Najmanji ulog 100 dolara

Odsad i startupi mogu tražiti ulagače na platformi Indiegogo, ali kampanja nije besplatna kao za 'obične' crowdfunding projekte

 Arhiva / Indiegogo/Facebook

Indiegogo, popularna američka platforma za grupno financiranje projekata (crowdfunding), na kojoj je bilo i nekoliko uspješnih kampanja iz Hrvatske, od danas će omogućiti i ulaganja u startupe koji na taj način odluče potražiti mikro-investitore (uobičajen termin za to je equity crowdfunding).

Slične platforme, na kojima startupi mogu dolaziti do većeg broja manjih ulagača, već nekoliko godina postoje u Europi (na jednoj od njih, Seeders iz Londona, novac su prikupljali Zagrebački inkubator poduzetništva te Hrvoje Prpić), a Indiegogo je prva među velikima u SAD-u.

Donedavno je to sprječavao američki regulator tržišta kapitala (SEC), propisujući da kroz crowdfunding u startupe mogu investirati samo akreditirani ulagači, bogatiji ljudi s godišnjim dohotkom većim od 200 tisuća dolara ili s imovinom od najmanje milijun dolara. Razlog je bio taj što se radi o rizičnom ulaganju.

Kako piše New York Times, Indiegogo bi mogao protresti scenu dajući priliku za investiranje u startupe daleko široj publici. Dosad je oko 8 milijuna ljudi poduprlo neki od projekata koji su tražili financiranje na toj platformi, a ukupno su prikupili više od milijardu dolara.

U zadnjih nekoliko mjeseci je u SAD-u 20-ak manjih platformi za grupno financiranje uvelo mogućnost ulaganja u startupe, minimalni iznos uplata je 100 dolara, a većina ostvarenih ulaganja je bila do 500 dolara.

Postavljanje 'obične' kampanje na Indiegogo je besplatno, piše NYT, a platforma uzima 5 posto od prikupljenog novca, dok donatori zauzvrat obično dobivaju proizvod za koji određeni projekt prikuplja sredstva. Za startupe vrijede drukčija pravila: osnivači trebaju uložiti oko 7000 dolara za regulatorne troškove prije no što uopće mogu pokrenuti kampanju. Nakon toga će im Indiegogo uzeti 7 posto naknade na prikupljeni kapital, te još 2 posto u dionicama. Ulagači će pak platiti 7dolara naknade ili dva posto svojeg ulaganja, ovisno o tome koji je iznos veći.

Najpoznatija globalna crowdfunding platforma, Kickstarter, nije zainteresirana za masovno ulaganje u startupe, piše NYT. Zašto? “Svrha kreativnosti nije da postane sredstvo za ulaganje“, tumači Justin Kazmark, glasnogovornik Kickstartera. „Kad kreativni projekti umaknu potrebi da generiraju profit, rezultat je vibrantnija i različitija kultura. Mi smo više fokusirani na bogatiju kulturu nego investitore“, rekao je.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. travanj 2024 09:07