ISTRAŽIVANJE

Zabrinjavajuće: Moderni automobili postaju sve više nepregledni. Posljedice mogu biti fatalne

Brojke govore o padu vidljivosti i do 58 posto u radijusu od samo deset metara ispred vozila, što može biti izuetno opasno

Honda CR-V

 Honda
Brojke govore o padu vidljivosti i do 58 posto u radijusu od samo deset metara ispred vozila, što može biti izuetno opasno

Veći, viši, masivniji... Automobili današnjice nisu samo teži nego i znatno nepregledniji nego što su bili prije 25 godina. Nova analiza koju je objavio američki Institut za sigurnost na cestama (IIHS) otkriva zabrinjavajući trend: vozači modernih SUV-ova i pick-upova vide sve manje ceste ispred sebe. Konkretno, brojke govore o padu vidljivosti i do 58 posto u radijusu od samo deset metara ispred vozila.

Studija, objavljena u stručnom časopisu SAE International Journal of Transportation Safety, uspoređuje generacije šest popularnih modela u SAD-u, od Hondinog CR-V-a do Toyote Camry, prateći kako su se kroz desetljeća mijenjali kutovi i prostori koje vozač može direktno vidjeti.

image

Automobili, ilustracija

Profimedia

Najdrastičniji primjer je Honda CR-V. Model iz 1997. vozaču je omogućavao pregled 68 posto prostora unutar deset metara ispred vozila. Do danas se ta brojka srozala na svega 28 posto. Slična je priča s Chevroletom Suburbanom: s 56 posto vidljivosti u 2000. godini, pao je na identičnih 28 posto u aktualnom modelu.

image

Automobili, ilustracija

CROPIX

Razlog ovog problema su sve viši poklopci motora, masivniji A nosači i veći retrovizori, sve to s ciljem boljih rezultata na sigurnosnim testovima za putnike unutar vozila. No ono što čini kabinu sigurnijom za vozače, istodobno čini vanjski svijet nevidljivim. Posebno kada je riječ o djeci, pješacima i biciklistima.

Suprotan trend pokazuju dva popularna limuzinska modela. Honda Accord izgubila je samo pet postotnih bodova vidljivosti od 1997., dok je Toyota Camry od 2007., zadržala podjednaku razinu, sa 61 pala je na 57 posto. Čini se da tradicionalna, niža karoserija i dalje nudi najbolju preglednost ispred vozila.

image

Toyota Camry

Toyota

Sve ovo ne bi bilo toliko alarmantno da se istovremeno ne bilježi i porast broja poginulih pješaka i biciklista. Između 1997. i 2023. u SAD-u broj smrtno stradalih pješaka porastao je za 37 posto, a biciklista za čak 42 posto. Samo 2022. godine, 7508 pješaka izgubilo je život u nesrećama, u mnogim slučajevima zbog slabije vidljivosti s vozačeva mjesta.

Dok vozači sjede sve više, a vozila im pružaju osjećaj sigurnosti, ironija je u tome što pritom sve teže vide ono što je ispred njih, pogotovo ako se kreće, nisko je ili neočekivano prelazi cestu. Nove tehnologije detekcije i asistencije mogu donekle pomoći, ali fizička vidljivost, koja je sve lošija, ostaje nezamjenjiva.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
05. prosinac 2025 07:47