Trogir, grad pod UNESCO-ovom zaštitom, dočekao je krajem prošle godine svoj novi pješački most preko Foše, koji nije samo funkcionalan objekt, već i arhitektonsko remek-djelo. Naime, ovaj je most, projektiran od strane splitskog arhitektonskog studija Prostorne taktike, već izazvao brojne pohvale zbog svoje estetske vrijednosti i inovativne konstrukcije.
Sada je dobio vrijedno priznanje Britanaca za međunarodni projekt godine. New Civil Engineer (NCE) Bridges Conference and Awards prestižni je godišnji događaj koji organizira britanski stručni časopis New Civil Engineer, specijaliziran za građevinarstvo i infrastrukturu. Ovaj događaj okuplja stručnjake za mostove iz cijelog svijeta, uključujući inženjere, arhitekte, projektante, izvođače, upravitelje projekata i javne naručitelje, a most preko Foše zasluženo je osvojio titulu jednog od najimpresivnijih novih objekata.
Inovativna konstrukcija
"Spajajući suvremeno inženjerstvo, brodograđevnu baštinu i društveni angažman, ovaj čelični pješački most više je od infrastrukture – on je dinamičan dio kulturnog i povijesnog krajolika Trogira. Njegov lagani oblik hiperboličnog paraboloida osigurava konstrukcijsku učinkovitost i skladno se uklapa u UNESCO-ovu baštinu. Izgrađen lokalnim brodograđevnim tehnikama, most daje prednost dugotrajnosti, održivosti i isplativosti.
Promišljeno je dizajniran za interakciju zajednice, služi kao funkcionalni prijelaz i živopisno okupljalište. Dovršen u samo dvije godine unatoč izazovima, most ujedinjuje tradiciju i inovaciju, stvarajući dinamičan javni prostor koji se skladno uklapa u identitet Trogira", piše NCE Bridges.
Tehnički podaci i funkcionalnost
Duljina mosta iznosi 30 metara, širina je 10 metara, dok njegova visina od četiri metra omogućava nesmetan prolaz manjih brodica. Težak je 65 tona i izgrađen je u brodogradilištu u Vranjicu, odakle je specijalnim tegljačem dopremljen na lokaciju u Trogiru. Cijena izgradnje bila je milijun eura.
Atraktivan most s ‘rupom‘ je istog trenutka oduševio sve njegove stanovnike, ali i turiste
Njegov izgled i funkcionalnost čine ga nezaobilaznim dijelom urbane strukture grada, a njegova praktična primjena već je uvelike unaprijedila mobilnost i povezanost dva važna dijela Trogira - staru gradsku jezgru i područje oko tržnice. Njime je pješacima omogućeno lakše kretanje između parkirališta T1 i parka Fortin, dok se istovremeno čuva integritet povijesne baštine.
Jedna od specifičnosti mosta je nagib, koji, iako tehnički ispravan, može biti izazov za osobe s invaliditetom ili roditelje s dječjim kolicima. Stručnjaci ističu da je nagib od oko 10% neizbježan zbog ograničenih prostora i zahtjeva natječaja, ali da bi dodatno rješenje za pristupačnost moglo biti postignuto samo s puno većim nagibom, što u ovom slučaju nije bilo izvedivo.
Projekt je bio izazov za arhitekte jer su morali balansirati između zahtjeva za modernizacijom i očuvanjem povijesne baštine. No, njihov trud se isplatio jer most nije samo prolaz, već i prostor za uživanje i boravak. Pješači mogu uživati u pogledu na kanal, a most je postao popularno odredište za kratke šetnje i opuštanje.
Njegov dizajn uključuje 29 fiksnih sjedalica i nekoliko mreža za opuštanje, čineći ga prostorom u kojem se mogu okupljati i odmarati građani i turisti.
Izazovi gradnje
Gradnja mosta nije bila jednostavna. Sama montaža čelične konstrukcije, koja je zbog svoje veličine zahtijevala preciznu logistiku, bila je izazov za sve uključene u projekt. Uz to, most je morao zadovoljiti visoke tehničke standarde, uključujući mogućnost prolaza brodica ispod njega. Uz sve tehničke i građevinske izazove, projekt je uspješno realiziran u rekordnom roku od osam mjeseci.
S nagradom na NCE Bridges Conference and Awards za iznimnu arhitektonsku vrijednost, most preko Foše pokazuje da je Trogir spreman za urbani iskorak koji ne ugrožava njegov povijesni karakter, već ga dodatno obogaćuje.


Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....