Nekadašnji aerodrom Downsview u sjeverozapadnom Torontu, mjesto gdje je prije stotinu godina niknula prva pista među poljima, ulazi u svoju najveću transformaciju. Od skromnog aerodroma usred polja, preko centra proizvodnje ratnih zrakoplova u Drugom svjetskom ratu, do tvornice Bombardiera, prostor je 2024. zatvoren.
Sada će se od 2026. na 370 hektara razviti urbano područje za više od 50.000 stanovnika s 75 hektara zelenih površina. Novi projekt nosi ime YZD, prema bivšoj oznaci aerodroma, a predviđena investicija iznosi 30 milijardi dolara u trajanju od 30 godina, što će biti jedna od najvećih takvih transformacija u Sjevernoj Americi, piše CNN.
Središte projekta bit će dvokilometarska pista koja će postati pješačka zona i povezivati sedam različitih četvrti, svaka sa školama, knjižnicama, trgovinama i centrima za zajednicu. “Pista će biti poput tkiva koje sve povezuje, a pritom odaje počast zrakoplovnoj povijesti mjesta”, kaže Derek Goring, direktor Northcrest Developments, tvrtke koja vodi projekt. Očuvanje povijesti prostora, dodaje, daje jedinstven karakter i sprječava da naselja budu generička.
Zelena budućnost
Povijest mjesta čuva se ne samo iz nostalgije, već i zbog praktičnih razloga. Postojeće zgrade, građene između 1950-ih i 1990-ih, bit će prenamijenjene u poslovne prostore za filmsku produkciju, proizvodne pogone i održivu tehnologiju. Krovovi hangara bit će obrasli biljem, što pomaže upijanju kišnice i povećava bioraznolikost. Beton s piste bit će recikliran za ceste i pločnike. Stručnjaci provjeravaju eventualno zagađenje "vječnim kemikalijama" kako bi zaštitili podzemne vode.
Projektantska kuća Michael van Valkenburgh Associates (MVVA), koja je pobijedila na međunarodnom natječaju, osmislit će pistu kao prostor usred prirode.
"Prije nego što je područje postalo zračni prostor, tu je bila Karolinijska šuma. Želimo ponovno privući divlje životinje i stvoriti autohtona staništa", objašnjava Emily Mueller De Celis, partnerica MVVA. Plan uključuje upijanje kišnice, smanjenje poplava i ponovnu prirodnu povezanost s okolicom.
Održivost je ključna i za dugoročnu viziju. Gradnja će trajati tri desetljeća, a planira se i prilagodba ekstremnim vremenskim uvjetima i klimatskim promjenama. Projekt također koristi postojeću mrežu javnog prijevoza, a pješačenje i biciklizam bit će prioritet, piše CNN.
"Pista je jedino potpuno bez automobila, ali želimo da hodanje i vožnja biciklom budu najjednostavniji i najsigurniji načini kretanja", kaže Goring.
Nasljeđe i vizija
Prenamjena napuštenih zračnih luka u zelene gradske prostore postala je globalni trend pri čemu Berlin i Atena nude inspiraciju. No YZD je poseban: nalazi se u središtu najveće kanadske metropole i već je povezan javnim prijevozom, pa je riječ o stvaranju novog gradskog tkiva, a ne samo parka.
Prva faza, "Hangar District", zauzet će 100 hektara i donijet će 3000 novih domova, a završetak se očekuje 2031. Projekt će se graditi fazno, uz reinvestiranje, jer 30 milijardi dolara nije odmah dostupno.
"Svijet će se puno promijeniti do 2055., ne možemo danas odlučiti kako će grad izgledati za 30 godina. Cilj je visoka kvaliteta života i organsko uklapanje u Toronto", zaključuje Goring.


Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....