Neobična suvremena kuća Fingershouse u Makarskoj, djelo je arhitektonskog Studija Ante Murales. To su zapravo dvije kuće za iznajmljivanje u jednoj, za dva investitora. Građevina se nalazi na Velikom brdu iznad Makarske, između planine Biokovo na sjeveru i mora na jugu.
- Zahtjev je investitora bio projektirati kuću kao jedan solid s dvije neovisne stambene jedinice, stvoriti dvije kuće u jednoj. Preklapanje stambenih jedinica zamišljeno je kao slaganje tetrisa, čemu pridonosi strmi teren koji se spušta sa zapadnoga dijela gdje je prilazna cesta te istočnoga dijela gdje je rub parcele. Osnovni je koncept pri projektiranju bio da se maksimalno otvorimo prema jugu, a sjevernu stranu maksimalno zatvorimo - objašnjava autor projekta Ante Nikša Bilić.
OTVORI
Shematski tlocrti posloženi su kao ruke - smještajne jedinice su kao prsti usmjerene na vedute makarskog priobalja, a sjeverna je strana, na koju nalijeću udari bure, introvertna.
- Korišteni su minimalni otvori na sjevernoj stani kao svjetlici te ulazna vrata. Razlog je zaštita od biokovske bure te da oblikovno, vertikalnim istacima, pročelje ‘komunicira’ s planinom. Sjeverni rub parcele je skalinada s malim đardinima od začinskog bilja - opisuje arhitekt Bilić.
BAZENI SA SUNČALIŠTEM
Svaki od dva stana u kući sastoji se od ulaznog prostora s ostavom i WC-om, kuhinjom koja je povezana s terasom i unutarnjim blagovanjem, boravkom kao poveznicom unutarnjeg i vanjskog dijela kuće. Stubištem se iz boravka penje na kat gdje su sobe, svaka veličine 20 kvadrata, s kupaonicom. Soba na najvišem dijelu kuće ima krov kao terasu sa sunčalištem, tušem i prostorom za whirlpool. Vanjski dio stanova sastoji se od bazena sa sunčalištem. Stan na povišenoj poziciji ima bazen s preljevom radi atraktivnog pogleda. Bazeni su dimenzija 9 x 4,5 metara. Vani su i prostor za blagovanje s otvorenim roštiljem i sudoperom te malo spremište. Prilikom projektiranja arhitekti su pazili da projektiraju parcelu, a ne samo kuću, pazeći na orijentacije, osunčanje, zaštitu od vjetra i zaštitu od sunca te stvarajući natkrivene prostore.
- Otvoreni natkriveni prostor baštinimo iz povijesti Mediterana. Kuće za odmor na moru razlikuju se od obiteljskih kuća jer gosti veći dio dana borave na otvorenom pa je povezanost vanjskog i unutarnjeg prostora logična i bitna. Podzidovi su važan element pri organizaciji vanjskog prostora, a mediteransko bilje i pergole stvaraju ambijent stambenih prostora u vizualnom i aromatskom značaju - objašnjava Ante Nikša Bilić.
Građevina je obložena bijelom etix fasadom marke STO u koloritu bračkog kamena.
U SKLADU S DALMACIJOM
- Bijela boja pročelja prima na sebe sjene i sve vremenske promjene koje dolaze od misteriozne planine Biokovo. Dalmatinske kuće ne podnose boju. Bijela je boja Mediterana, kao što je i kamen u većem dijelu naše regije bijeli i logično se suprotstavlja snažnom koloritu modrog mora, plavog neba, zelenih borova, žutilu sunca, nepredvidivoj buri koja se krije po vrletima Biokova, jugu koje nam donosi posolicu, pejzaže akvarela i tugu. Stanovati pod planinom svojevrsni je amfiteatar gdje aktivno sudjelujete u cjelodnevnoj i noćnoj vremenskoj predstavi - opisuje Ante Nikša Bilić te dodaje kako je gradnja u Dalmaciji u načelu gradnja od jednog materijala.
Prostori stanova popločani su velikim gress pločama tipa Brera tvrtke Imola. Autorice interijera stanova su Sunčica Mastelić Ivić i Ana Miše, arhitektice iz Studija Ante Murales.
U oblikovanju unutarnjeg uređenja željele su odraziti znakove i jezik vanjske arhitekture ove kuće.
- Budući da je arhitektonsko oblikovanje suvremeno, a namjera je i bila biti drugačiji od ostalih, odvojiti se internacionalnim suvremenim stilom od tipične tradicionalne dalmatinske kuće, takav je pristup bio glavna vodilja i u interijeru. Bijela kuća na bijeloj vanjskoj površini tražila je bijele podloge i u interijeru. Doživjeli smo ga kao bijelo slikarsko platno čiju je bjelinu bilo dobro istaknuti komadnim namještajem i detaljima u živim bojama čistih nijansi: crvenoj, plavoj, žutoj, zelenoj... - kaže Sunčica Mastelić Ivić.
RETRO MINIMALIZAM
Iz takve je slagalice izašao stil retro minimalizma. Ovakav stil, dodaje arhitektica, ne veže ni mjesto, ni vrijeme te je pogodan jer zrači svježinom i opuštenošću.
- Sav namještaj je biran u limitiranom budžetu za ovakvu vrstu objekata gdje je uz štedljiv odabir brendova namještaja i dekoracija postignut maksimalan dojam ugode i bogatstva doživljaja. Pazilo se da su sve površine lake za održavanje te da svaki kutak ima svoju posebnu namjenu, čak i dvojaku - rekla je Mastelić Ivić.
To se uočava, primjerice, na zidu boravka ispod stuba gdje je prazan prostor oživljen jastucima u bojama, a osmišljen je kao klupa za sjedenje uz keramikom optočeni kamin. Ili, prostor kuhinje je živahna zona za pripremu jela, a ujedno i prolaz do vanjske terase vođen žutom bojom. Kao kontrast većini bijelih prostora kuće, kupaonice su obložene tamnim gres pločicama velikog formata.
Zaključno, arhitekti su režirali prostor za odmor gdje pomaknuti volumeni stvaraju sjenu, a prozori na “prstima” kuće puni su mora.