Ove godine Nova Gorica (Slovenija) i Gorizia (Italija) zajedno nose titulu Europske prijestolnice kulture. Ova simbolična i operativna suradnja redefinira povezanost dvaju gradova u kojima se susreću dva jezika, dvije kulture i dvije tradicije, pretapajući se u zajednički način života na granici.
Jedan od ključnih arhitektonskih i infrastrukturnih projekata koji utjelovljuje tu ideju jest rekonstrukcija dijela željezničke zgrade Transalpina i cjelovita prenamjena željezničkog područja Nove Gorice, uključujući novi otočni peron, obnovu bočnog perona te izgradnju podzemnog prolaza Vrtača. Projekt je potpisao arhitektonski studio Sadar+Vuga, vlasnici kojeg su ugledni slovenski arhitekti Jurij Sadar i Boštjan Vuga, a investitor je bilo slovensko Ministarstvo infrastrukture.
Transalpina, povijesni simbol granice, danas postaje središnja točka povezivanja. Projekt je odgovorio na ključno pitanje: ‘Kakvu ulogu može željeznička postaja imati u budućnosti?‘ Prvi korak bilo je smanjenje broja tračnica s 14 na 6, što je oslobodilo prostor za izgradnju podzemnog pješačko-biciklističkog prolaza. Tako je po prvi put stanovnicima omogućeno sigurno, izravno kretanje između središta ova dva grada.
Ovaj podzemni prolaz nije zamišljen isključivo kao funkcionalna komunikacija ispod pruge, već kao kvalitetan javni prostor. Spoj infrastrukture i urbanog dizajna ogleda se u njegovoj prostornoj i programskoj složenosti. Vrtača tako nije samo prolaz, već mjesto kretanja, susreta, sjedenja i druženja. Prolaz ispod tračnica dugačak je 36,6 metara, a širok do 8 metara, s jasno odvojenim trakama za pješake (4,5 m) i bicikliste (3,5 m). Osim na oba ulaza, prirodno svjetlo ulazi i kroz svjetlarnik smješten kod dizala koje vodi s otočnog perona.
Poseban arhitektonski pečat daju dva udubljena eliptična kvadrata, tzv. vrtače, koji definiraju prostorni identitet cijelog projekta. Pristup s prolaza prema površini omogućen je širokim stubištima i spiralnim rampama uz obod vrtača, prilagođenim i biciklistima.
Posebna je pažnja posvećena i materijalima. Cilj je bio stvoriti svijetao, ugodan i pristupačan prostor. Prirodna svjetlost, reflektirajuće bijele pločice i živopisno popločavanje jasno odvajaju pješačku i biciklističku zonu. Opekom u boji popločene površine nastavljaju se iz prolaza prema vanjskim vrtačama, gdje jarke boje rampi i stubišta stvaraju kontrast naspram zelenim površinama. Tako se stvara dojam bliskosti s prirodom, unatoč građevinskom zahvatu.
Važan dio projekta bila je i obnova zgrade željezničke postaje Transalpina iz 1906. godine. Obnova je uključivala funkcionalno preuređenje unutrašnjosti, posebno ulaznog dijela, ureda za prodaju karata i nove čekaonice. U dogovoru sa Zavodom za zaštitu kulturne baštine Slovenije (ZVKDS), pažljivo su restaurirani originalni podovi, drvene zidne obloge, stupovi, bočna nadstrešnica te otkrivene freske.
Samo nekoliko mjeseci nakon otvorenja, pothodnik Vrtača već je postao važna urbana poveznica između dva grada. Područje oko postaje danas vrvi životom – biciklistima, putnicima, šetačima i znatiželjnim posjetiteljima koji svakodnevno prelaze iz jednog grada u drugi, bez granica i prepreka.
U sklopu Europske prijestolnice kulture GO! 2025, podhodnik Vrtača nije samo infrastrukturni projekt – već i kulturna scena i mjesto susreta. U njemu se održavaju privremene fotografske izložbe, a u istočnoj vrtači smještena je interaktivna umjetnička instalacija ‘Ingeborg Dome‘, koja posjetiteljima nudi jedinstveno iskustvo i mogućnost sudjelovanja. Neposredno uz prolaz, na Trgu Europe, odvijaju se koncerti i brojna druga kulturna događanja.


Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....