PRESTIŽNA NAGRADA

FOTO Novi pješački most u ovom dalmatinskom gradiću upravo je proglašen jednim od najimpresivnijih međunarodnih projekata godine

 VOJKO BASIC/CROPIX
Trogirski most konkurirao je projektima iz Kine, Francuske, Njemačke, Poljske, Luksemburga i Ruande
Trogirski most konkurirao je projektima iz Kine, Francuske, Njemačke, Poljske, Luksemburga i Ruande

Trogir, grad pod UNESCO-ovom zaštitom, dočekao je krajem prošle godine svoj novi pješački most preko Foše, koji nije samo funkcionalan objekt, već i arhitektonsko remek-djelo. Naime, ovaj je most, projektiran od strane splitskog arhitektonskog studija Prostorne taktike, već izazvao brojne pohvale zbog svoje estetske vrijednosti i inovativne konstrukcije.

image
VOJKO BASIC/CROPIX
image
VOJKO BASIC/CROPIX
image
VOJKO BASIC/CROPIX
image
VOJKO BASIC/CROPIX

Sada je dobio vrijedno priznanje Britanaca za međunarodni projekt godine. New Civil Engineer (NCE) Bridges Conference and Awards prestižni je godišnji događaj koji organizira britanski stručni časopis New Civil Engineer, specijaliziran za građevinarstvo i infrastrukturu. Ovaj događaj okuplja stručnjake za mostove iz cijelog svijeta, uključujući inženjere, arhitekte, projektante, izvođače, upravitelje projekata i javne naručitelje, a most preko Foše zasluženo je osvojio titulu jednog od najimpresivnijih novih objekata.

Ljetni broj magazina D&D u prodaji! Tema broja: sve o mobilnim kućama - zakoni, propisi, cijene, uvjeti, ponuda...

Inovativna konstrukcija

"Spajajući suvremeno inženjerstvo, brodograđevnu baštinu i društveni angažman, ovaj čelični pješački most više je od infrastrukture – on je dinamičan dio kulturnog i povijesnog krajolika Trogira. Njegov lagani oblik hiperboličnog paraboloida osigurava konstrukcijsku učinkovitost i skladno se uklapa u UNESCO-ovu baštinu. Izgrađen lokalnim brodograđevnim tehnikama, most daje prednost dugotrajnosti, održivosti i isplativosti.

Promišljeno je dizajniran za interakciju zajednice, služi kao funkcionalni prijelaz i živopisno okupljalište. Dovršen u samo dvije godine unatoč izazovima, most ujedinjuje tradiciju i inovaciju, stvarajući dinamičan javni prostor koji se skladno uklapa u identitet Trogira", piše NCE Bridges.

image
VOJKO BASIC/CROPIX
image
VOJKO BASIC/CROPIX
image
VOJKO BASIC/CROPIX
image
VOJKO BASIC/CROPIX

Tehnički podaci i funkcionalnost

Duljina mosta iznosi 30 metara, širina je 10 metara, dok njegova visina od četiri metra omogućava nesmetan prolaz manjih brodica. Težak je 65 tona i izgrađen je u brodogradilištu u Vranjicu, odakle je specijalnim tegljačem dopremljen na lokaciju u Trogiru. Cijena izgradnje bila je milijun eura.

Atraktivan most s ‘rupom‘ je istog trenutka oduševio sve njegove stanovnike, ali i turiste

Njegov izgled i funkcionalnost čine ga nezaobilaznim dijelom urbane strukture grada, a njegova praktična primjena već je uvelike unaprijedila mobilnost i povezanost dva važna dijela Trogira - staru gradsku jezgru i područje oko tržnice. Njime je pješacima omogućeno lakše kretanje između parkirališta T1 i parka Fortin, dok se istovremeno čuva integritet povijesne baštine.

image
VOJKO BASIC/CROPIX
image
VOJKO BASIC/CROPIX
image
VOJKO BASIC/CROPIX
image

Most u Trogiru

/DARKO ŠKROBONJA

Jedna od specifičnosti mosta je nagib, koji, iako tehnički ispravan, može biti izazov za osobe s invaliditetom ili roditelje s dječjim kolicima. Stručnjaci ističu da je nagib od oko 10% neizbježan zbog ograničenih prostora i zahtjeva natječaja, ali da bi dodatno rješenje za pristupačnost moglo biti postignuto samo s puno većim nagibom, što u ovom slučaju nije bilo izvedivo.

