tehnika

Suradnja Opela i Sveučilišta uzrokovala gubitkom logotipa na Grandlandu

Radi se jasno o prototipu Grandlanda gdje je umjesto logotipa ugrađen komunikacijski sustav između vozača i pješaka

Opel Grandland

 Opel
Radi se jasno o prototipu Grandlanda gdje je umjesto logotipa ugrađen komunikacijski sustav između vozača i pješaka

Živimo već dulje vrijeme u doba sveopće digitalizacije, pa se stoga može očekivati da bi ovaj prototip sustava putem kojeg vozač za volanom komunicira s pješacima, biciklistima, pa i drugim vozačima, zaživio i u drugim modelima raznih proizvođača. O čemu se, dakle, radi?

Opel je surađivao s njemačkim sveučilištem TU Darmstadt na razvoju specifične tehnologije za autonomne automobile sa značajnim primjenama u stvarnom svijetu. Kako automobili sve više preuzimaju funkcije vožnje, trenutno na prilično niskoj razini i zahtijevaju ljudsku pažnju i intervenciju, pitanje kako oni komuniciraju s drugim sudionicima u prometu postaje sve važnije.

image

Opel Grandland

Opel

Čini se da je Opel osmislio sustav koji omogućuje takvu komunikaciju i ugradio ga u prototip svog Grandlanda, koji je opremljen sustavom rasvjete dizajniranim za izravnu komunikaciju s pješacima.

Autonomna vožnja posljednji je korak u automobilskoj industriji. No, trebat će još neko vrijeme da postane potpuno operativna, ali mnoge tvrtke postižu velike korake u ovom području.

image

Opel Grandland

Opel

Zasad je tehnologija možda dovoljno napredna da vozačima omogući opuštanje za volanom u određenim situacijama, poput vožnje autocestom ili prometnih gužvi. Međutim, ova situacija predstavlja i novi izazov: kako automobil komunicira svoje namjere onima izvana, bilo da se radi o pješacima ili drugim vozačima?

Testno vozilo opremljeno je autonomnim sustavom vožnje 3. razine, tehnologijom koja vozaču omogućuje delegiranje funkcija vozilu pod određenim okolnostima. Međutim, nakon što vozilo preuzme kontrolu, potrebna je nova razina komunikacije kako bi se osiguralo da vozači i pješaci razumiju što će automobil učiniti.

image

Opel Grandland

Opel

Prototip je opremljen novim sustavom kamera koji detektira objekte i geste, zajedno sa značajkom predviđanja namjere temeljenom na umjetnoj inteligenciji. To mu omogućuje bolje prepoznavanje različitih stvarnih situacija, poput izlaska pješaka iz parkiranog vozila ili utrčavanja djeteta na cestu dok trči za loptom. Pri radu na ovoj razini autonomije, prednji i stražnji pokazivači smjera njemačkog SUV-a svijetle plavo. Kada se na putanji vozila otkrije pješak, vozilo pokreće kočenje, a LED prednja svjetla mijenjaju boju iz bijele u ljubičastu.

„Posebno smo odabrali boje koje već nisu povezane s drugim funkcijama vozila kako bismo izbjegli nesporazume“, objašnjava Julisa Le, glavna inženjerka za inovacije u Stellantisu. „Na primjer, crvena je intuitivno razumljiva, ali se već koristi u automobilskim stop svjetlima ili stražnjim svjetlima. Plava i magenta opsežno su procijenjene u svrhu percepcije i trenutno nisu prisutne ni u jednoj prometnoj situaciji. Obje osiguravaju jasnu i nedvosmislenu komunikaciju s drugim sudionicima u prometu.“

Osim toga, na mjestu gdje se inače nalazi Opelov logotip, postavljen je mali ekran. Ovaj zaslon prikazuje znak upozorenja ili pješaka zajedno s podignutom rukom.

image

Opel Grandland

Opel

Kada se automobil zaustavi, LED svjetla postaju zelena, a na ekranu se prikazuje lik pješaka. U složenijim situacijama, kada algoritam umjetne inteligencije ne zna što učiniti, sustav traži od vozača da preuzme kontrolu nad vozilom.

„Prednja svjetla igraju ključnu ulogu u poboljšanju sigurnosti na cestama, ali moderni sustavi rasvjete nude puno više“, objašnjava Philipp Röckl, globalni voditelj odjela za rasvjetu u Stellantisu. „Na primjer, svjetlosni potpisi mogu se lako animirati i koristiti za grafiku.“ Prototip je izrađen interno u Opelovu sjedištu u Rüsselsheimu u Njemačkoj i predstavljen na Međunarodnom simpoziju o automobilskoj rasvjeti (ISAL) u Darmstadtu. Rezultat je suradnje Opelove konceptne radionice i studenata sa Sveučilišta TU Darmstadt.

Stellantis i sveučilište surađuju na raznim projektima od 2022. godine s ciljem zajedničkog istraživanja novih tehnologija rasvjete. Kao dio ove suradnje, proizvođač automobila trenutno financira tri doktoranda na sveučilišnom Odjelu za elektrotehniku i informacijske tehnologije.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
01. prosinac 2025 08:55