dodatni tehnički

Europska unija ima nove planove: Na meti vozači automobila s normom Euro 5 i Euro 6

Milijuni starijih vozila mogli bi se suočiti s novim ograničenjima Europske unije, ADAC se protivi

Promet, Njemačka, ilustracija

 Profimedia
Milijuni starijih vozila mogli bi se suočiti s novim ograničenjima Europske unije, ADAC se protivi

Što je u pitanju? Spominju se dodatni testovi emisija i čestica za automobile s normom Euro 5 i Euro 6, kao i obvezni godišnji tehnički pregledi za vozila starija od deset godina. To su trenutačni planovi EU. Europska komisija trenutačno priprema nova pravila o zdravstvenim rizicima i sigurnosnim zahtjevima za osobne automobile i kombije.

Međutim, prijedlog europskog povjerenika za promet zabrinuo je mnoge vozače – uglavnom je usmjeren na starija vozila, za koja želi uvesti nova ispitivanja emisija i čestica te slati starije automobile na dodatni tehnički pregled svake godine. Donosimo tri najznačajnije promjene koje bi se najviše doticale starijih vozila.

image

Ispuh, ilustracija

Profimedia

Najveća prijetnja vozilima Euro 5 i Euro 6 dolazi od pooštravanja kriterija testiranja. Prema prijedlogu Europske komisije, trenutačna ograničenja emisija i čestica trebala bi se primjenjivati i na starije automobile, tj. modele koji zadovoljavaju normu Euro 5b (registrirane prije 2013.) i Euro 6c (registrirane prije rujna 2018.).

Trenutačno postoji velika neizvjesnost oko toga mogu li se trenutačna tehnička ograničenja emisija primijeniti na vozila za koja se ta ograničenja još nisu primjenjivala u trenutku registracije. Naknadna primjena ovih kriterija ispitivanja mogla bi biti na tankom ledu s pravnog gledišta, budući da opće pravno načelo isključuje takvu retroaktivnu primjenu propisa.

image

Njemačka, promet

Profimedia

Također postoji neizvjesnost oko toga imaju li inspekcijske organizacije potrebnu opremu na raspolaganju. Stoga je teško procijeniti vjerojatnost da će se prijedlog zapravo provesti. Prema EU, starija vozila doprinose većem broju nesreća, smrtnih slučajeva i ozljeda. Prijedlog: osobni automobili i kombiji stariji od deset godina trebali bi se svake godine podvrgnuti tehničkom pregledu.

Ta stavka, barem kod nas u Hrvatskoj, ne mijenja bitno stvari jer se ionako svi automobili prije registracije moraju podvrgnuti tehničkom pregledu. No, znači li to da bi se kod starijih vozila radio dodatni tehnički pregled, zasad nije sasvim jasno. No, trenutačno postoji i veliko protivljenje tim planovima. Primjerice, njemačka automobilska industrija, kao i ADAC, također su protiv njih.

image

Tehnički pregled, ilustracija

CROPIX

ADAC kritizira proširenje mjerenja čestica tijekom glavnog tehničkog pregleda na druge skupine vozila – posebno na dizelske automobile Euro 5a i 5b, kao i na benzinske motore iz norme Euro 6c. Priča se unutar EU zakuhala, međutim, tek je za vidjeti u kojem je obujmu ona izvediva. Što s pravnog, što s tehničkog stajališta.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. prosinac 2025 23:57