ŠTO SMO NAUČILI U VUKOVARU

OTKRIJTE KOJI STE TIP POTROŠAČA Evo kako doskočiti karakteru i štedjeti više

 
Na fotografiji: Andrea Lučić i Dajana Barbić, radionica Financije za svakoga
 Danijel Soldo / CROPIX

Spoznati koji smo tip potrošača, mogao bi biti prvi korak prema povećanju kućnog budžeta i štednji. Literatura prepoznaje četiri osnovne kategorije na temelju odnosa prema novcu, potrošnji i ciljevima koje postavljamo te uspijevamo ostvariti.

1. Nesigurni: Oni plaćaju za sve

Potrošač društvenih vrijednosti definiran je kao pojedinac koji kupuje za sebe ili za druge kako bi povećao samopouzdanje. Darovanje skupocjenog dara nekome daje vam osjećaj da ste voljeni ili se osjećate dijelom grupe.

Slična inačica potrošača društvenih vrijednosti jesu oni koji “plaćaju ili daju za sve” kako bi si izgradili imidž velikodušnih ljudi. Mnogo potrošačkih izbora koje donosi nesigurnost u vlastiti identitet dovodi do prekomjernog trošenja, prevelikog zaduživanja i problema. Vrlo često nesigurni pojedinci pod utjecajem emocija osjećaju osobni neuspjeh kada sebi ili svojoj obitelji nešto ne mogu priuštiti, a do odluka o štednji često niti ne stignu. Ako ste zabrinuti zbog vlastitih potrošačkih izbora i politike (ne)štednje, prvi korak u rješavanju problema je proučavanje vlastitih računa i potrošačkog ponašanja.

2. Ekstremni štedljivci: Sve im je skupo i nepotrebno

Ekstremni štedljivci gotovo sve u životu podređuju ostvarivanju financijskih ciljeva te uživaju u provjeravanju uspješnosti vlastitog proračuna. Provjeravaju razinu potrošnje gotovo svakodnevno i često mogu razviti emocionalnu pristranost prema takvom obliku ponašanja. Potrošnju na zabavu, odjeću ili neke oblike luksuza smatraju nepotrebnim troškovima. Kada promišljaju o osiguravanju budućnosti, uvijek se brinu o likvidnosti i sigurnosti tijekom umirovljenja. Iako se naizgled ovakav tip osobe čini gotovo pa idealan za odgovorno upravljanje osobnim financijama, vrlo se često razvije u ekstremnu inačicu sebe pa ne vjeruje nikome, zbog čega štedi novac skriven ispod madraca ili u čarapama. Oni sigurno imaju zajamčenu visoku kvalitetu života nakon umirovljenja, ali im nedostaje mirnoće u trenucima nepredvidljivih događaja.

3. Nestrpljivi: Troše na trenutna zadovoljstva

Kažu da samo jedna riječ dijeli prevelike potrošače od umjerenih štedljivaca - štedljivac kaže “treba mi”, a potrošač “treba mi sada”. Kada ovladamo pritiskom posjedovanja odmah i sada te trenutačnog ostvarivanja zadovoljstva, veliku količinu novca moći ćemo preusmjeriti u štednju. Odgađanje zadovoljenja određenje potrebe ili želje omogućuje nam da pronađemo najbolju ponudu, uštedimo novac te da dobro promislimo o tome kako pojedini postupci utječu na naš o proračun.

Ako u svojem ponašanju prepoznajemo pritiske trenutačnog zadovoljenja potreba potrošnjom, najbolji način za suočavanje s time jest popisivanje impulzivnih odluka iz mjeseca u mjesec kako bismo osvijestili koliko nam novca odlazi na stvari koje nam trebaju odmah. A kada se radi o štednji, najvažnije je učiniti taj proces automatskim, kako bi novac “nestao” s našeg računa.

4. Izbjegavači: Ignoriranje je sreća

Izbjegavači su pojedinci koji bi radije zakopali glavu u pijesak nego promisliti o dugoročnim financijskim ciljevima. Neki od nas jednostavno odluče da o tome neće razmišljati. Oni često niti ne otvaraju mjesečne račune, samo ih gomilaju na jednome mjestu te se u odnosu prema režijama, štednji i općenito novcu stvara tjeskoba. Postoje i oni koji odlučno krenu u ostvarivanje dugoročnih financijskih ciljeva, ali kad dođu do prve prepreke odustaju od krajnjeg cilja. Uvijek će se događati nepredviđeni događaji koji će nas malo skrenuti s predviđenog puta, ali je važno da ostvarujemo ono što možemo i da nas moguće nepovoljne okolnosti ne obeshrabruju.

Financije za svakoga u Vukovaru: Što smo naučili

Docentice Ekonomskog fakulteta Andrea Lučić i Dajana Barbić održale su financijsku radionicu 'Financije za svakoga' u Vukovaru u prepunoj dvorani veleučilišta Vukovar.

Vukovar, 011217.
U prostorijama veleucilista Andrea Lucic i Dajana Barbic vodile su radionicu Financije za svakoga.
Na fotografiji: anketirana Marijana Batakovic
Foto: Danijel Soldo / CROPIX
Danijel Soldo / CROPIX
Marijana Bataković

Marijana Bataković, studentica:

Radionica pokazala mi je pokazala kako bih trebala razmišljati u budućnosti - prvo odvajati za crne dane, za štednju, a kasnije raspodijeliti za ono što nam je nužno za život. Ne moramo svaki dan ići na kavu.

Vukovar, 011217.
U prostorijama veleucilista Andrea Lucic i Dajana Barbic vodile su radionicu Financije za svakoga.
Na fotografiji: anketirani Zeljko Sudaric.
Foto: Danijel Soldo / CROPIX
Danijel Soldo / CROPIX
Željko Sudarić

Željko Sudarić, profesor:

Na radionici su studenti naučli kako biti financijski uspješan, kako štedjeti i osigurati budućnost, a sve uz visoku razinu financijske pismenosti, samokontrole i pomalo odricanja. Saznali su kako uspješno upravljati osobnim financijama.

Hanza Media
Vanesa Drobac

Vanesa Drobac, studentica:

Radionica mi je koristila kao praktičan primjer, jer na Veleučilištu sam naučila kako kreirati osobni proračun i koliko je to važno za budućnost. Sve ću to primijeniti u žiotu.

Prilog je napravljen u produkciji Native Ad Studija Hanza Medije i UMFO-a, u skladu s najvišim profesionalnim standardima Jutarnjeg.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
11. travanj 2024 20:42