Život kod kuće

Kolumbijce usrećuje drijemanje, Nizozemci obožavaju samoću, a Hrvati? Mi smo daleko iznad prosjeka po jednoj bitnoj stvari

 MINISERIES/GETTY IMAGES

Norvežani sreću pronalaze u druženju s drugima, a Finci – u svježe opranoj posteljini. Amerikanci se obožavaju družiti sa svojim kućnim ljubimcima. Nizozemci, s druge strane, vole provoditi vrijeme u samoći, puno više od globalnog prosjeka. Talijani uživaju u renovacijama svojeg doma, a Kinezi uvijek pronađu vrijeme za hobije. A Hrvati? Hrvati su društveni i za njih dom znači vrijeme s obitelji. Bitni su nam zagrljaji s voljenima i igra s djecom, sve nam je to puno važnije od vremena provedenog u samoći.

Ovo su samo neki od nalaza globalnog istraživanja „Izvješće o životu kod kuće“ („Life at Home Report) tvrtke IKEA za 2024. godinu. U ispitivanju o sreći u domovima sudjelovalo je više od 38.000 ljudi iz 39 zemalja svijeta u kojima IKEA posluje, a na području Hrvatske ispitano je 1017 ljudi. Cilj je razumjeti kako se ljudi globalno osjećaju unutar svoja četiri zida, što im dom predstavlja i kako ga koriste.

- Ovogodišnje izvješće o životu kod kuće tvrtke IKEA pokazalo je da se 62 posto građana u Hrvatskoj osjeća dobro u svojim domovima, a za polovicu njih dom je njihovo omiljeno mjesto. S druge strane, nešto više od jedne trećine njih ne uspijeva dovoljno uživati u svojim domovima. Stoga je IKEA u ovom istraživanju prepoznala i ključne sastojke za sreću koji mogu pomoći našim sugrađanima da se u svojim domovima osjećaju dobro, ugodno i sigurno – pojasnila je Marija Zornić, liderica za informacije o kupcima i potrošačima u IKEA Jugoistočnoj Europi.

image
ROBERT FAJT/CROPIX

Zanimljivi podaci o Hrvatskoj

Hrvati su se u spomenutom istraživanju istaknuli najviše po svojoj druželjubivosti i po tome koliko su im bitni međuljudski odnosi u domu. Čak 39 posto Hrvata, od svih ispitanih, reklo je kako im je ključno da kod kuće mogu njegovati odnose sa svojim najbližima, a globalni prosjek je 23 posto.

Među zanimljivim nalazima povezanima uz našu državu je i činjenica da čak 39 posto Hrvata planira obnovu doma u naredne dvije godine, što je znatno više od svjetskog prosjeka (25 posto). U tim renovacijama ipak se češće misli na manje zahvate poput bojanja i postavljanja tapeta.

No, mjesta za poboljšanje ima jer je 13 posto građana izjavilo da nije zadovoljno svojim životom kod kuće. Među njima su uglavnom mlađe osobe i oni koji žive u najmu pa si ne mogu u potpunosti prilagoditi životni prostor.

- U istraživanju smo obuhvatili i razloge najveće zabrinutosti koji mogu utjecati na općenito zadovoljstvo životom kod kuće. Za građane Hrvatske to su financije, odnosno raspoloživa sredstva, briga oko vlastita zdravlja, ali prije svega i zdravlja najmilijih. Možemo zaključiti kako se ova zabrinutost značajno odražava i na emocionalnu vezu s prostorom u kojem živimo. Zato IKEA želi pomoći svima, bez obzira na životni prostor ili budžet, da dožive svoj dom kao ugodno, funkcionalno i inspirativno mjesto – kažu iz tvrtke IKEA.

Usporedba sa susjedima

U istraživanju su sudjelovali i ispitanici iz naše dvije susjedne države, Slovenije i Srbije, a mi smo napravili kratku usporedbu naših i njihovih stajališta o sreći u domu. Slovenci i Srbi su u prosjeku nešto zadovoljniji životom kod kuće – njih 66 posto ima pozitivan osjećaj, dok je taj udio u Hrvatskoj 62 posto. Za 54 posto Slovenaca i Srba dom je omiljeno mjesto, a kod Hrvata 50 posto.

