NEZABORAVNI

Pet atmosferskih 2.0 16V klasika koji još uvijek pale maštu: Kakve su ove legende kao rabljeni?

Ovo je pet pravih legendi, svaka jedinstvena, svaka sa svojom karizmom, a sve redom modeli koji su oblikovali cijelu generaciju vozača

Opel Kadett GSi 16V

Ovo je pet pravih legendi, svaka jedinstvena, svaka sa svojom karizmom, a sve redom modeli koji su oblikovali cijelu generaciju vozača

Krajem 80-ih i početkom 90-ih, prije nego što su turbopunjači zavladali svijetom, pravi automobilski entuzijasti koji si nisu mogli mogli priuštiti V6 ili V8 gledali su samo u jedno - atmosferske dvolitrene četverocilindraše sa 16 ventila i dvjema bregastim osovinama. Bila je to mehanika bez trikova, bez elektronike koja vas ograničava. Danas, u eri prepunoj filtara, baterija i neželjenih zvukova upozorenja, upravo ti auti vraćaju osjećaj vremena kada su ventili "pjevali", kazaljke skakale, a vozač bio jedini šef u kabini. Ovo je pet p ravih legendi, svaka jedinstvena, svaka sa svojom karizmom, a sve redom modeli koji su oblikovali cijelu generaciju vozača.

Opel Kadett E GSi 16V - 150 KS mehaničke čarolije

Legenda zvana C20XE, motor s punokrvnih 150 KS, već je tada slovio kao jedan od najboljih atmosferskih dragulja na tržištu. U Kadettu E, koji je težio tek nešto iznad jedne tone, ta snaga bila je više nego dovoljna da se nosi s tadašnjim hot-hatch elitama, a neki vozači još pamte neugodne lekcije koje su dobili od GSi-a.

image

Opel Kadett GSi 16V

Motor se vrtio do 7000 o/min, davao linearan odaziv, pun zvuk i toliko povjerenja da je završavao u svim mogućim preradama, od Corsa A projekata do reli Kadetta. No karoserija mu nije bila vjeran saveznik. Pragovi, lukovi i donji rubovi vrata propadali su brže nego što je mehanika mogla juriti. Kabina danas pati od klimavih plastika, visećih tapecirunga i tragova godina, ali dobro održan primjerak ostaje vrhunski komad Opelove povijesti. Bolje očuvani GSi danas koštaju od oko 15.000 do 20.000 eura.

VW Corrado 2.0 16V - 136 KS u sjeni G60 i VR6, ali bolji nego što pamtimo

Dok su svi pričali o G-punjaču (G60) i ikonskoj VR6 seriji Corada, skromniji 16V s 136 KS tiho je skupljao poene izdržljivošću i čistim osjećajem vožnje. Mehanički nije bio daleko do Golfa GTI, ali je bio brži, čvršći i dojmljiviji, pogotovo zahvaljujući tada spektakularnom aktivnom stražnjem spojleru koji je izvirivao pri većim brzinama.

image

VW Corrado

Volkswagen

Bio je manje temperamentan od G60-a, no i daleko manje sklon kvarovima. Najveći neprijatelj nije bio motor, nego karoserija koju su mnogi vlasnici pretvorili u poligon za neukusan i nekvalitetan tuning. Redoviti servisi, posebno remenje i ulje, ključni su za miran život. Kabina je robusna, ali stari brže nego u Golfu, a krovni "tapecirung", kao tipična boljka, često pada. Dobri primjerci sve su rjeđi, što samo povećava njegov sadašnji kult. Primjerci u dobrom stanju danas koštaju od oko 13.000 do oko 20.000 eura.

Alfa Romeo 145 2.0 Twin Spark – odličan motor za temperament, ali i hirovitost

Twin Spark motori uvijek su bili drukčiji, a u verziji s 150 ili 155 KS u modelu 145 daju pravi mali vatromet karaktera. Motor se vrti "oduševljeno" sve do crvene zone, isporučuje snažan i grub zvuk, a lagana karoserija ga prati s više strasti nego preciznosti. U vožnji je živahan, ali s prevelikim krugom okretanja i mekim ovjesom koji brzo pokaže limit.

image

Alfa Romeo 145

Alfa Romeo

Problemi dolaze prije iz elektronike nego iz mehanike. Senzori, lambda, fazni varijator koji krene zveckati pri hladnom startu i preskupi sustav dvostrukog paljenja s čak osam svjećica dižu troškove. Unutrašnjost je simpatična, ali škripava, dok je dostupnost dijelova sve veći izazov. Ipak, dobro sređeni primjerci koji su danas rijetkost i koštaju oko 10.000 eura, spadaju među najemocionalnije automobile 16V epohe.

Honda Prelude 2.0i 16V - 137 KS japanske izdržljivosti i visokih okretaja

Honda je među prvima masovno "demokratizirala" 16V tehnologiju, a Prelude druge generacije s 137 KS pokazivao je koliko učinkovito i pouzdano to može biti. Motori su voljeli okretaje, trošili malo za svoje vrijeme i gotovo se legendarno rijetko kvarili.

image

Honda Prelude

Honda

No karoserija nije bila toliko otporna. Hrđa je satrla velik broj primjeraka, a rezervni dijelovi danas su sve teže dostupni. Kabina je čista i logična, a vožnja uglađena i precizna. U Japanu je postojao i jači model, do 160 KS, što objašnjava koliko je platforma bila napredna. Prelude, koji se u dobrom stanju danas može naći za oko 20.000 eura, ostaje dragocjena uspomena na vrijeme kada su japanski proizvođači mehaničku izvrsnost pretvarali u masovni standard.

Renault Clio Williams - 150 KS i dašak Formule 1 u autu od 1000 kilograma

Clio Williams, hommage uspjehu Renaulta i Williamsa u Formuli 1 početkom 90.ih godina, jedan je od najboljih hot-hatch automobila devedesetih. Premda relativno malih dimenzija i mase od tek oko 1000 kilograma, njegov 2.0-16V F7R motor s 150 KS davao je performanse koje su za to doba bile eksplozivne. Upravljač je bio oštar, ovjes dotjeran za rally homologaciju, a zlatne Speedline felge i tamna plava boja stvorile su instant kult.

image

Renault prodaje 100 automobila iz svoje zbirke

Renault

Danas je sve to postala rijetka i vrlo skupa roba. Dijelovi su iznimno skupi, a karoserija, posebno pragovi i lukovi, može biti osjetljiva. No dobro održan Williams ostaje jedan od najpoželjnijih hot-hatcheva 90-ih i čvrst podsjetnik koliko mehanički čist automobil može biti uzbudljiv. Zbog toga ne iznenađuje da dobro očuvani primjerci danas koštaju od 30.000 eura, nerijetko i više od 40.000 eura.

Atmosferski 16V motori možda su tehnološki jednostavniji od današnjih turbobenzinaca i hibrida, ali emocija koju nude ne može se digitalno replicirati. Ovi auti ne skrivaju svoje mane, ali svoje vrline nose na rukavu: čisti odziv, visoke okretaje, tehničku iskrenost. Pet klasika, pet različitih filozofija, ali jedna zajednička činjenica - pravi vozački automobili nikada ne stare, samo postaju rjeđi.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
02. prosinac 2025 10:21