150. ROĐENDAN

Ferdinand Porsche: Najveći genijalac industrije i vizionar u sjeni kontroverzi

Porsche je bio član Nacionalsocijalističke partije i prijatelj Adolfa Hitlera, s kojim je dijelio viziju motorizacije Njemačke

Porsche i Hitler

 History/akg-images/Profimedia
Porsche je bio član Nacionalsocijalističke partije i prijatelj Adolfa Hitlera, s kojim je dijelio viziju motorizacije Njemačke

Prije 150 godina rođen je čovjek čije će ime zauvijek ostati upisano u povijest automobilske industrije - Ferdinand Porsche. Inženjer, vizionar i inovator koji je stajao iza nekih od najvažnijih tehničkih dostignuća 20. stoljeća, ali i figura oko koje se desetljećima vode polemike. Bio je pionir električnih pogona, tvorac narodnog automobila koji će postati legendarna Volkswagen Buba, otac sportske marke Porsche, ali i čovjek koji je surađivao s nacističkim režimom.

image

Ferdinand Porsche

Weltbild/AFP/Profimedia

Rodio se 3. rujna 1875. u češkom mjestu Maffersdorf (danas Vratislavice nad Nisou), u tadašnjoj Austro-Ugarskoj Monarhiji. Već kao mladić fasciniran elektricitetom, s 18 godina je u obiteljskoj radionici konstruirao prvi električni generator. Ubrzo ga zapošljavaju najvažnije industrijske tvrtke onog doba, Béla Egger, Daimler, Austro-Daimler, gdje se razvija u konstruktora širokih interesa.

Njegov prvi veliki projekt bio je Lohner-Porsche, električni automobil s motorima u glavčinama kotača, koji je predstavljen još 1900. godine, daleko prije nego što su Tesla i drugi počeli govoriti o električnoj revoluciji.

image

Ferdinand Porsche s Lohner Porscheom

/brandstaetter images/Profimedia

Međutim, najvažniji trenutak njegove karijere dolazi 1934., kada njemačka nacistička vlast naručuje izradu "narodnog automobila". Porsche projektira kompaktni, pristupačni i jednostavni automobil koji će kasnije postati poznat kao Volkswagen Buba. Iako su tehnički geni i učinkovit dizajn neosporni, tu počinju i kontroverze.

image

VW Buba

INTERFOTO/History, INTERFOTO/Alamy/Profimedia

Porsche je bio član Nacionalsocijalističke partije i prijatelj Adolfa Hitlera, s kojim je dijelio viziju motorizacije Njemačke. Tvornica u Wolfsburgu, podignuta za proizvodnju Bube, za vrijeme rata je proizvodila vojna vozila poput Kubelwagena i Schwimmwagena, a optužena je i za korištenje prisilnog rada tisuća logoraša. Samog Ferdinanda Porscha su nakon rata zatvorile savezničke snage zbog sumnje na ratne zločine, ali nikada nije formalno osuđen. Proveo je 22 mjeseca u francuskom zatvoru bez suđenja.

image

VW Buba

Nolte/AFP/Profimedia

Unatoč tome, inženjersko nasljeđe koje je ostavio ne može se osporiti. Osnovao je tvrtku Porsche, koja je pod vodstvom njegova sina Ferryja Porschea stvorila Porsche 356, jedan od najlegendarnijih sportskih automobila u povijesti, a zatim i 911, model koji i danas definira marku. Tehnička rješenja koja je razvijao, poput neovisnog ovjesa, centralno smještenih motora i modularnih konstrukcija, i danas se nalaze u DNK brojnih automobila.

image

Rudolf Hess i Ferdinand Porsche

Fotoarchiv für Zeitgeschichte/akg-images/Profimedia

Porsche je možda i najpotpuniji primjer spoja vizije, tehnike i pragmatizma, ali i moralne kompleksnosti ljudi svog vremena. Njegov doprinos industriji je golem, od električnih vozila, preko ratnih strojeva, do sportskih legendi i teško je zamisliti automobilsku povijest bez njegova potpisa.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
05. prosinac 2025 20:32