SERVIS

VJEČNO PITANJE: CHIP TUNING, DA ILI NE? Evo i jedinog ispravnog odgovora kako do više snage bez štetnih posljedica

Ivan Lacković

Istina je da od chip tuninga ne treba zazirati jer se njime, ako je kvalitetno obavljen, autu može podići snaga i smanjiti potrošnja i to bez straha od mogućih problema. Važno je odabrati stručnjaka i vrstu tuninga koji će potencijal vozila znati osloboditi u sigurnim okvirima. Sve ostalo oput - "bude ti to riješio od mog susjeda kum na laptopu za nikakve pare" i slično moglo bi dovesti do havarije. Potražili smo radionicu koja garantira uspješno podizanje snage...

Koristi chip tuninga danas su poznate većini vozača, ali isto vrijedi i za rizike koji dolaze s povećanjem snage, odnosno smanjenjem potrošnje izmjenom postavki upravljačke jedinice motora (ECU). Zato ne treba posebno pojašnjavati kako je pametno da vozači koji se odluče na takav zahvat odaberu renomiranog proizvođača i majstora od povjerenja. Poput norveškog Sedox Performancea, čiji softver u Hrvatskoj dobavlja nekoliko stručnjaka, poput radionice koju smo posjetili kod Svete Nedelje.

Ivan Lacković
 

O čemu je, zapravo, riječ? Ukratko, o otvaranju potencijala motora bez mehaničkih preinaka. Za dugovječnost automobila namijenjenog svakodnevnom korištenju bitno je da softver nije agresivan. Naglo razvijanje okretnog momenta donosi više štete nego koristi, jer znatno smanjuje vijek trajanja spojke, povećava potrošnju guma na pogonskim kotačima te automobil zbog neelastičnog motora nije ugodan za vožnju.

Ivan Lacković
 

U praksi to znači da se zahvat obavlja isključivo softverskim putem te da se na taj način snaga može povećati od oko 20, 30 pa do maksimalnih 40 posto. Za većinu auta Sedox nudi mogućnost Power i Eco “remapiranja”, pri čemu potonji optimizacijom može smanjiti potrošnju goriva za nekih desetak, a kod nekih motora čak i do 20 posto. Prerada Power, koja se obavlja s ciljem povećanja snage i momenta nekog vozila, u pravilu se nudi u dvije verzije (Stage 1 i Stage 2). Kod nekih je modela moguće ići i dalje, ali to u pravilu zahtijeva prethodne mehaničke preinake, odnosno ugradnju novih, izdržljivijih dijelova i promjenu primjerice ispuha i usisa.

Ivan Lacković
 

Kako izgleda cijeli postupak vidjeli smo na primjeru BMW 320d (F30). Promjena postavki softvera upravljačke jedinice motora u većini slučajeva može se odraditi preko dijagnostičkog priključka u vozilu (OBD). Kod ostalih je potrebno izvaditi računalo motora iz vozila te obaviti tuning izravnim spajanjem na ploču. Kod BMW 320d upisivanje softvera moguće je preko OBD priključka, što u praksi olakšava posao i skraćuje postupak za sat vremena. No, bez obzira kojim putem pristupili računalu, princip je isti i svodi se na to da se pomoću posebnog alata i računala iščita tvornički softver iz vozila, nakon čega se šalje na obradu u matičnu tvrtku u Norvešku. Modificirani softver stiže e-mailom u roku od najviše sat vremena te se zatim upisuje natrag u računalo automobila.

