Vremeplov

Obljetnica: Legendarna trkaća staza Nürburgring slavi 100 godina, ovako je sve počelo

Ideja se rodila ranije, još nakon Prvog svjetskog rata, kada su utrke pokazale koliko je opasno juriti uskim lokalnim prometnicama

Nürburgring, ilustracija

 Profimedia
Ideja se rodila ranije, još nakon Prvog svjetskog rata, kada su utrke pokazale koliko je opasno juriti uskim lokalnim prometnicama

U jesen 1925. u njemačkom malom mjestu Nürburg, podno starog srednjovjekovnog dvorca, položen je kamen temeljac za ono što će postati najpoznatija trkaća staza na svijetu. Nürburgring je od samog početka zamišljen ne samo kao sportska staza za automobile, nego i kao gospodarski motor jedne siromašne regije. Bio je to projekt koji je trebao zaposliti tisuće radnika, privući turiste i donijeti prihod okolici, ali i odgovoriti na sve veću potrebu za sigurnim prostorom za utrkivanje, izvan javnih cesta.

image

Nürburgring, ilustracija

Profimedia

Ideja se rodila ranije, još nakon Prvog svjetskog rata, kada su utrke u okolici Nideggena pokazale koliko je opasno juriti uskim lokalnim prometnicama. Inicijativu je pokrenuo Hans Weidenbrück, vizionar iz Bonne, a lokalne vlasti brzo su stale iza nje. Projekt je dobio službeno ime: "Prva njemačka brdska trkaća i ispitna cesta za motorna vozila u okrugu Adenau". Dana 27. rujna 1925. svečano je položen kamen temeljac, čime je počela gradnja koja će promijeniti automobilsku povijest.

Radovi su bili golem pothvat. Na vrhuncu je na gradilištu radilo više od 2300 ljudi, raspoređenih u različite dionice koje su bile povjerene lokalnim tvrtkama. Vodio ih je inženjer Gustav Eichler, koji je oblikovao trasu dugačku gotovo 30 kilometara kroz šume, brda i doline.

image

Nürburgring, ilustracija

Profimedia

Službeno otvorenje održano je 18. i 19. lipnja 1927. Prva utrka, “Eifelrennen”, odmah je dala naslutiti kakav će status staza imati u budućnosti. Rudolf Caracciola, tada već velika zvijezda, odnio je pobjedu za Mercedes i upisao se kao prvi kralj “Zelenog pakla”. Ime Nürburg-Ring odabrano je krajem 1925., nakon javnog natječaja, a spajalo je srednjovjekovnu tvrđavu iznad staze s automobilskom budućnošću.

image

Nürburgring, ilustracija

Profimedia

Sljedeća desetljeća učvrstila su mit. Nordschleife, najpoznatiji dio staze, postao je mjerilo vozačke vještine i tehničkog razvoja. Kombinacija visinskih razlika, nepreglednih zavoja i promjenjivih vremenskih uvjeta pretvorila je Nürburgring u poligon na kojem se jednako iskušavala izdržljivost čovjeka i stroja. Nijedna druga staza nije toliko obilježila razvoj automobilske industrije. Proizvođači su ovdje dovodili prototipove, vozači su stjecali slavu, a publika je otkrivala čari sporta koji se odvijao na rubu izdržljivosti.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
05. prosinac 2025 00:58