PLAVA RENESANSA

Martina je napravila prvi službeni priručnik na temu cijanotipije. Bili smo kod nje u Sisku

Priručnik o cijanotipiji otkriva novu kreativnost, tradiciju i osobnu priču autorice

Iako je već mnogo toga napisano, održano i podijeljeno na temu cijanotipije, nije postojao službeni priručnik — sve do sada. Martina Mladenović je, unatoč svojoj multitasking svakodnevici, uspjela složiti upravo to: priručnik koji je istovremeno stručan, inspirativan i duboko osoban. Kao da je u njega utkala dio sebe. Kao voditeljica Odjela baštine Kulturno-povijesnog centra Sisačko-moslavačke županije, Martina neumorno radi na istraživanju, očuvanju i prezentaciji tradicijske materijalne i nematerijalne baštine. Kroz izložbe, nakladničke projekte, pedagoške radionice i predavanja, ona ne samo da čuva ono što je bilo, već stvara prostor za ono što tek dolazi s poštovanjem, znanjem i srcem.

image
VEDRAN PETEH/CROPIX
image
VEDRAN PETEH/CROPIX
image

Martina Mladenović

VEDRAN PETEH/CROPIX

Martinu poznajem dugi niz godina. Imale smo priliku surađivati više puta, i svaki susret s njom bio je spoj predanosti, požrtvovnosti i nevjerojatne radne energije. Sve to, naravno, uz njezinu zaraznu pozitivu i onu posebnu iskru koja je čini pokretačicom ideja i projekata. Kada bih trebala opisati Martinu Mladenović, vjerojatno bih, kao i mnogi, posegnula za riječima poput jedinstvena i neponovljiva, ali to bi bilo tek površno jer Martina je mnogo više od toga. Ako postoji netko tko bi svoj priručnik nazvao "Početnica za rad i radost!", onda je to upravo ona jer ona jest radost u svemu što radi, u načinu na koji pristupa svijetu, ljudima, baštini uz osmijeh koji nosi kao zaštitni znak.

Novi broj magazina D&D je na kioscima! Ne propustite 204 stranice božićne inspiracije

Povratak svjetlu i strpljenju

U vremenu instantnih fotografija i digitalnih filtera, kada slika nastaje brzinom svjetlosti i nestaje jednako brzo, zasićeni vizualnim sadržajem koji nas svakodnevno preplavljuje, teško je zamisliti da je nekada fotografija bila čin strpljenja, tišine i svjetla. Ručni postupci, kemijske reakcije i sunčeva svjetlost bili su jedini alati stvaranja i upravo ta jednostavnost, ta iskonska ljepota ručno izrađene fotografije, danas ponovno osvaja srca.

image

Proces cijanotipije

/SHUTTERSTOCK

Cijanotipija nije samo umjetnost, ona je dokument, znanstveni alat, poslovni zapis. Tehnika bez fotoaparata, koja koristi željezne soli i UV zrake za stvaranje slike, bila je nekoć ključna za bilježenje važnih trenutaka, izražavanje emocija i prenošenje znanja. Danas, ona ponovno postaje prostor kreativnosti i povezanosti s prirodom. Jedna od najpoetičnijih tehnika svog vremena, cijanotipija, sa svojom prepoznatljivom plavom bojom, doživljava svoju renesansu. U svijetu, ali i ovdje u Sisačko-moslavačkoj županiji, ona pronalazi svoje uporište zahvaljujući entuzijazmu, znatiželji i predanom radu Martine Mladenović. Kroz brojne radionice, predavanja u školama, izložbe i javna predstavljanja, Martina neumorno širi znanje koje polako nestaje, vraćajući ga zajednici s ljubavlju i strašću.

"Početnica za rad i radost!" nije samo priručnik, to je poziv na putovanje. Martina vodi čitatelje kroz povijest cijanotipije, upoznaje ih s njezinim izumiteljima, razvojem kroz vrijeme i, što je najvažnije, s procesom njezine izrade. Svaka stranica nosi trag njezine strasti, njezine predanosti i njezine želje da podijeli ono što je vrijedno čuvanja. Kako Martina kaže: "U svijetu koji juri, cijanotipija nas uči stati. Pogledati. Udahnuti. I stvarati svjetlom."

