POPRAVAK NAKON SUDARA

Zamjenska limarija ponekad je povoljnija od originala i do 90 posto!

U protekloj godini na domaćim cestama dogodile su se čak 44.394 prometne nesreće, a osim stradalih i ozljeđenih najgore su prošli džepovi osiromašenih vozača koji su za popravak automobila redovito bili prisiljeni na odlazak u nedozvoljene minuse na računu...
 Željko Puhovski
U protekloj godini na domaćim cestama dogodile su se čak 44.394 prometne nesreće, a osim stradalih i ozljeđenih najgore su prošli džepovi osiromašenih vozača koji su za popravak automobila redovito bili prisiljeni na odlazak u nedozvoljene minuse na računu...

Prokleti bili i auto i glupi vozači i dan kad sam se rodio – uz brdo popratnih psovki i kletvi javio nam se gnjevni čitatelj samo dan nakon što se u predgrađu Zagreba svojom Opel Vectrom zabio u Renault Clio, kojega je vozač iznenada, bez uključivanja žmigavca, zaustavio u pokušaju skretanja. Isključivi krivac za nesreću je on, jer nije držao propisani razmak, a jedini tko će štetu pokriti iz osiguranja je vozač Clija. A kako to već biva u sličnim situacijama, Clio je prošao samo s ogrebotinama, dok su na Vectri razbijeni blatobran, hauba, hladnjak, maglenke...

Zapravo, lakše bi bilo nabrojati što nije oštećeno. Stoga nas nije pretjerano iznenadilo kada smo čuli da trošak popravka, prema izračunu Auto Willa, ovlaštenog Opelovog zastupstva, iznosi preko 20.000 kuna. I to bez mehaničarskog posla. Pa samo originalni prednji branik za Vectru C iz 2006. stoji 5204 kune, hladnjak motora košta novih 3410 kuna, dok za haubu treba izdvojiti papernih 4744 kune. Naš nesretni čitatelj našao je još razloga za brigu. Naime, prilikom posljednjeg ugovaranja obaveznog osiguranja supruga je željela platiti i kasko, no tada ju je glatko odbio. Hladno je odbrusio da će taj novac radije potrošiti na skijanje ili kakvu drugu razonodu. A bila je riječ o pišljivih 3200 kuna ili osam puta manje od iznosa kakav mu sada prijeti iskliznuti iz džepa. Kako nam je rekao, kad supruga sazna što se dogodilo, neće spavati na trosjedu u dnevnom boravku, nego ispod mosta.

Iz tog razloga odmah je i prekrižio odlazak u Auto Will , gdje je godinama sa zadovoljstvom servisirao auto. Gotovo se sa sjetom sjećao stručnih i uslužnih servisera, koji su redovito posao obavljali besprijekorno, te pouzdanih originalnih dijelova, mijenjanih isklučivo na redovnom servisu. Kriza ga je, kao i mnoge, grubo financijski prizemljila i tih se usluga sada bio prisiljen odreći. Toliki minus na računu jednostavno ne bi mogao pravdati pred ženom, a uz plaću od 4500 kuna niti pred bankom. I što sad učiniti? Kao jedino rješenje tada se nametnula kupovina zamjenskih dijelova, povoljnijih i do 90 posto u odnosu na original. Jedna od malo olakotnih okolnosti je bila što Vectra ima skoro pet godina iza sebe te se gubitka jamstva (što bi se dogodilo bilo kakvom intervencijom zamjenskim dijelovima, pa i ugradnjom za opću trajnost automobila naočigled nebitnog detelja poput branika) nije trebalo plašiti.

S druge strane, u situaciji opće krize i šupljikavog kućnog budžeta, naš čitatelj i u drugačijoj situaciji ne bi imao drugog rješenja – nakon našeg razgovora, vjerojatno sa slikom gnjevne supruge pred očima, zaputio se potražiti sreću u najbliži servis, nedaleko od stana na zagrebačkoj Peščenici. Kako i treba učiniti u takvim situacijama, prethodno se dobro naoružao s ponudama trgovaca zamjenskim dijelovima te bacio ponude na stol. Može li to jeftinije – glasilo je pitanje, koje uopće nije bilo promašeno. Naime, kako bi servisere ohrabrili da kod njih i dalje kupuju, trgovci zamjenskih dijelova u pravilu daju robu uz izdašan rabat, ponekad i do 40 posto (ovisno o količini kupljenih dijelova), što mehaničari redovito koriste za dodatnu zaradu. Svatko tko želi maksimalno uštedjeti stoga će im pokušati otrgnuti dio tog kolača, što u posljednje vrijeme lakše prolazi obzirom da su mnogi skloni žrtvovati dio zarade kako bi dobili posao.

