SNOVI U BUNKERU

SJEĆATE LI IH SE? ŠEST SPORTSKIH KARAVANA ZA KOJIMA se uzdisalo i za koje se našlo hrabrosti postaviti ih na cestu

 

Jedinstvena kombinacija praktične, obiteljske karavanske forme i performansi sportskog automobila, devedesetih godina prošlog stoljeća, bila su formula kakvu današnji svijet automobila gotovo da više uopće ne poznaje. Istina, izuzev Audija RS6 Avant koji je posljednji izdanak svoje vrste i svojevrsni kuriozitet te Mercedes koji u C i E klasu T model pakira AMG-ov pogon automobili, modeli s naše liste više uopće ne postoje u cjenicima. Devedesete, kada su karavani bili u zenitu popularnosti i omiljeni kod kupaca, autoindustrija je pak imala što za ponuditi, a o čemu možemo i danas pisati. I te kako! No, do danas su osim spomenutih modela oni potpuno izumrli uglavnom zbog činjenice što svaki veći dizelaš u Audiju A6, BMW-u Serije 5 ili Mercedesu C ili E-klase T modelu bez problema dostiže 240 ili 250 km/h, a što je devedesetih ipak bila brzina rezervirana za sportske automobile.

Volvo
 

Usto, krivimo i nedostatak hrabrosti proizvođača da danas na kotače postave nešto što brzo ide i prevozi, puno košta i puno zagađuje jer nemaju objektivne računice za zaradu. Nadalje, ni karavani kao takvi više odavno nisu u modi, barem od početka opće histerije za SUV-ovima i crossoverima. A te nekadašnje "cigle na raketni pogon" kako su ih nazivali do danas su zaslužile status ikona, između ostalog i jer nisu izrađivani u velikim serijama.

U ovom pregledu predstavljamo šest takvih obožavanih i besmrtnih bolida s hrpom konja i vatrenim performansama s mjestom za djecu na stražnjoj klupi i dovoljno prostora za zlatnog retrivera u prtljažniku. Jedina iznimka bio bi Ferrari 456 Venice koji je prvo bio sportski auto, a tek onda karavan. Bonus: još dva modela koje nismo željeli propustiti spomenuti, ali ne toliko zbog performansi već zbog njihova nesvakidašnjeg izgleda, nastupa i činjenice što su već odavno pravi endemi na prometnicama.

Ivan Lacković

Ivan Lacković
 

Audi RS2

Prvi Audi koji je nosio oznaku RS bio je upravo karavanski RS2. Riječ je o modelu baziranom na Audiju 80 karavan, a zasluge za RS verziju treba svakako dati Porscheu budući da je upravo u suradnji s njima ovaj model ugledao svjetlo dana. Ispod poklopca se nalazi 2,2-litreni benzinac snage 315 KS, a u Porscheu su zaslužni za poboljšani kočioni sustav i ovjes. Performanse ovog karavana bile su impresivne, pa je tako britanski časopis Autocar svojevremeno izmjerio ubrzanje do 48 km/h (30 mp/h) za samo 1,5 sekundu, što je primjerice brže od McLarena F1! Iako je plan bio proizvesti 2200 komada, zbog velike potražnje na kraju je iz tvornice izašao 2891 primjerak.

Volvo

Volvo

Volvo 850 T-5R Estate

Ako se netko može proglasiti kraljem karavana, onda je to švedski Volvo. Model 850 T-5R Estate stigao je 1995. godine, a na tržištu je bio samo godinu dana prije nego ga je zamijenio 850 R. I dok je prva asocijacija na Volvo bila sigurnost, ovim modelom švedski je proizvođač dao do znanja da su i oni sposobni proizvesti jurilicu. Vozači su raspolagali s 240 KS, a vizualno se automobil isticao agresivnijim odbojnicima. Naravno, sigurnost nije zaboravljena, pa je tako ovaj karavan serijski dolazio s bočnim zračnim jastucima i dječjim sjedalima, a za praktičnost se brinuo stražnji samoregulirajući ovjes koji je posebno koristan u situacijama kada bi se prtljažnik napunio stvarima.

