Veliki planovi za preuređenje kuhinja i kupaonica u Sjedinjenim Državama, inače simboli rasta standarda i povjerenja potrošača u ekonomske prilike, sve se češće stavljaju na čekanje. Prema pisanju Market Watcha, Amerikanci odgađaju ili otkazuju veće projekte renovacije zbog rastuće zabrinutosti za gospodarsku budućnost. Riječ je o trendu s američkog tržišta koji bi mogao imati odjek i u Europi.
Manje kupnji, manje pretraga
Prvi pokazatelji usporavanja tržišta uređenja i renovacija stigli su od najvećih američkih lanaca za opremanje domova, Home Depota i Lowe‘sa, koji su u posljednjim financijskim izvješćima zabilježili pad prodaje. Rukovoditelji tih tvrtki upozorili su da potrošači troše manje na velike projekte preuređenja i da se više okreću manjim, nužnim popravcima.
Istraživanje Neila Dutte, voditelja makroekonomskih analiza u tvrtki Renaissance Macro Research, dodatno potvrđuje taj trend i govore da su se internetske pretrage vezane uz preuređenje kuhinja i kupaonica značajno su se smanjile.
"Kada potrošači postanu zabrinuti zbog stanja gospodarstva ili sigurnosti posla, prvo što odgađaju su skupi kućni projekti" objašnjava ove negativne brojke Dutta.
Usko je to vezano uz samo američko gospodarstvo koje, prema službenim pokazateljima, još uvijek se drži solidno, no znakovi usporavanja sve su vidljiviji. Zapošljavanje se gotovo zaustavilo, a sve je više naznaka da se broj zaposlenih počinje smanjivati. Nezaposlenima treba dulje da pronađu novi posao, a građani u anketama sve češće navode da je "teže nego prije" pronaći stabilno zaposlenje, navode na Market Watchu.
Također, na tržište renovacija i uređenja nekretnina dodatno utječu i više cijene građevinskih materijala i opreme, koje su posljedica promjena koje uvodi američka administracija, koja je najavila povećanje carina na tapecirani namještaj, kuhinjske elemente i kupaonske ormariće za 25 posto, s planom da do 2026. godine carine dosegnu čak 50 posto.
Takve mjere, iako prvenstveno usmjerene na zaštitu domaće proizvodnje, posredno povećavaju troškove izvođača radova i cijene za krajnje potrošače.
Posljedice i za europsko tržište
Cijene materijala i opreme, osobito ako uključuju uvozne komponente, ne reagiraju odmah na promjene carina, ali se rast troškova obično prelije u konačne cijene u roku od nekoliko mjeseci. Analitičari upozoravaju da bi slični trendovi mogli pogoditi i europsko tržište, gdje su cijene građevinskih materijala i radne snage već pod pritiskom inflacije i manjka kvalificiranih izvođača.
Pad interesa za renovacije u SAD-u tako bi mogao biti rani signal globalnog opreza jer upravo sektor stanogradnje i uređenja doma često prvi osjeti promjene u gospodarskom ciklusu.
"Smatram ovo pokazateljem koji upućuje na ono što dolazi. Ako danas manje ljudi traži informacije o renovacijama, to vjerojatno znači da će i potrošnja u tom sektoru biti manja u idućim mjesecima" poručio je Dutta.
Sporiji tempo preuređenja, inače, ne znači da potrošači gube interes za ulaganje, već da postaju oprezniji. No, budući da je taj sektor vrlo osjetljiv na gospodarske promjene, ovaj trend mogao bi mogao biti svojevrsna najava da se razdoblje snažne potrošnje polako hladi.


Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....