VREMEPLOV

MEGA FOTOGALERIJA: 30 godina BMW-a M3, priča o sportskoj ikoni kroz pet generacija

    AUTOR:
  • OBJAVLJENO:
  • 05.10.2016. u 14:50

BMW

Prošlo je 30 godina od predstavljana prvog M modela u srednjoj klasi, BMW M3 e30. Proizvodnja je započela 1986. godine, a do danas sve ostalo je povijest

Automobilistička ikona, prvi BMW M3 kada se pojavio napravio je cijelu malu revoluciju u segmentu sportskih automobila srednje klase. Prvi BMW M3 je postavio nove standarde prema kojima su se mogli mjeriti proizvođači automobila, a mogli bismo kazati i prema kojima se mjere i danas, pet generacija kasnije. Odjel BMW Motorsport, prethodnik BMW M odjela, bio je izuzetno rigorozan u primjeni neublažene tehnologije za automobilske utrke prilikom razvoja prve generacije BMW-a M3.

Njihov je trud rezultirao nastankom čistokrvnog sportskog automobila visokih performansi izrađenog na osnovi serijskog BMW-a serije 3 koji je bio savršeno prilagođen za svakodnevnu potrebu. Tijekom tri desetljeća koja su uslijedila, BMW M je malo po malo rafinirao svoj revolucionaran i izuzetno uspješan automobil iz generacije u generaciju, dok je istovremeno dao sve od sebe da se očuva izvoran M3 karakter. Konačni ishod svega je da vjerojatno ne postoji niti jedan drugi automobil koji spaja toliko istaknuto rafinirane gene automobilističkih sportova s neumanjenom praktičnosti za svakodnevnu upotrebu u tako emocionalno uzbudljivom i zaokruženom paketu.

Nastanak

Za prvu generaciju BMW-a M3, primarni cilj je bilo korištenje u utrkama touring automobila. BMW M3 nije bio pokušaj da se proizvede sportska i ušminkana verzija za model iz serijske proizvodnje; on je nastao iz ideje da se razvije trkaći automobil za automobilističke utrke koji bi također bio dostupan i u verziji za javne prometnice. Odabrana trkaća kategorija bili su touring automobili Grupe A – kakvi su se vozili na Njemačkom prvenstvu touring automobila (DTM), koje je naslijedilo Njemačko trkaće prvenstvo (DRM). Pravila Grupe A nalagala su da najmanje 5000 vozila koja se mogu voziti na javnim cestama mora biti prodano u roku od 12 mjeseci kako bi se mogla provesti homologacija trkaćeg automobila.

Činjenica da je istovremeno morao razviti i serijsku i trkaću verziju automobila pružila je razvojnom timu nevjerojatnu priliku, koju je on objeručke prihvatio. Kinematika osovina ovjes i amortizacija bili su savršeno prilagođeni za buduće zahtjeve automobilističkih utrka, kao i kočioni sustav, koji je spojio standardni ABS s kočionim diskovima s unutarnjim prozračivanjem sprijeda te pumpom visokog pritiska koju je pogonio motor. Detalji kao što je uzorak mijenjanja brzina pri čemu je prva brzina dolje lijevo također nedvojbeno ukazuju na jedinstven fokus vozila na utrke.

Povrh svega toga, primijenjene su sveobuhvatne mjere za smanjenje težine. Dok je karoserija s širokim lukovima kotača proizvedena od lima na tradicionalan način, prednji i stražnji branici, kao i bočni pragovi, poklopac motora te spojler izrađeni su od plastike, odražavajući tako predanost inženjera inteligentnoj laganoj konstrukciji. Stručnjaci iz BMW Motorsport-a doradili su i aerodinamiku automobila, tako da C stup BMW-a M3 slijedi nešto plići kut nego što je slučaj kod standardne karoserije te ima širi donji dio. To je omogućilo da protok zraka bude učinkovitije usmjeren prema stražnjem spojleru.

Opsežna upotreba visoke tehnologije i u pogonskom sklopu.
Stručnjaci odjela Motorsport koristili su dvolitreni, četverocilindrični motor iz modela serijske proizvodnje kao osnovu za motor BMW-a M3, pošto su njegova mala masa te sposobnost za visoke brojeve okretaja značile da ima sve sastojke koji su potrebni za motor za utrke. Međutim, kako bi se pitomi motor za svakodnevnu upotrebu pretvorio u sportski stroj s pedigreom trkaćeg automobila, najprije su ga morali podvrgnuti opsežnoj terapiji snagom.

Najprije su njegov obujam povećali na 2,3-litre te su ga prilagodili za konstrukciju s četiri ventila. Za tu svrhu, tim je iskoristio prikladno modificiranu glavu cilindra preuzetu iz šesterocilindričnog motora BMW-a M1, čije su komore izgaranja – sretnim spletom okolnosti – postavljeno točno na jednak razmak kao što je slučaj kod motora s četiri cilindra. Koljenasto vratilo BMW-a M3 dizajnirano je da bude toliko kruto da može izdržati 10 000 okretaja u minuti i više. Broj okretaja motora u modelu serijske proizvodnje od 6750 okretaja stoga je ostavio mnogo mjesta za daljnja unaprjeđenja modela razvijanog za utrke.