BMW

BMW
 

BMW E34 M5 Touring

Nekoliko godina prije Audija u segmentu sportskih karavana okušao se i BMW. Bavarski proizvođač stavio je oznaku M na karavansku E34 Seriju 5. Model E34 M5 prvo je prikazan kao sedan, ali budući da su europski kupci u to vrijeme bili ludi za karavanima, odlučeno je da se tržištu 1992. godine ponudi i karavanska verzija. U to vrijeme kupovali su ih bogati ljudi koji su trebali praktičan automobil za svakodnevne obaveze. Danas je ovaj primjerak rezerviran za automobilske entuzijaste, a na aukcijama postiže vrtoglave iznose. Ispod poklopca se nalazi 3,8-litreni motor snage 340 KS uz koji ovaj karavan može potegnuti do 257 km/h što je impresivno i za današnje prilike.

Subaru

Subaru Impreza Sports Wagon WRX STI Version III V Limited

Subaru iznimno dugog imena na tržište je plasiran 1997. godine. Ispod poklopca se nalazi isti motor kao u STI Sedanu. Iz 2,0-litrenog motora Subaru je uspio izvući čak 280 KS! Ako uzmemo u obzir da današnji STI ima sličnu snagu, može se zaključiti koliko su ovo lude i impresivne brojke s obzirom na to da se radi o motoru od prije 20 godina! Naravno, u to vrijeme je Subaru harao reli prvenstvom, a verzija je dobila dodatak "V Limited" u godinama kada je Subaru osvojio naslov.

Ferrari

1996 Ferrari 456 GT Venice; top car design rating and specifications
Ferrari
 

Ferrari 456 Venice

Ferrari karavan? Da, i to postoji. Ferrari 456 Venice omiljeno je vozilo Sultana od Bruneja koji je u vlasništvu čak 6 od 7 postojećih primjeraka. Priča vezana uz ovaj automobil je sljedeća: Pininfarina je dobio zadatak da 456 V12 coupe pretvori u karavan. To je bila Sultanova želja za koju je navodno keširao milijun i pol dolara. Tko zna, možda je upravo ovaj projekt inspirirao ljude iz Ferrarija prilikom dizajniranja i plasiranja modela FF.

Mitsubishi

2006 Mitsubishi Lancer Evolution IX Wagon MR - top car design rating and specifications
Mitsubishi

Mitsubishi Lancer Evolution IX Wagon

Samo 2500 primjeraka ovog karavanskog EVO IX modela ugledalo je svjetlo dana, a bili su rezervirani za japansko tržište. Oblikom će neke podsjetiti na Volvo modele. Za performanse se brine 2,0-litreni motor od 286 KS. U ponudi su bile verzije s ručnim i automatskim mjenjačem, a upravo su primjerci s ručnim mjenjačima danas iznimno cijenjeni i postižu visoke iznose na tržištu rabljenih.

I njih pamtimo...

Citroen
 

Avangarda iz Francuske s dodatkom teretnog prostora osamdesetih je izgledala ovako!

Citroen XM u Break izvedbi doista je plijeni kako nastupom tako i teretnim mogućnostima, a ako dodamo još i 3.0 V6 benzinac od 200 KS i tradicionalan hidropneumatski ovjes postaje bjelodano kako nešto slično u ponudi nije imao ni jedan proizvođač.

Lancia

Talijanska škola s potpisom Pininfarine rijetka je zvjerka, bila i ostala...

BMW, Mercedes i Audi imali su ugledne karavane u ponudi, a iz Italije u to vrijeme stizala je samo Lancia Thema SW. Za dizajn je bio zadužen Studio Pininfarina, opremao se i 2.0 16V Turbo četverocilindrašem koji je postizao 205 KS

Izdvajamo

Iz drugih medija