Dizelski automobili danas moraju zadovoljavati stroge standarde emisija i bez moderne tehnologije to jednostavno ne bi mogli. Jedan od ključnih je SCR sustav, koji koristi posebnu tekućinu nazvanu AdBlue za čišćenje ispušnih plinova. Iako je to potpuno normalna radna tekućina, u praksi ona odlučuje hoće li se automobil uopće pokrenuti.
Međutim, mnogi vozači ne znaju točno kako ovaj sustav funkcionira, zašto je toliko važan i što se događa kada dopuste da nestane AdBlue tekućine. To često uzrokuje mnoga iznenađenja na licima vozača dizelaša. SCR sustav, ili selektivna katalitička redukcija, jedan je od najučinkovitijih načina na koje moderni dizelski automobili smanjuju štetne emisije dušikovih oksida. Radi na jednostavnom principu.
Tijekom vožnje, precizno dozirana količina AdBluea ubrizgava se u ispušni sustav u trenutku kada upravljačka jedinica procijeni optimalne uvjete. U ispuhu se zatim odvija kemijska reakcija tijekom koje se štetni NOx pretvara u znatno manje štetne tvari. Cijeli proces odvija se automatski, bez ikakve intervencije vozača. Potrošnja AdBluea iznosi oko 1 do 1,5 litara na 1000 kilometara, ali se može povećati ako češće vučete prikolicu, vozi se u planinama ili dinamičnijim tempom.
Moderna elektronika neprestano prati razinu AdBluea i postupno upozorava vozača kako bi spriječila potpuno pražnjenje spremnika. Prva poruka obično se pojavljuje između 2500 i 1000 kilometara koje smijete prijeći bez dolijevanja i više je informativne prirode. Ako je vozač ignorira, pojavit će se istaknutije upozorenje i lampica upozorenja, što ukazuje da je sada potrebno dolijevati. Ako razina dodatno padne, poruke će postati jasne i automobil može upozoriti da više neće dopustiti pokretanje nakon što se motor isključi.
Sustav je namjerno strog kako bi se spriječila vožnja bez funkcionalne kontrole emisija. Ako vozač zanemari upozorenja i razina AdBluea padne na apsolutni minimum, i dalje možete voziti automobil, ali možda neće dopustiti ponovno pokretanje nakon gašenja motora. Elektronika je stroga u tom pogledu i ako SCR sustav ne može funkcionirati, vozilo neće dopustiti vožnju.
To nije kvar niti stvar odobrenja, već zahtjev zakona o emisijama. Normalna dijagnostika neće ništa učiniti po tom pitanju, jer u spremnik prvo treba fizički nadoliti AdBlue. Nakon nadolijevanja, može proći nekoliko minuta rada motora da upravljačka jedinica prepozna novu razinu i da se sustav potpuno otključa.
Dolijevanje AdBluea je jednostavno i ne zahtijeva stručnu intervenciju. Baš poput dolijevanja tekućine za pranje stakla. Grlo spremnika obično se nalazi u blizini spremnika goriva, dok se kod nekih modela nalazi ispod prednjeg poklopca motora ili čak u prtljažniku. Preporučuje se korištenje samo certificirane tekućine kako bi se izbjeglo začepljenje cijevi ili oštećenje pumpe. Iako je AdBlue osjetljiv pri nižim temperaturama, spremnici u modernim automobilima imaju integrirano grijanje, tako da vožnja zimi nije problem.
Nakon dolijevanja, sustavu može trebati nekoliko minuta vožnje da prepozna novu razinu, pogasi upozorenja i vrati se u normalan način rada. Stoga je za neka vozila potpuno normalno ako poruka ne nestane odmah nakon pokretanja. AdBlue je tekućina koja je apsolutno ključna za moderne dizelaše. Bez njega, SCR sustav ne može funkcionirati i automobil ne samo da će prestati ispunjavati standarde emisija, već se neće ni pokrenuti nakon gašenja motora. Samo slijedite upozorenja, ne dopustite da razina padne na minimum te dolijte na vrijeme i sve će biti u redu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....