Projekt je bio izazov za arhitekte jer su morali balansirati između zahtjeva za modernizacijom i očuvanjem povijesne baštine. No, njihov trud se isplatio jer most nije samo prolaz, već i prostor za uživanje i boravak. Pješači mogu uživati u pogledu na kanal, a most je postao popularno odredište za kratke šetnje i opuštanje.

image

Most u Trogiru

/DARKO ŠKROBONJA
image

Most u Trogiru

/DARKO ŠKROBONJA
image

Most u Trogiru

/DARKO ŠKROBONJA
image

Most u Trogiru

/DARKO ŠKROBONJA

Njegov dizajn uključuje 29 fiksnih sjedalica i nekoliko mreža za opuštanje, čineći ga prostorom u kojem se mogu okupljati i odmarati građani i turisti.

Izazovi gradnje

Gradnja mosta nije bila jednostavna. Sama montaža čelične konstrukcije, koja je zbog svoje veličine zahtijevala preciznu logistiku, bila je izazov za sve uključene u projekt. Uz to, most je morao zadovoljiti visoke tehničke standarde, uključujući mogućnost prolaza brodica ispod njega. Uz sve tehničke i građevinske izazove, projekt je uspješno realiziran u rekordnom roku od osam mjeseci.

image

Most u Trogiru

/DARKO ŠKROBONJA
image

Most u Trogiru

/DARKO ŠKROBONJA
image

Most u Trogiru

VOJKO BASIC/CROPIX
image

Most u Trogiru

VOJKO BASIC/CROPIX

S nagradom na NCE Bridges Conference and Awards za iznimnu arhitektonsku vrijednost, most preko Foše pokazuje da je Trogir spreman za urbani iskorak koji ne ugrožava njegov povijesni karakter, već ga dodatno obogaćuje.

U konkurenciji s projektima iz Kine, Francuske, Njemačke...

Trogirski most konkurirao je projektima iz Kine, Francuske, Njemačke, Poljske, Luksemburga i Ruande, koji se ističu tehnološkim inovacijama, održivošću, arhitektonskom estetikom i društvenim utjecajem:

Wujiang Bridge, Kina
Najveći svjetski CFST (čelične cijevi ispunjene betonom) lukovni most izgrađen je u jedinstvenim, zahtjevnim krškim uvjetima. Ovaj inovativni projekt ističe se svojim načinom spajanja lukova i primjenom ultra-visokih performansi betona, postavljajući nove standarde u građevinskoj industriji.

Robert Poujade Footbridge, Toulouse, Francuska
Impresivni pješački viseći most dug 165 metara, s pilonom visine 65 metara, postao je ključni dio održive prometne mreže Toulousea. Savršeno uklopljen u urbani i prirodni krajolik, most je pravi primjer elegancije i funkcionalnosti u modernoj arhitekturi.

Vëlodukt, Luksemburg
Ovaj viadukt, dug 1.200 metara, podignut je 7,5 metara iznad zemlje. Svojim oblikom i funkcijom simbolizira održivu mobilnost, a izgrađen je unatoč izazovima pandemije, što ga čini pravim podvigom inženjerske izdržljivosti.

Küstrin-Kietz Rail Bridge, Njemačka/Poljska
Ovaj željeznički most obnavlja stari trgovački koridor između Njemačke i Poljske. S jedinstvenim karbonskim nosačima, most je lagan, estetski profinjen, te predstavlja simbol međunarodne suradnje i napretka u infrastrukturnim rješenjima.

Passerelle des Arts, Luksemburg
Prvi pješački most na svijetu izrađen od poliranog nehrđajućeg čelika, Passerelle des Arts smješten je u srcu šume. Ovaj održivi projekt ne ostavlja značajan trag na okoliš i mijenja svoj izgled kroz godišnja doba, stvarajući poseban doživljaj za posjetitelje.

Rebero Trail Bridge, Ruanda
Viseći most dug 58 metara povezuje više od 4.100 ljudi u ruralnoj zajednici, omogućujući im pristup školama, bolnicama i tržištima. Osim što je od ključne važnosti za svakodnevni život, most ima i snažnu socijalnu i humanitarnu funkciju, jer poboljšava kvalitetu života lokalnog stanovništva.

Parkufersteg, Balingen, Njemačka
Drveni pješačko-biciklistički most u Balingenu usmjeren je na ekološki prihvatljiv dizajn. Smješten u središtu urbanog preuređenja na 14 hektara, most je izrađen bez korištenja čelika i betona, čime se pridaje velika pažnja održivosti i zaštiti okoliša.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
28. studeni 2025 12:41