SAVJETNIK AUTO KLUBA

Što trebate znati o kompletima za popravak guma: Privremeno rješenje, ali uz ograničenja

Prednost takvih setova jest što su lagani, zauzimaju malo mjesta i ne povećavaju potrošnju goriva. No njihova je korisnost ograničena

Set za popravak guma, ilustracija

 E-Bay
Prednost takvih setova jest što su lagani, zauzimaju malo mjesta i ne povećavaju potrošnju goriva. No njihova je korisnost ograničena

Automobilska industrija se trudi ponuditi sve više prostora u novim modelima i smanjiti masu, a zbog toga je rezervni kotač postao rijetka pojava. Umjesto njega, proizvođači sve češće u prtljažnik stavljaju kompaktni komplet za popravak gume, kombinaciju sredstva za brtvljenje gume i kompresora. No koliko su ta rješenja stvarno učinkovita?

Manje mase, ali i manje sigurnosti

Prednost takvih setova jest što su lagani, zauzimaju malo mjesta i ne povećavaju potrošnju goriva. No njihova je upotreba striktno ograničena, oni ne zamjenjuju klasičnu vulkanizersku intervenciju, već omogućuju nastavak vožnje samo do prve radionice. Sredstvo za brtvljenje može zatvoriti samo manje rupe (do 4–5 mm) i to isključivo na gaznoj površini gume, a ne i na bočnim zidovima ili kod oštećenih ventila.

image

Probušena guma, ilustracija

Profimedia

Razlika između sprejeva i setova s kompresorom

Dvije su osnovne vrste proizvoda: sprejevi pod tlakom i kompleti s kompresorom. Sprejevi su dostupniji (cijene se kreću od 10 do 15 eura), ali imaju niži kapacitet punjenja i nisu prikladni za veće kotače, a često niti za automobile s izravnim nadzorom tlaka u gumama, jer mogu oštetiti senzore. Uz to, nakon primjene često ostaje nizak tlak, do 1,5 bara, što može biti nedovoljno za sigurnu vožnju.

S druge strane, kompleti koji uključuju kompresor omogućuju preciznije napuhavanje, ali su skuplji (40–50 eura). Ipak, nijedna od ovih opcija nije trajno rješenje, oštećeni pneumatik mora se zamijeniti što je prije moguće.

Testiranje učinkovitosti: ograničen domet

Prema testiranju švicarskog TCS-a, ni jedan proizvod ne pruža potpuno zadovoljavajuće rješenje. Svi su obavili osnovnu funkciju, ali bez mjerača tlaka korisnici ne mogu znati koliko je guma stvarno napumpana. Osim toga, postoji rizik od prljanja ruku, naplataka i tla tijekom primjene. Također, ako vukanizer ustanovi da je guma prethodno tretirana brtvilom, često će odbiti montirati novi pneumatik ili to naplatiti više zbog zahtjevne i prljave demontaže.

image

Set za popravak guma, ilustracija

Slime

Rok trajanja i skriveni troškovi

Kao i kutije prve pomoći, i brtvila za gume imaju rok trajanja, obično oko pet godina. Ako ih ne zamijenite na vrijeme, radionice će to učiniti po znatno višim cijenama. Još jedan neočekivan trošak je čišćenje naplataka. Neke radionice to naplaćuju dodatno.

Kako pravilno koristiti komplet

1. Čim primijetite da vam guma gubi zrak (svjetlo na ploči s instrumentima, drmanje upravljača ili buka), zaustavite se na sigurnom i ravnom mjestu. Uključite sva četiri žmigavca i, ako je moguće, postavite sigurnosni trokut. Vizualno pregledajte gumu. Ako je strano tijelo (npr. čavao) još uvijek zabodeno u gumu i proizvođač seta to preporučuje, ostavite ga unutra. U suprotnom, izvadite ga prije korištenja kompleta.

image

Probušena guma, ilustracija

Profimedia

2. Okrenite kotač tako da ventil bude na dnu. Skinite plastičnu kapicu s ventila. U nekim slučajevima potrebno je pomoću priloženog alata izvaditi ventilni umetnik iz ventila kako bi se brtvilo moglo lakše ubrizgati. Pripremite bočicu s brtvilom, crijevo i kompresor, prema uputama proizvođača. Ako imate digitalni manometar, pripremite i njega za kontrolu tlaka.

3. Spojite crijevo bočice s ventilom gume. Ako imate sprej s plinom pod tlakom, on će sam ubrizgati tekućinu i dodati nešto tlaka u gumu. Kod seta s kompresorom, nakon umetanja brtvila, vratite ventilni umetnik u ventil, spojite kompresor, utaknite ga u utičnicu vozila (12 V), upalite motor automobila i počnite puniti gumu. Važno je napuniti gumu do preporučenog tlaka (npr. 2,2 bara), ali u praksi će tlak nakon početnog punjenja često biti viši, pa se kasnije stabilizira.

4. Nakon što je guma napunjena i ima potreban tlak, isključite kompresor i pažljivo uklonite crijeva. Odmah krenite u vožnju, ali sporo i oprezno. Preporučuje se voziti oko 5 do 10 kilometara brzinom manjom od 80 km/h. Time se brtvilo ravnomjerno raspoređuje unutar gume i može pravilno zatvoriti rupu.

5. Nakon kratke vožnje, ponovno stanite na sigurnom mjestu i provjerite tlak u gumi. Ako je i dalje u granicama normale, možete nastaviti vožnju do najbliže vulkanizerske radionice. Ako je tlak pao, to znači da brtvilo nije dovoljno zatvorilo oštećenje, u tom slučaju, pomoć na cesti je nužna.

image

Kompresor za gume

Perov Stanislav/Alamy/Profimedia

Guma je uvijek bolje rješenje

Kompleti za popravak guma i sprejevi mogu biti korisna pomoć u nuždi, no ne treba ih doživljavati kao punopravnu zamjenu za rezervni kotač ili vulkanizera. Informirani vozači trebali bi znati ograničenja svakog rješenja, redovito provjeravati rok trajanja opreme i biti spremni na dodatne troškove. U konačnici, rezervna guma, bilo kakva, bitno da je ispravna, je mnogo bolje rješenje.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
28. studeni 2025 13:49