJI

Prije mnogo godina većina se automobila naručivala s unaprijed određenim popisom opreme i kupci nisu imali puno prostora za individualizaciju. Danas je individualizacija jedna od glavnih značajki koje se nude kupcima. Tako se često nude dvobojne karoserije, velik broj boja, mnoštvo paketa opreme i različitih materijala tako da svatko može dobiti automobil "po želji".

MINI
 

Osim toga, postoji sve veći broj modela, a to ćemo najbolje objasniti na primjeru Mercedesa. Tako kao ulazni model nudi A-klasu (koja pritom ima nevjerojatnu tehnologiju, glasovne naredbe i MBUX sustav s umjetnom inteligencijom). Tko želi limuzinsku verziju, nudi mu se A-klasa Sedan koja je predstavljena na salonu u Parizu. Mnogi su pritom mislili kako će ona mijenjati CLA, no u Mercedesu ne misle tako, budući da nam uskoro stiže i novi CLA! Ali to nije sve, uz CLA će se nuditi i CLA Shooting Brake, posebna, nešto praktičnija verzija. Tu su naravno i limuzine: C, E. CLS i S-klasa, a ljubiteljima SUV modela na raspolaganju su: GLA, GLC, GLE, GLE Coupe i G-klasa! Ljubiteljima praktičnosti nude se nova B-klasa ali i pick-up X-klasa. Koliko u Mercedesu razmišljaju o svakoj tržišnoj niši govori ovaj primjer: želite li sportsku limuzinu, u ponudi je CLS 53 AMG. Ipak, spomenuti model nekima nije dovoljno žestok, pa je Mercedes predstavio i AMG GT 4 Door, posebna paprena verzija s preko 600 KS koja će konkurirati Porsche Panameri. Dakle, proizvođači su uistinu razmazili kupce kojima se nude modeli po svačijoj želji...

IZUMIRANJE VERZIJA S TRIMA VRATIMA

VW
 

Nakon što je potvrđeno da nova generacija Audija A3 neće dolaziti u verziji s trima vratima, već će se kupcima nuditi samo Sportback varijanta, sada dolaze nove informacije prema kojima će slična priča biti i s novom, osmom generacijom Volkswagena Golfa. Naime, prema pisanjima Autocara, zbog sve manje potražnje za kompaktima s trima vratima, Volkswagen je odlučio da sljedeća generacija Golfa neće imati spomenutu verziju. Osim toga, njemački proizvođač planira ukinuti i karavansko izdanje. Treba spomenuti i druge slučajeve: nova generacija Pola također je dostupna samo u praktičnijoj verziji s 5 vrata, nadolazeći Peugeot 208 također neće nuditi verziju s trima vratima, a ista sudbina čeka i novi Seat Leon.

JATO

A da je izbacivanje verzija s trima vratima opravdan potez proizvođača govori činjenica kako su prema rezultatima JATO-a prodajni rezultati za spomenuti segment sve lošiji. Oni koji se odluče kupiti mali gradski ili kompaktni automobil (što je također sve rjeđi slučaj pored crossovera i SUV-ova), u većini slučajeva se odlučuju na praktičniju verziju s peterim vratima.

JATO

PREKIDAČE I ANALOGNE BRZINOMJERE MIJENJAJU ZASLONI OSJETLJIVI NA DODIR

Audi
 

Iako neki od vas možda vole klasične prekidače (pogotovo za funkcije poput jačine klime i regulaciju temperature), prekidači ih sve više odbacuju i mijenjaju velikim zaslonima multimedije. Novi Touareg tako primjerice ima 15-inčni zaslon!

VW

Na Audijevim novim modelima (A6, A8, Q8) gotovo sve funkcije kontrolirate putem zaslona osjetljivog na dodir. Iako ovakva rješenja prvo dolaze u premium modele visoke klase, malo po malo će naći svoje mjesto i u "običnim" modelima. Tako sada ulazni Mercedes A-klase već nudi takvu opciju, a u budućnosti bi sve veći broj proizvođača trebao ići tim putem.  Osim zaslona, sve veći broj automobila koristit će umjetnu inteligenciju, pa ćete glasom i gestama kontrolirati većinu sustava u vašim limenim ljubimcima.

OZNAKE MODELA SE MIJENJAJU

Audi
 

Sjećate li se vremena kada ste, vozeći se iza automobila, mogli putem oznaka otkriti točno koji mu je obujam motora, je li dizelaš ili benzinac, pa ponekad čak ima li automatski mjenjač ili primjerice ABS...Naravno, ta vremena su iza nas, no donedavno smo primjerice oznake obujma viđali na modelima. Danas je ta praksa sve rjeđa. Audi je primjerice uveo potpuno novu nomenklaturu motorizacije za sve svoje modele, pa tako primjerice oznaka Q8 50 TDI označava 286 KS snažnu dizelsku verziju. Detaljno pojašnjenje novih, mnogima prilično nejasnih oznaka Audija pročitajte ovdje. Umjesto obujma, proizvođači na svoje modele stavljaju nazive samih motora (BlueHDi, PureTech, CRDi itd.).