image

Uradi sam rukotvorine u ljetnom umjetničkom kampu cijanotipije

/SHUTTERSTOCK
image

Cijanotipska fotografija, solarna fotografija, posebna metoda fotografiranja

/SHUTTERSTOCK

U priči o cijanotipiji, uz Martinu Mladenović, neizostavno mjesto zauzima i Miroslav Arbutina Arbe, hrvatski majstor starih fotografskih tehnika, vizionar i neumorni promotor analogne fotografije. Njegov doprinos ovom području ne mjeri se samo znanjem, već i stvaranjem prostora za očuvanje i razvoj: Centar za stare fotografske tehnike i procese u Sisku, jedinstven u Hrvatskoj, nastao je upravo zahvaljujući njegovoj inicijativi i ljubavi prema fotografiji. Martina s dubokim poštovanjem ističe njegovu podršku, savjete, znanje, opremu i inspiraciju koju joj je nesebično pružao tijekom stvaranja "Početnice". Njihova suradnja nije samo profesionalna, već i prijateljska, utemeljena na zajedničkoj strasti prema baštini i svjetlu. Miroslav Arbe povremeno organizira izložbe i radionice, dijeleći svoje bogato iskustvo s novim generacijama. No, njegov najvažniji doprinos možda je pokretanje procesa upisivanja starih fotografskih tehnika kao nematerijalne kulturne baštine pri Ministarstvu kulture i medija, korak koji osigurava da ove dragocjene metode ne budu zaboravljene, već priznate, zaštićene i dostupne svima koji žele učiti. Samo je desetak osoba u Registar kulturnih dobara upisano kao nositelj popisa nematerijalne baštine Umijeća izrade fotografija povijesnim procesima, a Arbe i Martina su među njima.

Najbolji hrvatski interijeri i dizajn zablistali na D&D Award of the Year zabavi, pogledajte tko je odnio nagradu!

U nijansi plave

Cijanotipija je prvi potpuni fotografski proces koji ne koristi srebro, već dvokomponentnu emulziju (amonijev fericitrat i kalijev fericijanid) kojom se premaže papir, tkanina ili drugi medij. Rezultat je trajna pozitivna slika u nijansama plave, nastala jednostavno, jeftino i bez toksičnih otapala. Upravo ta dostupnost i sigurnost čine cijanotipiju iznimno privlačnom kako za umjetnike, tako i za edukatore, znanstvenike i entuzijaste. No, iza te jednostavnosti krije se složena kemijska priča. Cijanidni ion, iako ključan u procesu, poznat je po svojoj toksičnosti – ometa stanično korištenje kisika, što može dovesti do gušenja unatoč prisutnosti kisika u krvi. Ipak, u kontroliranim uvjetima, njegova prisutnost u spojevima poput pruske plave nije opasna, već korisna. Pruska plava – pigment koji dijeli kemijsku osnovu s cijanotipijom, koristi se u medicini i biološkim znanostima za bojenje histoloških i patoloških preparata. Osim toga, našla je primjenu u industriji boja, tekstila i kao antikorozivni premaz.

image

Slikanje na tkanini i sušenje na suncu

/SHUTTERSTOCK

Tehnika cijanotipije otvara prostor za istraživanje i igru, pruža slobodu da se kreativnost izrazi kroz različite medije. Martina najčešće radi na papiru, no njezin rad ne staje tu. Eksperimentira s tekstilom, glinenim pločicama, povremeno koketira s drvetom, kamenom i staklom, tražeći nove površine koje će upiti svjetlost i biljni trag. Što cijanotipiju čini toliko privlačnom, vizualno i emotivno? Baš kao i u životu – odgovor leži u nijansi. Kako kaže Martina: "Sve je u nijansi, u prijelazu, u tišini između oblika, u onome što se ne vidi odmah."

Ta misao dobiva dodatnu dubinu kad se prisjetimo povijesti jedne od najpoznatijih nijansi plave – pruske plave. Oko 1706. godine, u Berlinu, znanstvenici su sasvim slučajno otkrili ovu boju. Johann Jacob Diesbach, radeći u laboratoriju alkemičara Johanna Konrada Dippela, pokušavao je proizvesti crveni pigment poznat kao karmin. Koristio je ekstrakt zdrobljenih košenilskih štitastih uši u kombinaciji sa željeznim sulfatom i kalijevim oksidom. No, jedna serija ispala je blijedoružičasta. Pokušaj koncentracije smjese doveo je do ljubičaste, a zatim do tamnoplave boje. Zbunjeni, Diesbach i Dippel otkrili su da je kalijev oksid bio kontaminiran krvlju životinja, što je izazvalo neočekivanu kemijsku reakciju. Rezultat je bila stabilna, duboka nijansa plave, lako proizvediva i izuzetno vrijedna, jer su dotad plavi pigmenti bili rijetki i skupi. Umjetnici su je s oduševljenjem prihvatili. Pruska plava ubrzo je postala omiljena među slikarima poput Vincenta van Gogha i Claudea Moneta.

