PRAVA ISTINA

VJERUJETE DA VOZITE NJEMAČKI ILI ŠVEDSKI AUTO? Kakva zabluda... Od 248 modela auta dostupnih kod nas čak 106 se proizvodi izvan države sjedišta!

Volvo's new manufacturing plant in South Carolina, USA
Volvo

 

Sektaške prepirke kojima često svjedočimo u komentarima na našoj Facebook stranici ili portalu, koji su automobile bolji, oni iz Njemačke, Japana, Koreje, ili pak Francuske, definitivno više ne drže vodu, potvrđuje naše malo istraživanje. Do prije tridesetak godina još se o tome i moglo raspravljati, no danas stvari stoje bitno drukčije. Zamislite samo ovu situaciju: tri su susjeda, prvi vozi novi VW Touareg, ponosan na svog stasitog "Švabu" kod kojeg je masno platio imidž "Made in Germany". Drugi je pak pomalo ljubomoran na prvog susjeda jer se nije mogao "rastegnuti" do Touarega pa vozi španjolski "budget VW" pod nazivom Seat Tarraco, a obojica pak sa zavišću gledaju u dvorište trećeg susjeda u kojem je parkiran njemački plemeniti premium s blistavim prstenovima na masci - Audi Q5. No koji od njih zapravo vozi automobil s, u nas toliko cijenjenom etiketom "Made in Germany?" Gotovo pa nevjerojatno, ali u današnjoj eri globalizacije na ovom primjeru, pomalo bizarno, etiketu "Made in Germany" ponosno nosi samo Španjolac Seat Tarraco! Naime, jedino nedavno predstavljeni Seatov SUV silazi s traka, pazite, u Wolfsburgu, dok se plemeniti Audi proizvodi u pogonima u Meksiku, dok VW Touareg silazi s traka pogona VW Grupe u Slovačkoj!

Ako baš morate voziti automobil s pločicom
Seat

Ako baš morate voziti automobil s pločicom "Made in Germany" možda bi Seat Tarraco bio dobar izbor

 

Vođeni ovim primjerom, istražili smo proizvodno podrijetlo točno 248 modela 33 proizvođača trenutno dostupna u domaćim salonima i otkrili da ih je bez obzira na to kako se deklariraju njih čak 106 zapravo sklopljeno izvan države u kojem je sjedište branda. Globalizacija, poglavito ona ekonomska, koja seli proizvodnju u jeftinije krajeve, vrlo je komplicirana, no ponekad zapravo i podosta zabavna stvar kako je pokazao i naš primjer s početka teksta. U današnjem svijetu, dakle u onom u kojem su primjerice Britanci svoju outsorsing industriju, odnosno razne IT call centre, masovno prebacili u Indiju, gdje za male pare lokalni šljakeri doslovno skapavaju od umora, očito nema više nikakvog razloga i da primjerice najveći američki velikoserijski proizvođači automobila ne presele svoju proizvodnju u Meksiko. Osim, možda, Donalda Trumpa.... No, i šalu i Trumpa na stranu, cijela je svjetska autoindustrija već vrlo žestoko globalizirana i već desetljećima ni izbliza nije industrija u kojoj bi se okorjeli sektaši mogli dobro osjećati. Tako da prepirke iz kafića, s foruma, portala i društvenih mreža u današnje vrijeme doista postaju deplasirane, čast izuzecima…

The new Audi Q5 at the finish line in assembly in the Audi plant in San José Chiapa. The plant has an annual production capacity of 150,000 Audi Q5 vehicles.
Audi
 

No, kako se to svjetsko stanje stvari zapravo reflektira na naše, relativno vrlo malo automobilsko tržište? Vrlo jednostavno - brojni modeli koji se trenutno nalaze u našim autosalonima stigli su u njih iz tvornica koje su smještene izvan matičnih država proizvođača, odnosno izvan države u kojem je osnovana tvrtka koja je rečeni auto poslala u salon. Brojne kupce tako vjerojatno danas više ne iznenađuje da je njihov Koreanac zapravo Slovak, no mnogi bi se ipak mogli i iznenaditi kad im otkrijemo da skupo plaćen Mercedes u kojem se voze nije Hergestellt in Deutschland nego da je zapravo Ma¬gyar ter¬mék, odnosno da je ruku djelo vrijednih Mađara iz Kecskeméta. Štoviše, moglo bi neke i uvrijediti kad shvate da je njihov Japanac zapravo proizveden u Indiji, Južnoafričkoj Republici, Engleskoj ili Češkoj, da je Nijemac kojeg vozi stigao iz Poljske ili Amerike, a Šveđanin iz Kine ili Belgije, kako im je Rumunj isporučen iz Maroka, da je kultni američki model zapravo pravi talijanski auto, dok su primjerice Francuz i Talijan ustvari tek susjedni nam Slovenac i Srbin...

