LEGENDA

Postaje li nekad popularni BMW 3 Coupe E36 budući klasik? Ovo je sve što trebate znati o njemu...

Danas, više od tri desetljeća nakon početka proizvodnje, Coupe izvedba E36 jedna je od najtraženijih u ovoj generaciji "trojke"

BMW Serije 3 Coupe E36

Danas, više od tri desetljeća nakon početka proizvodnje, Coupe izvedba E36 jedna je od najtraženijih u ovoj generaciji "trojke"

Kada pišemo o klasičnim automobilima često biramo modele koji su nekada" žarili i palili cestama", a danas su rijetkost čak i na skupovima entuzijasta. No što je s automobilima koji su nekada bili vrlo česti na cestama, a i danas ih još uvijek često viđamo, a koji su već zakoračili u četvrto desetljeće "života"? BMW serije 3 Coupe generacije E36 upravo je jedan od njih. Pripada vremenu kada su automobili "još imali imali karakter", a marki poput BMW-a nije bilo potrebno „napuhavati dizajn" da bi vozilo izgledalo sportski. Ima li ovaj auto ono što je potrebno da bi postao budući klasik?

BMW je 1992. proširio paletu modela E36 uvođenjem coupe verzije. Iako je duljina karoserije bila jednaka limuzinskoj izvedbi (443 cm), coupe je bio nešto širi i niži, s povučenim vjetrobranskim staklom i dužim poklopcem motora. Takav pristup dao je verziji s dvojim vratima mnogo izraženiji identitet. Zanimljivo je da E36 Coupe nikada nije dobio značajnu redizajniranu verziju. Nakon 1996. godine došlo je tek do manjih promjena, no dizajn je bio dovoljno dobar i uvjerljiv da ga nije trebalo mijenjati. To je dokaz da tada BMW nije imao problema s vizualnim identitetom, kao posljednjih godina.

image

BMW E36

U Hrvatskoj smo prije dvadesetak godina na cestama često viđali ovaj automobil, nerijetko i u osnovnoj verziji BMW 316i Coupe koja je realno bila vrlo skromna, no još uvijek "BMW Coupe" što je donosilo određenu dozu prestiža. Auto je imao 15-inčne naplatke, u osnovi čelične i tkaninu umjesto kože u unutrašnjosti. Motor je razvijao 102 KS, uz najveći okretni moment od 150 Nm, a ubrzanje do 100 km/h je trajalo samo 12,7 sekundi. Te brojke su i tada bile skromne, a danas odgovaraju razini slabijih gradskih automobila. No, ipak, to je bio BMW, te je odnosio odlična vozna svojstva, i dobar zvuk motora koji je, iako četverocilindarski, nastojao imitirati šesterocilindraše, koje su entuzijasti i tada mnogo više cijenili.

image

BMW E36

No koje su se još motorizacije nudile? Rani modeli 316i i 318i koristili su problematični M40 motor s razvodnim remenom, ali od rujna 1993. zamijenio ga je M43, poznatiji po većoj pouzdanosti. Među ljubiteljima je bio omiljen 318is s 140 KS, jer je pružao solidne performanse uz prihvatljivu cijenu. No pravi užitak počinje kod šesterocilindraša.

image

BMW Serije 3 Coupe E36

BMW Media

Paleta rednih motora sa šest cilindara se protezala od 320i (150 KS), preko 323i (170 KS), do 325i i 328i s 192, odnosno 193 KS. Godine 1995. došlo je do prijelaza s motora M50 na noviji M52, s aluminijskim blokom i boljom efikasnošću.

image

BMW Serije 3 Coupe E36

BMW Media

Vrhunac linije predstavljao je M3 Coupe, uveden krajem 1992. – isprva s 286 KS, a kasnije s 321 KS. Rijetki dragulj bio je M3 GT s 295 KS, proizveden u samo 356 primjeraka kao homologacijski model za utrke. Ukupno je do 1999. proizvedeno više od 70.000 primjeraka M3 E36 u raznim izvedbama, a većina njih su bili upravo Coupe modeli.

image

BMW E36

Godine 1996. u Njemačkoj je osnovni 316i Coupe koštao 40.500 tadašnjih maraka, dok je 318is startao od 47.500. Za 323i bilo je potrebno izdvojiti 54.500, a 328i stajao je 57.600 maraka. M3 je tada imao početnu cijenu od čak 85.000 DM, te je i tada već bio izuzetno skup za svoje vrijeme, kao i danas.

image

BMW Serije 3 Coupe E36

BMW Media

Danas, više od tri desetljeća nakon početka proizvodnje, Coupe izvedba E36 jedna je od najtraženijih u ovoj generaciji "trojke". Naravno, veliki broj primjeraka uništen je korozijom ili "tuningom bez ukusa", ali preživjeli primjerci polako postaju poželjni kolekcionarski automobili. Prema cijenama na tržištu rabljenih, 316i Coupe u solidnom stanju danas vrijedi oko 5000 eura, dok se za 325i treba izdvojiti oko 10.000 eura. Cijene za M3 kreću od oko 20.000 eura i rastu.

image

BMW Serije 3 Coupe E36

BMW Media

BMW E36 Coupe možda još nije u potpunosti zakoračio u svijet oldtimera, ali je na pravom putu da postane cijenjeni klasik. Njegov dizajn, vozačka dinamika, motorizacija i simbolika vremena iz kojeg potječe, čine ga sve zanimljivijim i cjenjenijim među kolekcionarima i ljubiteljima automobila.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
29. studeni 2025 00:49