Prometni kaos, kakav vlada u velikim svjetskim gradovima, stručnjaci iz gradskih uprava pokušavaju već desetljećima riješiti na sve moguće načine. Kad iscrpe konvencionalne metode, neki se okreću putovima kojima se – prigodno – manje prolazi. I traže rješenja koja izlaze iz uobičajenih okvira. Makar to značilo u javni prijevoz uvesti i – žičare.
A upravo su se žičare posljednjih dvadesetak godina tiho, ali odlučno probile kao vrijedan dodatak standardnim sredstvima javnog prijevoza u mnogim svjetskim gradovima. Kolumbijski Medellín je još 2004. godine pokazao da gondole mogu promijeniti svakodnevicu stanovnika brdovitih četvrti, a njihov primjer ubrzo su slijedili La Paz, Santo Domingo, Caracas i niz drugih metropola koje su shvatile da se zrak može pretvoriti u koridor mobilnosti jednako vrijedan kao cesta ili tračnica.
Razlog je jednostavan: žičare prelaze prepreke koje drugi oblici prijevoza ne mogu. Penju se iznad uskih i strmih ulica, nadvisuju željezničke pruge, rijeke i autoceste, spajaju udaljene točke bez potrebe za kompliciranim tunelima ili dugotrajnom gradnjom. Tihe su i energetski učinkovite, a pritom putnicima nude i doživljaj panorame grada iz ptičje perspektive.
U taj krug uskoro ulazi i Pariz, iznad čijih će ulica od 13. prosinca po prvi put u povijesti prometovati gradska žičara. Linija nazvana Câble C1 spajat će Pointe-du-Lac, završnu stanicu metroa linije 8 u Créteilu, s Villeneuve-Saint-Georgesom, prelazeći pritom 4,5 kilometara iznad napučenog područja ispresijecanog prometnicama, prugama i prostorima koje je dosad bilo teško prometno povezati. Zbog tih prepreka upravo je žičara odabrana kao optimalno rješenje: iznad svega što je na tlu zakrčeno, skupo ili teško prohodno, kabine će kliziti bez zastoja, neovisno o gužvama.
Trasa ima pet stanica: Pointe-du-Lac, Limeil-Brévannes, Valenton, La Végétale i Villa Nova, a putovanje tom trasom trajat će u prosjeku 18 minuta (što je dvostruko brže od dosadašnje autobusne veze, koja u prometnoj špici može potrajati i do četrdeset minuta). Kabine su kapaciteta 10 putnika, pristupačne osobama s invaliditetom i roditeljima s kolicima te dovoljno prostrane za bicikle.
Tijekom najvećih gužvi polazit će svakih 30 sekundi, što omogućuje stabilan protok korisnika bez čekanja. Procjenjuje se da će žičaru svakoga dana koristiti oko 11.000 putnika, a projekt vrijedan oko 132 milijuna eura financiraju regija Île-de-France, departman Val-de-Marne i država.
Tjednima prije otvaranja sustav prolazi završne tehničke provjere, takozvanu ‘marche à blanc‘ fazu, tijekom koje se kabine puštaju u promet bez putnika kako bi se provjerila sigurnost, ritam i dinamika cijelog sustava. U operativnom smislu žičara će funkcionirati kao svaka druga linija javnog prijevoza – uključena je u tarifnu mrežu Île-de-France Mobilités, tako da postojeći korisnici neće plaćati dodatnu kartu.
Pariz je dugo promišljao o žičari kao rješenju za rubne dijelove regije u kojima klasična infrastruktura teško pronalazi mjesta, a Câble C1 prva je potvrda da se i u jednom od najprometnijih i najgušće naseljenih urbanih područja Europe otvara prostor za prijevoz koji doslovno ide iznad uobičajenih prepreka.


Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....