neugodna epizoda

Mercedes je krajem 1990-ih bio na rubu: Jedna tehnička pogreška, odnosno bakterija gotovo je pokopala marku

Slučaj modela W210 pokazao je kako se lako može srušiti ugled marke građene desetljećima, koju je svijet doživljavao kao simbol neuništivosti

Mercedes W210

Slučaj modela W210 pokazao je kako se lako može srušiti ugled marke građene desetljećima, koju je svijet doživljavao kao simbol neuništivosti

Ugled se dugo gradi, ali se može srušiti u jednom danu, mudriji će reći. Ne bi bilo ni prvi ni posljednji put da neka firma do te mjere sroza svoj ugled da na kraju mora staviti ključ u bravu. To se ipak, srećom, nije dogodilo u ovoj priči.

Mercedes-Benz se desetljećima smatra sinonimom za neuništivost i tehničku sofisticiranost. Posebno u 1980-ima i početkom 1990-ih, marka je izgradila reputaciju proizvođača automobila koji su preživjeli generacije – robusne limuzine modelnih serija W123 i W124 i danas se smatraju standardom pouzdanosti, sigurnosti i iznimne izdržljivosti.

image

Mercedes W210

Ovi modeli sa svojim masivnim, uglatim karoserijama i temeljitom zaštitom od korozije dugi su niz godina bili sveti gral, kojem su se drugi proizvođači samo malo mogli približiti. Međutim, krajem 1990-ih, ova legenda naišla je na neočekivanu prepreku. Serija modela W210, poznata kao prva generacija E-klase s karakterističnim prednjim svjetlima, kako smo ga ono zvali na ovim prostorima – "Okan".

Generacija koja je imala ambiciju nastaviti uspjeh svojih prethodnika. Umjesto toga, postala je središte jedne od najvećih reputacijskih kriza u povijesti marke. Kada je Mercedes-Benz predstavio seriju modela W210 1995. godine, to je bio značajan tehnološki i dizajnerski pomak. Nova E-klasa odmah je privukla pažnju ne samo svojim četvrtastim prednjim svjetlima, već i naglaskom na udobnost, sigurnost i modernu tehnologiju. Proizvođač automobila obećao je zadržati tradicionalnu kvalitetu, dok su kupci očekivali barem istu izdržljivost kakvu su poznavali od legendarne serije W124.

image

Mercedes W210

Međutim, nakon samo nekoliko godina, vlasnici su počeli prijavljivati iznenađujuća izvješća o koroziji na mjestima koja ne bi očekivali u Mercedesu. Hrđa je pronađena na rubovima vrata, haubama, pragovima i dijelovima nosača šasije – čak i u vozilima koja su redovito održavana i nisu bila izložena prekomjernom opterećenju. Prve pritužbe mediji su isprva doživljavali kao izolirane incidente ili manje nedostatke koje bi proizvođač automobila brzo riješio u okviru jamstva. No situacija se brzo pogoršala.

Kako je izvijestilo nekoliko stručnih časopisa u to vrijeme, broj pritužbi se povećavao i pojavljivale su se nove fotografije hrđe na relativno mladim vozilima. Naslovi u novinama sadržavali su fraze poput „zvijezda dobiva osip“, što je odražavalo opće nezadovoljstvo što je simbol njemačke kvalitete počeo hrđati nakon samo nekoliko godina korištenja. To je bio šok za mnoge vjerne kupce i stručnu javnost – posebno u usporedbi s prethodnim generacijama, koje su bile poznate po svojoj iznimnoj izdržljivosti. Kako su se dokazi gomilali, postajalo je sve jasnije da se ne radi o izoliranim incidentima, već o sustavnom problemu koji je pogađao značajan dio serije modela W210. To je dovelo do jedne od najvećih kriza s kojima se Mercedes-Benz ikada suočio.

image

Mercedes W210

To je dovelo do jedne od najvećih kriza s kojima se Mercedes-Benz ikada suočio. Na kraju se ispostavilo da je za sve kriva jedna, ni više ni manje, bakterija. Da, dobro ste čuli. Priča ide ovako. Godine 1997., Mercedes-Benz je podvrgnuo svoje procese lakiranja mikrobiološkim ispitivanjima u tvornici u Sindelfingenu. Rezultati su bili iznenađujući: bakterija Burkholderia cepacia identificirana je u katodnim spremnicima za umakanje boje.