The Volvo Cars manufacturing plant in Daqing, China
Volvo
 

Štoviše, nakon što smo uz pomoć podataka koje su prikupili analitičari britanske tvrtke Jato Dynamics brzinski protrčali kroz proizvodni pedigre čak 248 velikoserijskih modela 33 ozbiljna branda trenutno dostupna u domaćim autosalonima otkrili smo da ih je gotovo pola proizvedeno izvan države u kojem je sjedište branda. Odnosno, točno 42,74 posto ili još konkretnije - ravno 106 aktualnih kod nas dostupnih modela!

Volvo
 

Koji su modeli u pitanju, i iz kojih (ne)očekivanih zemalja i gradova nam stižu jasno će vam otkriti i karte objavljene uz ovaj tekst, pa ćemo u njemu spomenuti tek one koji nam se čine najzanimljivijima ili su po nečemu vrlo specifični. Za početak ćemo reći i kako je od svih ozbiljnijih velikoserijskih brendova u svijetu posve vjeran svom nacionalnom identitetu danas ostao jedino Alfa Romeo, premda je i on, istini za volju, svojedobno dio svoje proizvodnje odrađivao u Južnoafričkoj Republici (od 1972. do 1986. godine). Svi ostali velikoserijski autoproizvođači izrazito su “multikulturalni”. Pri čemu svima valja biti jasno i da koliko je god proizvođač moćniji i veći, toliko istodobno ima i raštrkaniju proizvodnju, često i na više kontinenata.

Alfa Romeo

Alfa Romeo jedan je od rijetkoh proizvođača koji do dan danas sve modele proizvodi u zemlji gdje je sjedište tvrtke - Italiji

 

U odnosu na naše tržište internacionalizacija je, pak, došla na tako visoku razinu da u hrvatskim salonima svi velikoserijski brendovi, s iznimkom njih samo šest (Alfa Romeo, DS, Land Rover, Lexus, Subaru i Škoda), nude barem jedan model koji je proizveden izvan matične države tvrtke koja stoji iza njega. Kod, primjerice, Jaguara, ta “čast” pripada modelu E-Pace, koji u Hrvatsku dolazi iz nedalekog Graza, iz pogona tvrtke Magna Steyr (koja, usput budi rečeno, već radi i novi I-Pace, koji nama stiže tek početkom iduće godine pa nije uvršten u ovdje spomenutih 248 modela). Jedan “neizvorni” model ima i Porsche, jer se njegov Cayenne od lani proizvodi isključivo i samo u Volkswagenovoj tvornici pokraj Bratislave, dok je kod Mitsubishija iznimka Space Star, koji se za ovo tržište ne sklapaju u Japanu nego u Tajlandu. Mercedesovi terenci u Hrvatsku, pak, stižu iz SAD i Austrije, BMW-ovi također iz Amerike, a čak nam sedam Audijevih modela stiže iz Slovačke, Mađarske, Belgije, Španjolske ili Meksika, dok od u ovom našem pregledu devet obrađenih Volkswagena četiri nisu iz Njemačke! Kod Toyote sedam modela ne dolazi iz Zemlje izlazećeg sunca, no, zanimljivo je da nam baš iz dalekog Japana šalju Land Cruiser premda se isti sklapa i u puno nam bližem Portugalu, baš kao i RAV4, kojeg dijelom rade i u Rusiji, ali samo za rusko, bjelorusko i kazahstansko tržište.

Mercedes-Benz U.S. International (MBUSI): SUV-Montage im Mercedes-Benz Werk Tuscaloosa in Alabama. Mercedes-Benz U.S. International (MBUSI): SUV assembly in the Mercedes-Benz Tuscaloosa plant in Alabama.
Daimler AG / Daimler AG

Od svih Hondi koje nam nude hrvatski trgovci “izvorno japanski” je tek Jazz, nijedan Nissan u Lijepu našu ne stiže iz Japana, baš kao što nijedan Smart ne stiže iz Njemačke i baš nijedan Jeep iz Amerike! Što se, pak, udaljenosti, tiče, među “neizvornim” ekstremima te vrste ističu se Volvo S90 koji nam stiže iz Kine, Fiat 124 Spider koji stiže iz Japana, Renault Koleos rađen u Južnoj Koreji, Toyota Hilux koja dolazi iz Južnoafričke Republike te Ford Edge iz Kanade, Audi Q5, Mazda 2 i Mazde 3 iz Meksika, gdje se za nas radi i Honda HR-V, no samo do početka iduće godine, kad će se za europsko tržište i ona raditi u Japanu... No, bez obzira otkuda nam ti automobili dolazili, izbora tu, gotovo da i nema. Ni za kupca koji se suočava s onim što je raspoloživo u salonu, a ni za domaće zastupnike koji također ne mogu birati nego moraju prodavati ono što im principal pošalje. Što se u nekim ekstremnim slučajevima zna razlikovati i od pošiljke do pošiljke, pa tako primjerice Audi A3 u hrvatske autosalone dolazi iz mađarskog Györa, ali može stići i iz matične tvrtkine tvornice u Ingolstadtu, dok u slučaju Opel Corse jedna tranša stiže iz španjolskog Figueruelasa, a možda već sljedeća iz njemačkog Eisenbacha, da pritom ne spominjemo i će s obzirom na nedavnu promjenu vlasnika vrlo skoro možda neka tranša stići i iz nekog francuskog grada, a nadamo se tad i bez aktualnog kašnjenja isporuke...

