Donedavno je pitanje gdje graditi kuću za odmor imalo jednostavan odgovor: što bliže moru, to bolje. Današnji investitori, međutim, sve češće biraju drukčije pravce kao što su zagorski brežuljci i slavonski proplanci. Ruralna unutrašnjost postaje ozbiljna konkurencija obali, i to ne samo zbog nižih cijena.
Primjećuju to i stručnjaci arhitektonskog ureda 4uHa, koji prate projekte od prve ideje do useljenja:
- Svakodnevno svjedočimo promjeni u razmišljanju ljudi koji grade kuće za odmor. A iza te promjene ne stoje samo emocije i želje, već i vrlo konkretne brojke, strategije i dugoročna razmišljanja o isplativosti - kaže Mislav Bašić, direktor 4uHa.
Tim Obala: vrlo atraktivno, ali i visoki prag ulaska
Jasno je da obala i dalje drži titulu zlatne destinacije kada govorimo o investicijama u turističke nekretnine. Cijene noćenja, osobito u premium segmentu, više su nego konkurentne u europskom kontekstu. Mnogi investitori računaju na brži povrat ulaganja kroz kratkoročni najam, naročito u Istri, na Kvarneru i u Dalmaciji.
Međutim, ono što se često zanemaruje su skriveni troškovi i sve veći izazovi. Cijena zemljišta na atraktivnim lokacijama je izuzetno visoka. Regulativa postaje sve stroža, osobito u zaštićenim zonama. Komunalna infrastruktura često ne prati brzinu izgradnje, pogotovo u manjim mjestima.
I na poslijetku, sezonalnost. I dalje govorimo o maksimalno 10–12 tjedana visoke popunjenosti.
- Dodamo li tome i činjenicu da mnogi vlasnici kuća za odmor na moru imaju sve manje vremena provoditi tamo privatno, dolazimo do pitanja: ima li smisla ulaziti u takvu investiciju ako će objekt većinu godine stajati poluprazan ili zahtijevati dodatna ulaganja u održavanje - pita se Bašić.
Tim Unutrašnjost: tišina, sloboda i rastući potencijal
S druge strane, vikendice u unutrašnjosti doživljavaju renesansu već godinama. Zagorje, Gorski kotar, Međimurje, okolica Karlovca, Slavonija... Sve su to regije koje su bile izvan fokusa, a sada dobivaju nove konture na karti pametnih investicija.
Što investitore privlači unutrašnjosti? Niža cijena zemljišta, ponekad i nekoliko puta manja nego na obali. Veća privatnost i sloboda oblikovanja, s puno manje strogih gabarita i ograničenja. Ono najbitnije, dugotrajnija sezona. Jer priroda, termalne vode, wellness koncepti i lokalna gastronomija privlače goste tijekom cijele godine. I naravno, autentičnost i održivost. Gosti sve više traže iskustvo, a ne samo smještaj. Spavati mogu i u vlastitom krevetu.
- Da proširimo malo misao, tu više ne govorimo o “klasičnim” vikendicama u smislu kućice za roštilj i sjedenje s prijateljima. Mnogi investitori ciljaju na boutique objekte s 4 ili 5 zvjezdica, prilagođene domaćem i stranom tržištu, ali i sebi. Tu dolazimo do ključne razlike: u unutrašnjosti se češće grade kuće koje su i za najam i za osobni bijeg - kaže Bašić.
Što to arhitektima znači u praksi?
Razlike između obalnih i ruralnih projekata prožimaju cijeli projektantski pristup, od idejne skice do izvedbe:
- Na obali najčešće radimo s vrlo jasnim ograničenjima: orijentacija prema pogledu, kompaktniji tereni, borba s padinama, jakim suncem i vlagom. Objekti se često projektiraju tako da budu maksimalno iskoristivi za najam, s naglaskom na atraktivnim terasama, bazenima, okućnici i fotogeničnosti - tvrdi Bašić i dodaje:
- U unutrašnjosti, s druge strane, imamo više prostora za osobniji i prirodniji pristup. Veće parcele omogućuju stvaranje mini mikrosvjetova: vrtova, voćnjaka, kućnih wellness zona, prostora za tjelovježbu ili kušaonica lokalnih proizvoda. Materijali su često lokalni, dakle, drvo, kamen, opeka, a fokus je na održivosti, energetskim uštedama i dugoročnoj udobnosti.
Investicija mora imati smisla i kad se ne iznajmljuje
Još jedna važna razlika leži u motivaciji investitora. Dok se kod obalnih nekretnina često radi o čistom poslovnom modelu (što veća zarada po noćenju), u unutrašnjosti je prisutna i emocionalna komponenta - želja za mjestom koje će služiti i obitelji, i prijateljima, ali svakako i gostima.
To mijenja i način na koji se projekt pristupa, jer kada je kuća drugi dom plus investicija, njezina arhitektura mora zadovoljiti obje strane.
- Mi to nazivamo duplim briefom, i u tom izazovu vidimo veliku priliku za kvalitetan dizajn. Često nas dodatno zabavlja svojim izazovom - priznaje Bašić.
Stil života je katalizator promjene
Valja spomenuti i društvene promjene koje oblikuju trendove. Primjerice, sve više ljudi radi hibridno ili na daljinu, digitalni nomadi traže privremene domove u prirodi, a gradske obitelji sve češće žele ‘drugi dom‘ koji nije više od 3 sata vožnje daleko.
Unutrašnjost nudi odgovore na sve te potrebe. Uz to, regije koje su još uvijek ‘ispod radara‘ nude mogućnost da se za istu cijenu izgradnje na obali u unutrašnjosti napravi nešto višestruko kvalitetnije, funkcionalnije i trajnije.
Stručnjaci savjetuju: 5 arhitektonskih rješenja za luksuzni dojam - s ograničenim budžetom
Umjesto zaključka
Naravno je da vam ne možemo dati točno rješenje. Potajno ga znate i sami. Ne postoji univerzalan odgovor na pitanje gdje danas ima više smisla graditi nekretninu. Obala će uvijek biti atraktivna, ali će i uvijek dolaziti s višim troškovima, nižom fleksibilnošću i kraćom sezonom. Unutrašnjost, s druge strane, možda nije idealna za masovni turizam, ali je idealna za osmišljeni, kvalitetni turizam.
- Naš savjet? Krenite ne od lokacije, već od cilja. Ako znate kome gradite, znat ćete i gdje treba graditi. Vizija je najbolji početak svakog dobrog projekta - zaključuje Bašić.


Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....