Ovaj mikroorganizam se mogao brzo razmnožavati u vodenoj kupki boje i metabolizirati njezine komponente, čime je temeljno mijenjao kemijska svojstva kupke. Rezultat je bio porast pH vrijednosti, što je rezultiralo stvaranjem mikroskopskih površinskih nedostataka – kratera, mjehurića, ljuštenja ili mjehurića, što je narušilo prianjanje boje i smanjilo njezina zaštitna svojstva.

Studije su potvrdile da ovaj mikrobni problem nije bio trajan, već se uvijek javljao nekoliko tjedana nakon zamjene spremnika. Stoga nisu sva vozila serije W210 bila podjednako pogođena – automobili lakirani ubrzo nakon održavanja spremnika često su ostajali relativno zdravi, dok su karoserije koje su kasnije prošle kroz lakirnicu bile znatno podložnije koroziji.

image

Mercedes W210

Ovaj slučaj bio je i predmet istraživanja na Tehničkom sveučilištu u Stuttgartu te je opisan u stručnom tisku. Iako je mikrobiološka kontaminacija u lakirnici bila stvarna pojava i značajno pogoršala kvalitetu zaštitnog premaza u određenim proizvodnim serijama, mnogi stručnjaci istaknuli su da same bakterije ne mogu biti jedini uzrok. Tvrdili su da su zanemarivanje strukturne zaštite i neadekvatni procesi bojanja ozbiljniji.

Činjenica je da kombinacija oba čimbenika – mikrobne kontaminacije i nedostataka u dizajnu – znači da se korozija može pojaviti vrlo rano i u dotad neviđenim razmjerima. Ključnu ulogu u otkrivanju opsega kvara odigrali su renomirani časopisi poput njemačkog Auto Bilda, koji je od 2001. do 2004. detaljno mapirao stanje vozila W210 u praksi. Urednici su dokumentirali oštećenja, objavljivali fotografije hrđe na karoserijama i otvoreno suočavali proizvođača automobila s pitanjima o uzrocima i rješenjima.

Pritisak medija bio je ogroman – izvješća, analize i testovi sigurnosti povećavali su se, otkrivajući ne samo estetske nedostatke, već u ekstremnim slučajevima i prijetnje strukturnoj čvrstoći i sigurnosti vozila. Mercedes-Benz je isprva reagirao oklijevajući i nedosljedno. Dok je nekim kupcima ponudio besplatnu zamjenu oštećenih dijelova, drugi su dobili samo djelomičnu naknadu za popravke.

image

Mercedes W210

Tek pod pritiskom medija proizvođač automobila javno je priznao opseg problema i počeo standardizirati svoj postupak podnošenja pritužbi. Postupno je uvodio promocije usluga, proširivao jamstva protiv hrđe i pokretao programe kompenzacije – na primjer, dobrovoljne besplatne popravke čak i nakon isteka standardnog jamstvenog roka.

Kao rezultat toga, do danas je preživjelo vrlo malo pristojnih primjeraka generacije W210 E-klase. Ako je ovo vaš youngtimer iz snova, morat ćete pri odabiru automobila paziti na sveprisutnu hrđu. I to je pomalo šteta, jer je W210 ispod haube imao neke od najlegendarnijih motora iz Mercedesa – na primjer, kultni 3,0-litreni linijski šesterocilindrični dizelski OM606, koji definitivno ima potencijal nadživjeti karoseriju automobila.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
06. prosinac 2025 11:19