image

Rad u laboratoriju i stvaranje prilagođenih cijanotipskih otisaka na kraft papiru

/SHUTTERSTOCK

Takav odnos prema procesu stvaranja duboko je utkan i u povijest cijanotipije. Engleska botaničarka Anna Atkins bila je među prvima koja je ovu tehniku iskoristila za ilustriranje svoje knjige o papratima i algama. Godine 1843. objavila je djelo Photographs of British Algae: Cyanotype Impressions, prvu fotografski ilustriranu knjigu na svijetu. Time je postala pionirka u korištenju fotografije u znanstvene svrhe i prva žena fotograf u povijesti. Martina je tu iznimnu knjigu nedavno imala priliku vidjeti u muzeju Victoria and Albert u Londonu, a kolegi kustosu i ostaviti primjerak svoje Početnice kao prilog muzejskoj biblioteci. Knjiga Anne Atkins sadrži čak 389 cijanotipijskih otisaka algi i paprati, a svaki je ručno izrađen. Željela je dokumentirati i klasificirati biljni svijet britanskih voda, pružajući znanstvenicima i botaničarima dragocjene vizualne podatke.

Martinin svijet cijanotipije

Martina mi je jednom predivno objasnila poveznicu između cijanotipije i ceremonije čaja: "Cijanotipija je ritual, ceremonija – poput ceremonije čaja koju majstor priprema s posvećenošću i mirom, za svoje goste. U tom činu, svi zajedno uživaju u mirisima i okusima čajnih listića ili praha."

image

Izvorna cijanotipija jednostavnog buketa divljeg cvijeća

/SHUTTERSTOCK

U tom svjetlu, atelje ili laboratorij postaje čajna soba. Mješavina amonijevog ferocitrata i kalijevog ferocijanida pretvara se u najfiniji čajni prah, a kist koji ga nanosi na papir odražava preciznost bambusove metlice kojom majstor ceremonije miješa biljni eliksir. Jednako kao što majstor čaja priprema napitak za svoje goste, tako i majstor cijanotipije stvara radove za svoju publiku s istom pažnjom, strpljenjem i poštovanjem prema svakom detalju. U ceremoniji cijanotipije, kemikalije se susreću s biljkama na papirnoj površini, a sunčeva svjetlost otkriva njihove nježne obrise. To je čin tihe kontemplacije i izražavanja zahvalnosti prema jednostavnosti, prirodi, trenutku i samom životu. Tako je i promociju Početnice pratila izložba naziva Cijan&Čaj u kojoj je Martina povezala ceremoničnost obje discipline te pružila posjetiteljima doživljaj atmosfere majstorske radionice i čajne sobe. Uz cijanotipijske otiske izložila je i svoju čajnu opremu koju skuplja desetljećima te je svaki dan u izložbenom prostoru (u kimonu!) kuhala svježi čaj te s posjetiteljima vodila male razgovore o ljepotama života. Izložba je donedavno bila postavljena u Etnografskom muzeju u Zagrebu, a početkom prosinca gostuje u galeriji Muzeja Moslavine u Kutini. Izložbu su pratile i radionice cijanotipije, a na papiru i tekstilu su se izrađivali radovi s motivima bilja, vječne inspiracije.

image

Cijanotipske kartice ili fotografije na sunčevoj svjetlosti izrađuju se postupkom kopiranja negativa korištenjem čestica željeza koje postaju željezne zbog djelovanja svjetlosti. Rezultat je plavkastog tona

/SHUTTERSTOCK

Za Martinu, biljke nisu samo motivi, one su tihi svjedoci vremena, skromni nositelji bogate priče neraskidivo povezane s poviješću ljudske civilizacije i prirodnim ekosustavom. Samoniklo bilje ima kulturni i povijesni značaj, neke vrste koriste se u tradicionalnoj medicini, druge su imale važnu ulogu u religijskim i ritualnim praksama, a mnoge nose simboličko značenje u mitologiji. Njihova prisutnost podsjeća nas na snagu prirode, njezinu sposobnost obnavljanja, preživljavanja i tihe prisutnosti koja nas poziva na poštovanje i brigu. Martina dodaje da se fotogrami mogu izrađivati i pomoću gotovih šablona, no njezini najdraži motivi dolaze iz prirode: "Biljke imaju dušu – svaki list, svaka grančica ostavlja svoj jedinstveni trag. To je ono što čini cijanotipiju živom." Upravo zato Martina u svom radu najčešće koristi samoniklo bilje. Pažljivo ga skuplja, suši i preša, birajući motive koji će u cijanotipijskim radovima zračiti jednostavnošću, ljepotom i značenjem.

