Grupno financiranje

PAD POPULARNOSTI CROWDFUNDINGA U HRVATSKOJ U 2016. Prikupljeno je tek 2,3 milijuna kuna, dvostruko manje nego godinu ranije

U domaće je kampanje lani uložilo 6163 ljudi, što je manje nego prethodnih godina. Prosječna kampanja imala je 423 donatora
Kampanja godine, koja je najviše oduševila donatore, bila je ona za poboljšanu verziju Vitastiq uređaja za mjerenje minerala u tijelu, s prikupljenih 193.000 dolara i gotovo 2000 ulagača: Dean Vranić, osnivač Vitastiqa
 Arhiva / HANZA MEDIA

U Hrvatskoj je lani došlo do pada grupnog financiranja (crowdfunding). U domaćim je kampanjama prikupljeno 2,3 milijuna kuna, odnosno upola manje nego godinu prije, kada se došl o do 5,3 milijuna kuna, pokazuju podaci sa stranice Crowdfunding.hr.

Unatoč mnogim inicijativama vezanim uz grupno financiranje poput CF Dox Zagreba, Crowdfunding Akademije i Crowdfunding konvencije za popularizaciju takvog načina financiranja, prema njihovim brojkama, lani je pokrenuto samo 49 projekata grupnog financiranja, od kojih je samo njih 12 prikupilo traženi iznos. Ipak, ukupno gledajući, od početka crowdfundinga u Hrvatskoj prikupilo se ukupno 13 milijuna kuna.

Crowdfunding omogućava svakome da postane dio svjetske tržišne utakmice, što je posebice važno za male startupe kojima treba novac za pokretanje projekata. Grupno financiranje temelji se na četiri modela - donacijama, nagradama, pozajmicama i vlasničkim udjelima. Ključna je prednost te vrste financiranja što se može unaprijed testirati tržište kako bi poduzetnici vidjeli ima li smisla ozbiljnije ulaziti u troškove i daljnji razvoj tvrtke. Također, nema kolaterala i financijski rizik se disperzira na mnogo osoba, pa ako projekt ne uspije, nitko ne snosi znatnije financijske posljedice. Jednako tako, kvalitetno provedena crowdfunding kampanja može biti reklama i sredstvo okupljanja društvene zajednice oko nekog projekta.

U domaće je kampanje lani uložilo 6163 ljudi, što je manje nego prethodnih godina, a prosječna uspješna kampanja imala je 423 donatora. Najviše se ulagalo u društveno korisne projekte, a samo je manji broj kreativnih i proizvodnih ideja oživio u kampanjama.

Kampanja godine, koja je najviše oduševila donatore, bila je ona za poboljšanu verziju Vitastiq uređaja za mjerenje minerala u tijelu, s prikupljenih 193.000 dolara i gotovo 2000 ulagača. Dean Vranić, osnivač Vitastiqa, najviše je lani zadivio ulagače i popularizirao grupno financiranje, pa je proglašen crowdfunderom godine. Najviše vremena potrebno je uložiti u osmišljavanje proizvoda, koji mora biti zanimljiv, tvrdi Vranić, a ne treba se zanemariti ni sama kampanja, tj. komunikacija s potencijalnim donatorima, jer i prosječan proizvod može ostvariti odlične rezultate ako se dobro prezentira.

- Kampanja ne mora izgledati profesionalno, ali mora biti u skladu s onim što tražite i nudite. Ne treba se ustručavati izgraditi direktan kontakt s glavnim ljudima crowdfunding platformi na kojima ćete lansirati kampanju te pritom tražiti od njih savjete - savjetuje Vranić za Crowdfunding.hr.

Ipak, očekuje se da će ova godina biti znatno bolja nego prošla. Naime, Ivan Ilečić i nogometaš Barcelone Ivan Rakitić pokrenuli su startup Scorrers, svjetsku platformu putem koje poznate osobe svojim fanovima mogu poklanjati rekvizite i memorabilije. Trenutačno je njihova kampanja prikupila više od milijun kuna.

Interes za grupno financiranje lani je u Hrvatskoj pao, a u Americi je došlo do deregulacije crowdfundinga po modelu vlasničkih udjela, čime je ovakav način ulaganja postao dostupan običnim građanima, ali u vrlo ograničenim obliku za startupe. Dapače, hrvatske poduzetnike razveselit će činjenica da je jedna od vodećih svjetskih crowdfunding platformi Indiegogo, dostupna i u Hrvatskoj, omogućila takav način financiranja. Ona nudi i financiranje vlasničkih udjela, u čemu je u partnerstvu s MicroVenturesom, koji investitorima daje priliku za ulaganje u startupe, već ostvarila prve uspješne kampanje. Do sada je na Indiegogu prikupljena samo jedna milijarda dolara.

Uz nju, najvećim se svjetskim crowdfunding platformama smatraju Kickstarter i GoFundMe. Kickstarter se oslanja na kreativne projekte svojih korisnika, kao i na potrošačku industriju, a dosad su putem njega prikupljene gotovo tri milijarde dolara u 120.000 projekata. Pomoću platforme GoFundMe prikupljeno je više od tri milijarde dolara, no ona radi isključivo na modelu donacija i zasad je dostupna samo u Americi.

U svijetu se u proteklih 12 mjeseci putem različitih platformi grupnog financiranja prikupilo 22 milijarde dolara u tri milijuna kampanja, s time da broj platformi svakodnevno raste, pokazalo je izvješće analitičke tvrtke specijalizirane za takva financiranja CrowdSurfer.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. travanj 2024 16:10