DIV S DALEKOG ISTOKA

Ukupna šteta za sve japanske proizvođače automobila procjenjuje se na 10 milijardi $

Toyoti svaki dan sa zatvorenom tvornicom donosi gubitak od 72 milijuna dolara. Nissan i Honda zajedno, pak, gube 24 milijuna USD dnevno. Analitičari procjenjuju da će šteta iznositi do 10 milijardi dolara

Posljednjih tjedan dana scene koje dolaze iz Japana nakon razorna potresa od 8.9 stupanj prema Richteru i tsunamija nikoga ne ostavljaju ravnodušnima. Slike katastrofe i ljudske patnje obišle su svijet, broj mrtvih svakog sata sve više raste, deseci tisuća ljudi smatra se nestalima, a uz sve to prijeti im i nuklearna katastrofa. Zemlji kojoj smo se svi na ovaj ili onaj način divili proživljava najteže trenutke u svojoj povijesti, a da prolazi svoje najcrnje dane govori i činjenica da su njihove auto kompanije, koje su poznate u svakom kut svijeta, morale zatvoriti svoja vrata.

Honda, Toyota, Subaru, Nissan, Mitsubishi i Mazda, najveći proizvođači automobila u Japanu, ali ujedno i među vodećim svjetskim proizvođačima u svijetu, već su zatvorili svoja postrojenja, a obznanili su oštećenja na više od desetak postrojenja i zgrada uglavnom u području najteže pogođene Tohoku regije. Tragedija koja je zadesila Japan nije ostavila nikakvog drugog izbora nego da čelni ljudi u japanskoj industriji sada pokušavaju ograničiti štetu, a ujedno i predvidjeti što će se dogoditi s procesom proizvodnje i opskrbe. No sasvim je sigurno da će pošiljke nekih marki automobila koje se proizvode u Japanu biti odgođene.

Stala proizvodnja

Automobilska industrija jedan je od glavnih izvoza od kojeg japansko gospodarstvo uvelike ovisi. Čak 17 posto kompletne japanske industrijske proizvodnje odlazi na automobile i rezervnih dijelova, prenosi Reuters, dok analitičari procjenjuju da potres i tsunami globalnoj automobilskoj industriji može nanijeti štetu i do 10 milijardi dolara.

Toyota Motors, najveći svjetski proizvođač automobila zaustavio je poslovanje u svih svojih 12 japanskih pogona koje imaju velikih 38% udjela od ukupne Toyotine proizvodnje. Iz tvrtke su poručili da će proizvodnju zaustaviti barem do srijede 23. ožujka s time da će im se proizvodnja smanjiti za 40.000 vozila. A za svaki dan koji će Toyotina postrojenja provesti zatvorena nanijet će im 72 milijuna dolara gubitaka. No da za Toyotinu nije sve toliko crno govori podatak da barem nitko od njihovih radnika nije ozlijeđen ni u jednom proizvodnom pogonu.

S druge strane, Honda je doživjela veća oštećenja na svojim istraživačkim centrima i objektima. Uz to, jedna osoba je poginula, a više od 30-ak ih je ozlijeđeno. Također i u Hondi su zaustavili proizvodnju.

Sudeći prema brojkama, najteže pogođeni japanski proizvođač je Nissan, koji je prijavio značajna oštećenja na šest različitih pogona, a k tome i potpuna uništenja preko 2.300 novih automobila koji su se spremali za odlazak na američko tržište. Novi modeli Nissana, ali i njegova luksuznog pod-branda Infiniti uništeni su kada je potres zahvatio luku Hitachi gdje su automobili čekali na ukrcaj na brodove. Uz tisuću Nissanovih automobila uništeno je 1.300 Infinitija M, EX i FX.

Da razorni potres nije utjecao na cijelu japansku auto industriju vidljivo je iz primjera Suzukija i Mazde čiji su proizvodni pogoni smješteni izvan dosega potresa koji je opustošio Japan. Ipak, radi suosjećanja sa žrtvama zaustavili su svoju proizvodnju do kraja tjedna.

Pomoć od 85 milijardi $

Katastrofa u Japanu jako je pogodila i tržište dionica, pri čemu su ponajviše vrijednost izgubile upravo dionice velikih proizvođača automobila poput Toyote i Honde. Toyotine dionica pale su za 7,9 posto, najviše od prosinca 2008. Dionice Nissana pale su za 9,5 posto, dok su dionice Honde skliznule za 6,5 posto. Inače, japanska nacionalna banka uskočila je u pomoć s injekcijom od 85 milijardi dolara za cjelokupno gospodarstvo diva s Dalekog istoka kako bi se donekle amortizirao financijski sustav.

Što se tiče proizvodnje automobila, europski kupci ne bi trebali biti previše pogođeni nedavnim događajima u Japanu jer se većina automobila japanskih proizvođača namijenjenih europskom tržištu proizvodi na području Velike Britanije. Ipak, u ovome trenutku dok deseci tisuća ljudi proživljavaju pravu životnu tragediju, automobili bi trebali pasti u drugi plan.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
30. travanj 2024 15:06