Najviše voli raditi s djecom. Kroz kreativno izražavanje cijanotipijom sa samoniklim biljem, razvija inovativan pristup obrazovanju koji povezuje znanost, umjetnost, povijest i ekologiju. Djeca pritom vide konkretne rezultate svog truda, otiske koje su sami stvorili, što im pomaže da razviju osjećaj ponosa, postignuća i samopouzdanja. Njezine radionice opisuju se kao radost, veselje i vedrina jer kroz igru, kaže Martina, najlakše se nauče i najveće stvari.

Evo kako da sami napravite ukrasnu kutiji - korak po korak

Božić je vrijeme darivanja, ali i stvaranja uspomena kroz male rituale izrade poklona. Umjesto klasičnog omota, zašto ne biste sami oblikovali ukrasnu kutiju koja će već na prvi pogled nositi priču? U ovom DIY projektu spojit ćemo čaroliju blagdana s plavom estetikom cijanotipije – stare fotografske tehnike koja na poklopcu kutije ostavlja otisak prirode u nijansama indigo plave.

Cijanotipija je poput zimskog neba pretočenog u papir: jednostavna, a istovremeno magična. Kada se prenese na poklopac božićne kutije, ona postaje više od ambalaže, pretvara se u umjetnički predmet, uspomenu i znak pažnje.

Kroz korake koji slijede pokazat ćemo kako običnu kutiju pretvoriti u jedinstveni blagdanski detalj, gdje se tradicija fotografije susreće s kreativnim darivanjem.

image
VEDRAN PETEH/CROPIX

Materijali za suhi dio: komponenta A 20-postotna otopina amonijevog fericitrata u destiliranoj vodi, kist, kutijica, suho bilje, komponenta B 8-postotna otopina kalijevog fericijanida u destiliranoj vodi, prozirno staklo, UV svjetlo

image
VEDRAN PETEH/CROPIX

Komponente A i B miješaju se u omjeru 1:1 neposredno prije upotrebe

image
VEDRAN PETEH/CROPIX

Emulzija se ravnomjerno nanosi na poklopac kutije. Premazana površina se suši na tamnom mjestu nekoliko minuta

image
VEDRAN PETEH/CROPIX

Biljni materijal pažljivo se postavlja na suhu, premazanu površinu

image
VEDRAN PETEH/CROPIX

Pokriva se prozirnim staklom radi stabilnosti

image
VEDRAN PETEH/CROPIX

Izlaže se sunčevoj ili UV svjetlosti, biljke blokiraju svjetlost i ostavljaju bijele siluete na plavoj pozadini. Na suncu: 5-10 min. Pod UV lampom: do 10-15 minuta

image
VEDRAN PETEH/CROPIX

Mokri dio – razvijanje slike

Prvo ispiranje – hladna voda + alkoholni ocat

Fotogram se uranja u mješavinu hladne vode i alkoholnog octa. Uklanjaju se neeksponirane kemikalije te zaustavlja proces osvjetljavanja. Ispiranje traje dok se ne uklone žućkasti dijelovi s papira

image
VEDRAN PETEH/CROPIX

Drugo ispiranje – čista hladna voda

Stabilizira sliku i uklanja ostatke octa

image
VEDRAN PETEH/CROPIX

Treće ispiranje – voda s vodikovim peroksidom

Dodaje se nekoliko kapi vodikovog peroksida u hladnu vodu

Trajanje: 1–2 minute

Pojačava kontrast i daje prepoznatljivu cijan-plavu nijansu.

Zatim još završno ispiranje samo u hladnoj vodi.

Kratko ispiranje za čistoću i stabilnost otiska.

image
VEDRAN PETEH/CROPIX

Sušenje na zraku

Rad se suši prirodno, od nekoliko sati, ovisno o debljini kutije. Sušenje se može ubrzati sušilom za kosu

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
07. prosinac 2025 12:10