No, ključne razlike su u brigama. Slovence najviše brinu raspoloživi prihodi i vlastito zdravlje, dok su Hrvati više zabrinuti za zdravlje svojih najbližih što se nastavlja na ostatak nalaza – Hrvati se jako puno druže sa svojim voljenima i u tome pronalaze veliku sreću pa ima smisla da su istovremeno i zabrinutiji za najbliže. Srbe najviše brinu raspoloživi prihodi i zdravlje najbližih.

Kad je riječ o kuhanju kod kuće, 56 posto Slovenaca, 53 posto Hrvata i 50 posto Srba smatra da je hrana pripremljena kod kuće zdravija od one iz restorana. Međutim, motivacija za kuhanje radi štednje je niža kod Srba (26 posto) i Hrvata (25 posto) nego kod Slovenaca (34 posto), što je i ispod globalnog prosjeka od 33 posto.

Zanimljivo je da građanima svih triju zemalja najveći užitak kod kuće predstavljaju zagrljaji s voljenima, no Slovencima i Hrvatima odmah iza toga su smijanje s bližnjima, dok je za 44 posto građana Srbije na drugom mjestu po važnosti za sreću kod kuće vrijeme koje provode sami sa sobom.

Četiri koraka za sreću

Veliko istraživanje prepuno je zanimljivih nalaza kao što je činjenica da je osobama s kućnim ljubimcima dom draži nego onima koji ih nemaju, a oni s ljubimcima se u svojim domovima osjećaju sigurnije te obožavaju provoditi vrijeme s njima.

Kolumbijce usrećuje drijemanje, Danci su, potpuno suprotno predrasudama o hladnim Skandinavcima, država čije ljude najviše usrećuju zagrljaji s najbližima, a u Indiji se obožavaju igrati sa svojom djecom i to ih čini jako sretnima. Ovdje ima i pomalo ludih činjenica, poput toga da Japanci obožavaju gledati svoje kućne ljubimce dok spavaju, a stanovnici Južne Koreje sreću pronalaze u kupanju i tuširanju.

image
IKEA

Recept za sreću u domu, prema istraživanju „Izvješće o životu kod kuće“, sadrži se u četirima koracima – osjećati se dobro, zabavljati se, personalizirati vlastiti prostor, povezati se.

Da bismo se osjećali što bolje kod kuće, trudimo se jesti domaća kuhana jela (28 posto ispitanika globalno kaže da im upravo ovo donosi veliku sreću kod kuće), meditiramo, molimo se, vježbamo i održavamo dom čistim i urednim (1 od 3 ispitanika kaže da im ova stavka znači jako puno za mentalno zdravlje). Indikativno, oni koji rade od kuće, vjerojatno će biti manje sretni unutar ta ista četiri zida.

Načini opuštanja se mijenjaju, pojavljuju se pojmovi „joyscrolling“ (surfanje u potrazi za pozitivnim vijestima i sadržajem) i „bedrotting“ (provođenje vremena u krevetu uz mobitel, televiziju, grickalice).

Hobiji nas čine sretnijima kod kuće, a hobi broj jedan globalno je gledanje televizije nakon čega slijede čitanje i kuhanje. No, najviše nam sreće u domu ipak donosi vrijeme s voljenima, zajednički zagrljaji i osmijesi. Čak 68 posto onih koji su izjavili da se smiju sa svojim ukućanima, kasnije su rekli da se osjećaju i sretno u svojem domu, a najsretniji su oni koji se mnogo smiju sa svojom djecom i unucima.

Ovo je 11. po redu „Izvješće o životu kod kuće“ tvrtke IKEA, a uz pomoć studija Ulises iz Valencije globalni podaci su iskorišteni kako bi se stvorila serija AI generiranih konceptualnih prostorija koje slave kreativnost, hrabro izražavanje i personalizaciju.

image

AI generirane konceptualne prostorije koje slave kreativnost, hrabro izražavanje i personalizaciju

IKEA

- Ove sobe dokazuju da svaki dom može postati jedinstven odraz ljudi koji u njemu žive uz samo male promjene u svakodnevici - istaknula je Marija Zornić, liderica za informacije o kupcima i potrošačima u IKEA Jugoistočnoj Europi.

image

AI generirane konceptualne prostorije koje slave kreativnost, hrabro izražavanje i personalizaciju

IKEA

Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i tvrtke IKEA.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
06. kolovoz 2025 23:21