ISTRAŽIVANJE

Mitovi o električnim autima koče elektrifikaciju: U što zaista vjeruju vozači?

Najrašireniji mitovi dobro su poznati - da su električni auti skloniji požarima i da baterije jedva izdrže nekoliko godina

Električni auti, ilustracija

 Profimedia
Najrašireniji mitovi dobro su poznati - da su električni auti skloniji požarima i da baterije jedva izdrže nekoliko godina

Električno tržište u Europi raste, ali sporije nego što se očekivalo. Prema novom globalnom istraživanju koje je provela Global EV Alliance (GEVA), najveća prepreka više nisu baterije, infrastruktura ni cijene, nego tvrdokorni mitovi koji se već godinama provlače kroz javni prostor. Na uzorku od više od 26.000 vozača iz 30 zemalja, čak 77 posto ispitanika smatra da su pogrešne pretpostavke o električnim vozilima jedan od glavnih razloga zašto prelazak na struju i dalje zapinje.

image

Požar automobila, ilustracija

Cropix

Najrašireniji mitovi dobro su poznati - da su električni auti skloniji požarima i da baterije jedva izdrže nekoliko godina. GEVA tvrdi da upravo takve dezinformacije smanjuju povjerenje kupaca i političara u električna vozila kao rješenje za smanjenje emisija. No realnost je drukčija. Primjerice, 88 posto vozača električnih automobila ne slaže se s tvrdnjom da se boji požara, a tri četvrtine ih ne brine dugovječnost baterije. Tek manji postotak, oko devet posto, priznaje izvjesnu dozu nelagode.

image

Baterija za električni automobil (ilustracija)

Profimedia

Još jedan zanimljiv trend odnosi se na percepciju brendova. Iako se u javnosti često govori o izboru automobila prema cijeni, dosegu ili dizajnu, GEVA otkriva drukčiju sliku. Čak 53 posto svjetskih ispitanika svjesno izbjegava pojedine marke zbog političkih ili društvenih razloga. Tesla je pritom na vrhu liste brendova koje izbjegavaju zbog etičkih dvojbi (40 posto globalno), dok kineske marke slijede s 12 posto globalno.

Istraživanje pruža i uvid u ekonomske poticaje. Niži troškovi energije predstavljaju ključan motiv za 45 posto ispitanika, ali visoka početna cijena ostaje glavna prepreka za njih 58 posto. U državama s agresivnijim poticajima ili jasnijom dugoročnom politikom, kupci se znatno lakše odlučuju na električni automobil.

image

Električni auto, ilustracija

Ranko Suvar/CROPIX

Mitovi također otežavaju širenje preporuka. Gotovo polovica sudionika istraživanja tvrdi da im je zbog raširenih neistina teško nagovoriti prijatelje ili članove obitelji da razmisle o prelasku na električni pogon.

Global EV Alliance okuplja 70 udruga iz 42 zemlje, pa se ovo istraživanje smatra jednim od najobuhvatnijih u svijetu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. studeni 2025 18:51