Mercedes-Benz U.S. International (MBUSI): SUV-Montage im Mercedes-Benz Werk Tuscaloosa in Alabama. Mercedes-Benz U.S. International (MBUSI): SUV assembly in the Mercedes-Benz Tuscaloosa plant in Alabama.
Daimler AG / Daimler AG
 

Ono što pritom također mnoge može i zbuniti je i činjenica da mi na ovoj karti “neizvornih” modela pišemo primjerice i da Peugeot 301 stiže iz Španjolske, a Fiat 500L iz Srbije, no kad ih kupite u deklaraciji i prometnoj dozvoli im kao zemlja podrijetla neće biti navedena Španjolska nego Francuska, odnosno neće pisati Srbija nego Italija. Tako što, naime, moguće je u slučajevima kad je veći dio dijelova (iznad 50 posto) zaista izrađen u državi koja su deklarirana, dok je u nekoj drugoj državi navodno obavljena samo završna montaža. No, bilo kako bilo, što god vam pisalo u papirima od auta, u slučaju Fiata 500L posve smo sigurni da će baš svi vaši susjedi ipak misliti da je vaš Talijan ipak napravljen ne samo izvan Italije nego i posve izvan Europske unije, u srpskom Kragujevcu, u tvornici koja je nekoć masovno štancala i Yugo, slavni “najgori automobil na svijetu”. Možda jedino neće znati da su tamo 2013. godine Talijani poslali i hrpu jako modernih robota...

VW
 

No, pitanje “nacionalnog identiteta automobila” danas uz sve to nije samo u mjestu njegovog sklapanja, ono je još kompleksnije jer ne valja zaboraviti i kako su primjerice britanski ponosi Mini, Land Rover i Jaguar u njemačkom, odnosno indijskom vlasništvu, a švedska ikona Volvo u kineskom... Da li je onda, uostalom, Volvo proizveden u Gentu zapravo Belgijanac, Šveđanin, Amerikanac ili Kinez? I je li to uopće bitno. Uostalom, već odavno je veliko pitanje što je danas više uopće autentično izvorno. Na kraju krajeva da li stvarno mislite da su one lignje koje ste neki dan jeli na moru doista stigle iz Jadrana. I je li vam to uopće važno, ako su na kraju krajeva ipak valjale... Uostalom, okrutna je servisna statistika svojedobno jasno pokazala da je Renault Twingo II koji je silazio s proizvodne trake u Novom Mestu (i to s čak 60 posto dijelova doista proizvedenih u Sloveniji!) bio puno kvalitetniji, pouzdaniji i trajniji automobil od svih svojih blizanaca napravljenih u matičnoj mu Francuskoj...

Ukratko

Potpredsjednik Volva Robin Page u svibnju je “priznao” novinarima da je “kvaliteta automobila proizvedenih u Kini bolja od kvalitete onih koje radimo u Europi”. Vidjet ćemo što će imati za kazati za proizvodnju novog modela S60 koji će isključivo stizati iz novih pogona u SAD-u

Tamo gdje je kraj malog mjesta San José Chiapa prije samo dvije godine bilo tek prazna, pusta ledina, danas je moderna tvornica u kojoj 4200 Meksikanaca proizvodi bavarski premium SUV Q5

Glavni motivi za seljenje proizvodnje u drugu državu su jeftinija radna snaga, a nisu nevažni ni porezi i uvozne takse kao ni troškovi prijevoza do trgovca, pa je katkad teško shvatiti i objasniti zašto nam neki Fiat stiže iz Japana, a ne Italije, a BMW iz SAD-a, a ne Njemačke...

Kažu stručnjaci, internacionalizacija proizvodnje ne bi se trebala osjetiti na kvaliteti. Naime VW iz Slovačke i Njemačke, kao i Honda iz Meksika i Japana trebali bi biti podjednako kvalitetni, jer si proizvođači odstupanja u kvaliteti neće i ne mogu dopustiti. Ili možda ipak..

 

Izdvajamo

Iz drugih medija