Rodni stereotipi su unaprijed stvoreni društveni i kulturni obrasci ili predodžbe, prema kojima se ženama i muškarcima pripisuju osobine i uloge utvrđene i ograničene njihovim spolom. Jedan od takvih stereotipa je i onaj da su muškarci vještiji s alatima, a da žene zaziru od takvih aktivnosti. Ali stereotipi su, kao što znamo, vrlo često netočni, što je u konkretnom slučaju pokazalo i istraživanje nedavno objavljeno u Velikoj Britaniji.
Rezultati navedenog istraživanja pokazali su da su žene iz generacije Z (rođene između 1995. i 2012. godine) sigurnije u svoje ‘sam svoj majstor‘ vještine nego njihovi muški vršnjaci, a mnoge su s učenjem osnovnih praktičnih poslova počele već oko 12. godine života.
Gotovo polovica ispitanica iz generacije Z, njih 46 posto, izjavila je da se osjeća sigurno kad je riječ o bojanju i uređenju prostora, dok je isto povjerenje u vlastite sposobnosti iskazalo tek 28 posto muškaraca. Trećina mladih žena, njih 33 posto, smatra da bez problema može postaviti police, u usporedbi sa samo 21 posto mladih muškaraca.
Čini se da muškarci iz generacije Z imaju znatno više poteškoća s osnovnim zadacima: samo 31 posto njih osjeća se sigurno pri zamjeni žarulje, dok je među muškarcima iz Baby boomer generacije (rođeni između 1946. i 1964. godine) taj udio čak 94 posto.
Jessica Frame, direktorica maloprodaje tvrtke Halfords, koja je naručila istraživanje provedeno na uzorku od 2000 odraslih osoba, istaknula je za portal Wales Online da rezultati jasno ukazuju na generacijsku promjenu. Po prvi put mlade žene pokazuju veću razinu samopouzdanja od muškaraca kad je riječ o ‘sam svoj majstor‘ poslovima u kući, što je potpuno drukčija slika u odnosu na starijih generacija. Kako kaže, to pokazuje da se postupno napuštaju zastarjeli rodni stereotipi i da spol više nije presudan faktor kad su u pitanju važne životne vještine.
Istraživanje je, međutim, potvrdilo da su među ‘baby boomerima‘ muškarci znatno samouvjereniji u svim ‘uradi sam‘ kategorijama. Tako je 72 posto muškaraca iz te generacije odgovorilo da je sigurno u postavljanje polica, u usporedbi sa samo 36 posto žena, a 67 posto muškaraca zna postaviti karniše, naspram 25 posto žena. Sličan obrazac vidljiv je i kod generacije X (rođeni između 1965. i 1979. godine), gdje muškarci pokazuju više znanja u poslovima poput promjene utičnica, vodoinstalaterskih radova ili popravaka kućanskih uređaja.
Posebno je zanimljiv podatak da je čak 86 posto žena iz generacije Z izjavilo da su tijekom odrastanja bile poticane da se okušaju u praktičnim poslovima, što je najveći udio među svim generacijama. Za usporedbu, takvu podršku navelo je 73 posto milenijalki, 56 posto žena iz generacije X, 51 posto baby boomerica te samo 35 posto pripadnica tzv. tihe generacije (rođene između 1925. i 1945. godine).
Prosječna ispitanica koja je učila ‘sam svoj majstor‘ vještine počela je s njima već s 12 godina, u prosjeku godinu ranije nego mladići. Većina, njih 58 posto, znanje je stekla uz pomoć roditelja, dok se 60 posto oslanjalo na savjete i upute s interneta.


Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....