Ivan Lacković
 

Posao je time praktički gotov. Trajanje ponovnog unosa, razlikuje se od modela do modela, pa recimo za jedan dizelski Mondeo traje samo nekoliko sekundi, dok je za 320d trebalo oko 20 minuta. Kao i za svaki drugi model koji je moguće modificirati, Sedox na svojim interet stranicama za spomenuti automobil uglavnom nudi dvije razine snage, a mi smo pratili povećanje na Stage 1 (3750 kn), koje donosi rast sa 184 na 222 KS, uz skok momenta sa 380 na 448 Nm. Dakle, 38 KS i 68 Nm više. S druge strane, Stage 2 (4250 kn), donio bi mu čak 235 KS i 462 Nm... Cijene, inače, ovise o modelu i vrsti zahvata, a počinju na oko 2700 kn.

Ivan Lacković
 

Zašto se kod nekih automobila softveru pristupa lakše, već putem priključka OBD, a kod nekih teže ili nikako? Proizvođači se naravno žele zaštititi od tuniranja ove vrste, jer im ono odnosi novac, tako da pristup softveru ovisi o razini tvorničke zaštite.  Stoga će nakon ovakvog zahvata u servisu gotovo sigurno osporiti tvorničko jamstvo, jer se na to gleda isto kao i da je na automobil stavljen drugi ovjes, kotači ili kočnice. Logično, svaki proizvođač može jamčiti samo za tvorničke postavke...

Ivan Lacković
 

Ukratko

Softver ne smije biti previše agresivan

Prenaglo razvijanje momenta donosi više štete nego koristi, jer troši i gume i spojku, a vožnja je neugodna

Stručnjak koji će obaviti tuning podacima iz računala motora kod većine novijih vozila može pristupiti putem OBD priključka, no mora voditi računa da pritom osigura stalno napajanje

Usporedba krivulja snage i momenta prije i poslije određenog zahvata vidljiva je za svaki od auta na kojima je moguće obaviti “remapiranje”. Popis vozila koja se mogu tunirati nalazi se na internetskim stranicama Sedox Performancea

Iščitavanje tvorničkih postavki automobila, kao i vraćanje modificiranog softvera u sustav, obavlja se posebnim alatom, računalom i softverom

Ovakvo tuniranje često mijenja snagu u tolikoj mjeri da mijenja i kategoriju osiguranja u koju pripada, pa bi se vlasnik trebao uputiti u CVH, izmjeriti novu snagu i upisati je u prometnu. Rad motora s ovim modulom je potpuno siguran te osigurava dugovječnost motora

Nakon što se modificirani softver vrati e-mailom, u roku od sat vremena, upisuje se natrag u računalo koje se zatim vraća u automobil. Promjena softvera kod većine se automobila može odraditi preko dijagnostičkog priključka OBD, a ako to nije moguće treba izvaditi računalo motora iz vozila te tuning obaviti izravnim spajanjem na ploču

Steinbauer Injection Tuning Vrlo skupo, ali i vrlo kvalitetno i sigurno rješenje

Dodatni power modul austrijskog Steinbauera povećava snagu i moment do 20 posto, a dobro je alternativno rješenje posebno ako je auto još uvijek pod tvorničkim jamstvom. Nije jeftin, primjerice, za VW Golf 2.0 TDI košta oko 6750 kuna, ali se spaja jednostavno i izravno na tvorničke konektore injektora te utječe na rad injektora bez podizanja pritiska goriva u common railu. Rad motora s ovim modulom je potpuno siguran te osigurava dugovječnost motora, a i može se uključiti i isključiti u vožnji.

Ivan Lacković
 

Varalica Dovodi više goriva u cilindre, ali na štetu injektora i motora

Vjerojatno najjeftinija vrsta tuninga, može se kupiti već za 1200 kn i manje, no drastično povećava pritisak goriva u sustavu common rail te se može dogoditi da ga injektor ne izdrži, pa dolazi do njegovog uništenja, a nakon toga i motora. Najgora i najskuplja posljedica ovakvog tuninga su oštećenja klipova, koja zahtjevaju generalnu reparaturu motora, a moguće su i greške zbog kojih motor odlazi u tzv. “safe mode” - povećane količine dima, ranije začepljenje DPF filtera…

Izdvajamo

Iz drugih medija