Nakon ugovaranja posla, priča koja se odigrala u Automehaničarkom obrtu Kinfa na zagrebačkoj Peščenici, postala je jednostavnija. Izbor zamjenskih dijelova naš je čitatelj u potpunosti prepustio iskusnom mehaničaru, koji njima svakodnevno popravlja automobile i najbolje zna gdje se mogu pojaviti problemi s ugradnjom. Naime, za razliku od zamjenskih mehaničkih dijelova, koji se često rade u istim tvorničkim pogonima kao i originalni, s limarijom je druga priča. Proizvođači ovdje rade s drugačijim kalupima i ponekad zna doći do odstupanja prilikom ugradnje. Stoga se uputno savjetovati s mehaničarom, jer najjeftinije rješenje nije uvijek i najbolje, koliko god pokušavali uštediti svaku kunu. Dodatan razlog zašto se isplati poslušati iskusnijeg je što trgovci zamjenskim dijelovima na limariju ne daju nikakav popust (za razliku od dijelova mehanike, hladnjaka ili svjetlosnih sklopova, gdje se u pravilu nudi garancija od jedne godine) te stoga treba biti oprezan.

Ipak, pogrešno bi bilo reći da je ulaganje u zamjenski dio riskantan potez – osim što cijenom znaju biti skoro deset puta povoljniji od originalnih, zamjenski dijelovi pristojne su kvalitete i trajnosti, mnogi imaju i potvrde da zadovoljavaju međunarodne standarde, a dobar korektiv su i sami trgovci, koji bi ubrzo propali da prodaju bofl robu iz bespuća Azije. S druge strane, za sve koji se boje takvog ulaganja ima jedna dobra informacija. Naime, kako smo saznali u servisu na Peščenici, ovlašteni zastupnici stisnuti krizom počeli su ugovarati poslove sa serviserima i nuditi im velike rabate (do 30 posto) samo da ugrađuju originale. Nemojte se stoga libiti pitati mehaničara postoji li i takva mogućnost...

U prosjeku cijene najpovoljnije u Tokiću, najdostupnije hladnjake nudi AHC



Usporedba cijena 11 dijelova koji najčešće stradavaju u slučaju sudara na devet zastupljenih modela iz gradske, kompaktne i srednje klase ponudila je niz zanimljivosti, od kojih je možda najmanje važna razlika između cijena originalnih i zamjenskih dijelova. Velika odstupanja u cijenama nisu nikakva novost, makar uvijek iznova šokira podatak da se kupnjom zamjenskih dijelova može uštedjeti i 90 posto novca. Znatno informativnije bilo je usporediti cijene zamjenskih dijelova te za izabrane modele automobila potražiti najpovoljniju ponudu. U pokušaju saniranja fiktivne štete kontaktirali smo tvrtke Advanta, AHC, Inter cars, Tokić i Velas (nismo imali broj šasije, nego smo tražili cijenom najpovoljniji dio u ponudi za određeni model 2006. godišta), a u prosjeku najpovoljnije cijene smo dobili iz Tokića. Ta je tvrtka ponudila čak 43 od ukupno 99 dijelova po najpovoljnijoj cijeni, a u leđa su joj prema broju najpovoljnijih ponuda gledali Inter cars (34) i Velas (9). Za limariju specijalizirana Avanta ponudila je 8 najpovoljnijih cijena, dok se kod hladnjaka, razumljivo, najviše istakao Auto hladnjak centar iz Zagreba.

Lud tko ne uplati kasko



Neovisno imate li Fiat Punto iz 2006., čija je novonabavna cijena tek 71.500 kuna ili ste vlasnik Citroena C5 iz 2006., koji ima najvišu novonabavnu cijenu među uspoređenim autima (176.600 kuna), naše je istraživanje pokazalo da je kasko osiguranje zlata vrijedno. Primjerice, za Renault Clio III 1.2 iz 2006. iznosi prihvatljivih 1900 kuna, jednako staru Ford Fiestu 1.25 moguće je kasko osigurati za 1547 kuna, a za već spomenuti Fiat Punto 1.2 treba izdvojiti skromnih 1496 kuna. Ulaganje se višestuko isplati čak i kada bi se automobili servisiraju zamjenskim dijelovima, da ne pričamo koliko pomaže u slučaju ugradnje originalnih dijelova. U tom slučaju jednostavno se posjeti ovlašteni servis, te se i na najskuplju ponudu ležerno odmahne rukom...

Originalni dijelovi najbolje rješenje

Kako bi što povoljnije servisirali udarene automobile krenuli smo u potragu za najpovoljnijim dostupnim ponudama, što je i potez na koji je zbog opće neimaštine prisiljena i većina građana. Ipak, treba ponoviti da najjeftinije rješenje nije uvijek i najbolje te da najmanju šansu za neplanirane poteškoće nude skupi, ali provjereno kvalitetni originalni dijelovi. Tim više jer ovlašteni servisi za dijelove uglavnom daju dvogodišnju garanaciju, dok se za zamjenske dijelove u najboljem slučaju dobiva jednogodišnje jamstvo. No, originalni dijelovi su danas luksuz koji si mnogi ne mogu priuštiti...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
24. prosinac 2025 07:23