Kad se troškovi za gorivo odjednom povećaju, stvarni problem često nije na benzinskoj postaji i u cijenama goriva, nego ispod poklopca motora ili čak ispod automobila. Razloga za povećan apetit automobila ima mnogo, od načina vožnje i vremenskih uvjeta do tehničkih kvarova, a upravo se na potonjoj skupini najčešće krije uzrok problema.
Najjednostavnije je početi od onoga što je vidljivo. Neispravno napumpane gume među najčešćim su uzrocima povećane potrošnje. Ako su "prenisko napuhane", automobilu je potrebno više energije da bi se pokrenuo, a to izravno znači veću potrošnju goriva. Uz to, gume s preniskim tlakom brže se troše i više se griju, što može uzrokovati neravnomjerno trošenje i slabiju stabilnost. Rješenje je jednostavno - redovito provjeravajte tlak u gumama, i to dok su hladne, te obavezno provjerite geometriju kotača ako automobil ne ide ravno kad otpustite volan.
Još jedan često zanemareni uzrok je prljavi filter zraka. Kad se začepi, motor ne dobiva dovoljno zraka, a mješavina postaje prebogata pa motor sagorijeva više goriva nego što je potrebno. U ekstremnim slučajevima potrošnja može porasti i do deset posto. Srećom, zamjena filtra jednostavan je i jeftin zahvat koji se može obaviti bez posjeta serviseru.
Zatim dolazimo do kočnica, koje mogu uzrokovati ozbiljan porast potrošnje ako zapinju. Ako kotač nije posve slobodan motor mora svladavati dodatni otpor. Ako je nakon kraće vožnje disk neuobičajeno vruć, vrijeme je za servis. Često je dovoljno očistiti i podmazati vodilice kočionih čeljusti, bez potrebe za zamjenom skupih dijelova.
Ni ulje i rashladna tekućina nisu beznačajni. Staro ili pogrešno odabrano motorno ulje povećava trenje i opterećuje motor, što povećava potrošnju i do 15 posto. Isto vrijedi i za rashladni sustav. Neispravan termostat ili ventilator mogu uzrokovati pregrijavanje, a tada motor troši više i radi pod većim opterećenjem.
Ako osnovne stvari ne pomažu, treba provjeriti senzore i sustave upravljanja smjesom. Kvar na lambda sondi (senzoru kisika) remeti idealan omjer zraka i goriva, što vodi do prekomjerne potrošnje. Slično vrijedi i za senzor protoka zraka: kad je onečišćen ili oštećen, motor ne zna koliko zraka dobiva, pa ubrizgava više goriva nego što treba. U tom slučaju na ploči s instrumentima može zasvijetliti lampica "Check engine", ali ne mora. Zato povećana potrošnja često bude prvi znak da nešto nije u redu.
S vremenom se i ubrizgavači goriva mogu zaprljati, što dovodi do neujednačenog rada i "curenja" goriva u cilindar. Profesionalno čišćenje ponekad pomaže, no ako su injektori ozbiljno istrošeni, zamjena je jedino rješenje.
Ne smiju se zaboraviti ni svjećice, male, ali ključne komponente koje osiguravaju pravilno sagorijevanje. Istrošene ili zaprljane svjećice stvaraju slabiju iskru, uzrokuju neujednačen rad motora i povećavaju potrošnju. U najgorem slučaju, dolazi do preskakanja paljenja, a time i oštećenja katalizatora. Pregled i zamjena svjećica jednostavan su način da motoru vratite učinkovitost i miran rad.
Sličan učinak može imati i kvar na EGR ventilu, koji vraća dio ispušnih plinova natrag u motor radi smanjenja emisija. Ako se ventil zaglavi, smjesa postaje neispravna, a motor troši više. Rješenje može biti temeljito čišćenje ventila ili, ako je potrebno, njegova zamjena.
U praksi, najčešći uzroci povišene potrošnje goriva svode se na nekoliko jednostavnih točaka: tlak u gumama, stanje kočnica, filtar zraka, svjećice i senzori. No i najmanji propust u održavanju može uzrokovati lančanu reakciju od lošeg sagorijevanja do povećanog trošenja dijelova i viših emisija.
Dakle, ako vaš automobil odjednom počne "gutati" više goriva, ne odgađajte provjeru. Možda je riječ o sitnici koja se rješava za par eura i nekoliko minuta rada. A možda o kvaru koji, ako se ignorira, može prerasti u znatno skuplji problem. Redovita kontrola osnovnih sustava i pravovremeni servis najbolja su zaštita od nepotrebnih troškova i najlakši način da vaš automobil ponovno "pije" onoliko koliko treba i ni kap više.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....