savjetnik auto kluba

O ovom kvaru auta nitko ne razmišlja, a kad se dogodi slijedi katastrofa: Imamo cijene popravka

Na rad električnog servo motora kod auta s elektronskim ključem najčešće se ne obraća pažnja, dok se ne pokvar

Marin Tomaš

Na rad električnog servo motora kod auta s elektronskim ključem najčešće se ne obraća pažnja, dok se ne pokvar

Sjednete vi tako jedan dan u svoj Mercedes, okrenete ključ i – ništa se ne događa. Do jučer je automobil normalno radio, a danas odjednom "kaput". S akumulatorom je sve u redu, ali automobil ne reagira na okret ključa u bravi upravljača premda ste automobil uredno otključali i ušli u njega.

Iako će u servisu prvo pomoću posebnog uređaja provjeriti ključ, njegovu frekvenciju i kod, najvjerojatnije je došlo do kvara sklopa koji se zove ELV (Elektrische Lenkradverriegelung).

Taj mali uređaj, naime, još unazad petnaestak godina kada su mehanički ključevi zamijenjeni elektroničkim, služi za automatsko zaključavanje i otključavanje upravljača. Svaki put kada stavite ključ u bravu upravljača, on mehanički otključa upravljač, a svaki put kada ga izvadite, ponovno zaključa upravljač.

image

Marin Tomaš

Njegov rad možete prepoznati po karakterističnom zvuku na koji najčešće nitko ne obraća pažnju, a on svoju zadaću obavlja svaki put kada gurnete ili izvadite ključ iz brave.

I tako iz dana u dan, iz godine u godinu, sve dok se ne pokvari. Sastoji se od kućišta unutar kojeg je upravljačka elektronika, malog električnog servo motora i klina koji ulazi u zube zupčanika na osovini upravljača i tako ga blokira. Najčešće se pokvari upravo servo motor koji obavlja mehanički rad, ali zna stradati i elektronika.

image

Marin Tomaš

Kada je ručica mjenjača prebačena kod upravljača sa 7G mjenjačima, Mercedes je izbacio ovakvu mehaničku blokadu upravljača i sada koristi elektroničku blokadu mjenjača.

Posebno su ovom kvaru skloni Mercedesi C i E klase, linija W204 i W212, s mjenjačem s pet brzina i ručicom na središnjoj konzoli, no događa se to i kod automobila drugih proizvođača, poput Volkswagena, samo što kod njih zamjena nije toliko skupa. Na Mercedesima pak, zamjena ovog sklopa stoji oko 1200 eura.

image

Marin Tomaš

Ali nije samo cijena problem, već i potrebno vrijeme za popravak s obzirom na to da je zbog roka isporuke dijelova stranka najmanje 3 do 4 dana bez auta. Nema pravila kada se ovaj kvar može dogoditi – na servis dolaze i auti stari tek dvije godine.

Stvar je jednostavno u kvaliteti ugrađenih komponenti, koja varira od dobavljača do dobavljača i to u pravilu unutar jednog dana uz dvostruko nižu cijenu od zamjene novim dijelom u nekim servisima.

Automobil prvo treba dovesti do servisa, što najčešće podrazumijeva vučnu službu, a onda cijena i kompliciranost ovise o tome je li ELV otkazao poslušnost u zaključanom ili otključanom položaju.

image

Marin Tomaš

Naravno, kompliciranije je kada je ELV ostao u zaključanom položaju jer ga je puno veći problem izvaditi iz kućišta upravljača, koje u tom slučaju kompletno treba vaditi iz auta.

Kada je jednom ELV na stolu, otvara se kućište te popravlja elektronika ili elektromotor, ovisno o tome što se pokvarilo. Većinom servisi dijelove imaju na lageru pa je popravak gotov isti dan, a cijena ovog popravka ovisi o kompliciranosti i modelu auta – od 400 eura ako upravljač nije bio blokiran do 900 eura ako je bio blokiran.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. studeni 2025 09:34