AutoBuzz
 

Iz Audija napominju kako je upravo razvoj novih tehnologija (hibrida i električni modela) razlog promjene oznaka modela, jer se veći naglasak stavlja na snagu motora nego na obujam.

COUPE MODELI DOBIVAJU 4 VRATA I POSTAJU LIMUZINE i SUV-ovi

Riječ coupe danas se koristi u mnogim modelima koje prije nikad ne bi nazivali s riječi coupe. Iako je službena definicija coupea osobni automobil trovolumenskog a rjeđe dvovolumenskog oblika karoserije s dvoja bočna vrata i prtljažnikom odvojenim od putničke kabine, u današnje vrijeme mnogi modeli koji nemaju veze s time dobivaju taj naziv.

Mercedes
 

Mnogi proizvođači tako predstavljaju "coupe" limuzine. Riječ je zapravo o klasičnim limuzinama s "coupe" linijama krova. Cijelu priču je započeo Mercedes CLS, a uskoro su uslijedili modeli poput Passata CC, BMW Serije 6, Audija A7 i Porsche Panamere. U novije vrijeme Mercedes je predstavio i AMG GT 4 Door, sportsku limuzinu koja parira Porscheu, a eksperimentiraju i u Kiji sa modelima Stinger i nadolazećim Proceedom. Osim limuzina, naziv coupe dobivaju i novi "sportski" SUV modeli, poput Mercedesa GLE Coupeu, Audiju Q8 i BMW-a X6 (koji je utemeljio kategoriju). Čak i proizvođači poput Renaulta i Škode eksperimentiraju sa SUV Coupe modelima (Arkana i Kodiaq GT koji su rezervirani za rusko i kinesko tržište).

Škoda
 

POVRATAK  PLATNENOG KROVA

Mercedes SLK, Peugeot 206 CC, Opel Astra, Mercedes SL, BMW Z4...svi ti kabrioleti imali su jednu zajedničku stvar - tvrdi pomični krov sa prilično složenim sustavom zatvaranja i otvaranja. Čini se kako sve veći broj proizvođača odbacuje takvu praksu, pa tako novi BMW Z4 tvrdi krov mijenja platnenim. Uz to, nadolazeću Seriju 8 kabrio također će krasiti platneni krov, a konkurentska S-klasa Coupe također ima platneni krov...

PLEMENITI"SKOČILI NA 4 NOGE"

Ranije bismo se isključivo sagibali kako bismo zavirili u neki primjerice Lamborghini, danas se za istu stvar gotovo pa moramo penjati! Lamborghini, Porsche, Bentley, Maserati, Rolls-Royce pa i Ferrari...sve su to proizvođači koje smo uvijek vezali su supersportske ili super luksuzne automobile vrhunskih performansi s kojima vlasnici mogu uživati u vožnji po zavojitim cestama, trkaćim stazama i poznatim ljetovalištima i gradovima. Danas se ta slika ipak mijenja: u logičnom nastojanju da održe profitabilno poslovanje, ti proizvođači odlučili su ponuditi SUV modele koji su (iako su neki tek predstavljeni), već sada naišli na odličan odaziv kupaca. U gornjem dijelu teksta spomenuli smo brojke vezane uz SUV modele, pa ova odluka i rezultati ne čude. Prvi je u cijelu priču krenuo Porsche s Cayenneom, a slijde ga Maserati sa Levanteom, Lamborghini s Urusom i Ferrari koji će također uskoro predstaviti svoj prvi SUV!

Lamborghini

Čak je i Rolls-Royce, koji smo dosad povezivali s luksuznim limuzinama i coupe/cabrio modelima, odlučio ponuditi SUV Cullinan koji se bez problema nosi s neprohodnim terenom a pritom nudi sav luksuz kao i ostali Rolls-Royce modeli. Koju godinu ranije i ugledna britanska marka Bentley s modelom Bentayga zakoračila je u SUV svijet...

Rolls-Royce
 

Na koncu, netko bi rekao "svijet se mijenja" no logičnije jest kazati kako se ljudi mijenjaju vođeni potrebama, pa posredno i "svijet" koji može biti uspješan i prosperitetan samo ako pravovremeno odgovori na prohtjeve konzumenata. Tako je i u autoindustriji, pa eto, doživjeli smo pojave koje do prije dvadesetak nismo ni smatrali mogućim... Rolls-Royce "džip" i "coupe s četverim vratima Mecedes, ma dajte molim vas...

Izdvajamo

Iz drugih medija