 

M3 e30

Negdje baš u ovo vrijeme prije 30 godina započela je serijska proizvodnja prvog BMW-a M3 e30. To je bilo prvo poglavlje u priči o uspjehu koja nema premca u svijetu automobilske industrije. 2,3-litreni četverocilindrični motor s tehnologijom četiri ventila razvijao je 147 kW/200 KS snage te bio u stanju ubrzati M3, koji je težio svega 1 200 kilograma, od 0 do 100 km/h za samo 6.7 sekundi. Najveća brzina je bila 235 km/h. 1988. godine, predstavljena je verzija Evo , kod koje je snaga povećana na 220 KS, a najveća brzina na 243 km/h. Nakon toga je 1990. godine uslijedio posljednji stadij u razvoju prve generacije BMW-a M3: BMW M3 Sport Evolution s 2,5-litrenim motorom od 238 KS, koji je proizveden u ograničenom broju od 600 vozila.

M3 e36

 

Druga generacija BMW-a M3 – koja ovaj put nije bila razvijena isključivo za korištenje u automobilističkim sportovima- bila je u daleko većoj mjeri nenametljiva. Predstavljen 1992. godine, njegov je šesterocilindrični motor razvijao snagu od 210 kW/286 KS zahvaljujući kapacitetu od tri litre te uz maksimalni okretni moment od 320 njutn metara. Također je bio opremljen novim sustavom kontrole bregaste osovine naziva VANOS. Novi model je oborio dva svjetska rekorda – za najveću snagu po litri (97 KS/l) te za najviši specifični okretni moment (108 Nm/l) motora serijske proizvodnje s prirodnim usisom zraka (bez turbopunjača).

Sveobuhvatan facelift 1995. godine povećao je obujam rednog šesterocilindričnog motora s 2990 na 3201 cm³, pri čemu je snaga povećana na 236 kW/321 KS. Pored toga, novi motor je također koristio i Double-VANOS, koji potpuno varijabilnu kontrolu bregaste osovine donosi s obje strane, i kod usisa i kod ispuha. U ljeto 1996. godine, BMW M3 je postao prvi automobil serijske proizvodnje koji je bio dostupan s opcijom SMG (elektrohidrauličnog) automatiziranog ručnog mjenjača.

M3 e46

 

S aluminijskim poklopcem motora i kupolom motora, istaknuto proširenim lukovima kotača, aerodinamički optimiziranim vratima prtljažnika sa stražnjim spojlerom te četiri ispušne cijevi koje izlaze iz dvostrukog ispušnog sustava, treća je generacija BMW-a M3, predstavljena 2000. godine, još jednom sišla s proizvodne trake s upečatljivom figurom. Automobil je opet pogonio šesterocilindrični redni motor s prirodnim usisom zraka. Potpuno iznova proizveden motor razvijao je snagu od 252 kW/343 KS zahvaljujući obujmu od 3246 cm³, uz najveći okretni moment od 365 njutn metara.
 

M3 e92

 

 Umjesto da bude opremljena rednim šesterocilindričnim motorom kao i prethodne dvije generacije, četvrta verzija BMW-a M3, predstavljena 2007. godine, ispod haube je imala V8 motor s visokim brojem okretaja i prirodnim usisom zraka, snage 309 kW/420 KS. Među inteligentnim mjerama laganog dizajna koje su bile korištene, dovoljno je spomenuti standardni krov od plastike ojačane ugljičnim vlaknima (eng. carbon fibre-reinforced plastic, CFRP) te prednju osovinu načinjenu gotovo u potpunosti od aluminija.

M3 F80

 

Aktualna (peta) generacija BMW-a M3 svjetlo dana je ugledala u proljeće 2014. U skladu s promjenama nomenklature za BMW-ove modele serijske proizvodnje, samo limuzina s petora vrata nosi naziv „M3”, dok su varijante coupe i cabrio dobile oznaku modela M4. Kod sve tri varijante karoserije, snaga dolazi od rednog šesterocilindričnog motora s visokim brojem okretaja i M TwinPower Turbo tehnologijom, snage 317 kW/431 KS. Rigorozno primijenjeni elementi inteligentnog laganog dizajna uključuju opsežnu upotrebu laganih materijala poput plastike ojačane ugljičnim vlaknima (CFRP) te aluminija kod velikog broja komponenti šasije i karoserije. Sve te mjere su smanjile težinu vozila za oko 80 kilograma u odnosu na prethodnika.

Ovoga ljeta, BMW M odjel je predstavio ekskluzivno posebno izdanje modela – ograničeno na svega 500 vozila u cijelom svijetu – kao posebna posveta uspješnoj tridesetogodišnjoj povijesti BMW-a M3. Sa svojom bojom aroserije u posebnoj nijansi plave Macao Blue metalik, BMW M3 „30 Jahre M3” podsjeća na prvu generaciju automobila kod kojeg je baš ta nijansa po prvi puta ponuđena. Paket opreme Competition Package, uključen u standardnoj inačici, sastoji se od sveobuhvatnih modifikacija pogonskog sklopa i ovjesa te povećava snagu obljetničkog modela za 14 kW/19 KS na ukupno 331 kW/450 KS.

Izdvajamo

Iz drugih medija