Od svog prvog dolaska kao studentice 1962. do posljednje režije na Lovrijencu 2016. redateljica je utkala svoj umjetnički put u povijest Igara, a prisjetila se predstava koje je radila čak i za vrijeme rata, progovorila o suradnji s Eugeneom Ionescom, te kako je Dubrovnik za nju uvijek bilo više od kulise: drugi dom, živa scena i prostor slobode
Kada govorimo o povijesti hrvatskoga kazališta i Dubrovačkih ljetnih igara, ime Ivice Boban (82) stoji ispisano zlatnim slovima. Ona je prva žena koja je režirala na Igrama, prva koja je režirala na Lovrijencu i prva koja je predstave postavljala na nekim neuobičajenim prostorima, poput u ratnim razaranjima razrušenom hotelu Belvedere.
Njezina energija, posvećenost profesiji i umjetnička hrabrost ostavili su neizbrisiv trag u svakom kamenu Grada, u svakom pokretu njezinih studenata i u svakom gledatelju koji je imao privilegij svjedočiti njezinim predstavama.
Od početka karijere afirmirala se kao vrsna redateljica koja je učila uz najveće, a izrasla je u posebnu kazališnu figuru koja se odmakla od klasičnog teatra i najviše proslavila svojim autorskim projektima temeljenim na savršenoj simbiozi glume, scenskog pokreta i ambijenta. Njezini ‘‘Pozdravi‘‘ i ‘‘Hekuba‘‘ postale su amblematske predstave Dubrovačkih ljetnih igara u koje je kroz više od pola stoljeća rada utkala svoje znanje i ljubav prema teatru, ali i glumcima. Ona je, naime, od početka karijere radila i kao profesorica scenskog pokreta na Akademiji dramske umjetnosti i u sve svoje projekte uvijek je uključivala i svoje studente. Zadnjih desetljeća nema generacije glumaca koja nije radila i surađivala s Icicom, kako je svi od milja zovu, i kojima nije otvorila vrata kazališne čarolije. Iza sebe ima i brojne ugledne domaće nagrade, dobila je status profesora emeritusa, a iako u zlatnim godinama, sjećanje na njezine kazališne, posebice one dubrovačke umjetničke avanture nije nimalo izblijedjelo.
I danas, dok se Dubrovačke ljetne igre razvijaju i mijenjaju, nasljeđe Ivice Boban ostaje temelj na kojem se gradi suvremeni hrvatski teatar - snažan, promišljen i duboko povezan s prostorom, glumcem i publikom. S ovom vrsnom umjetnicom razgovarali smo o počecima njezina rada na Igrama, glumačkom i redateljskom iskustvu te o tome kako su se Igre, Dubrovnik i kazališni svijet mijenjali kroz godine.
Kako ste, kao diplomirana glumica, završili u redateljskim vodama?
- Završila sam glumu 1964. i odmah sam počela glumiti u HNK-u. No, vrlo brzo me Božidar Violić pozvao da mu radim koreografiju u predstavi Medeja u HNK-u. To je bilo već 1965. Jer sam prije studija glume diplomirala i na Školi za ritmiku i ples, pa sam se intenzivno bavila pokretom. Kao suradnica za scenski pokret radila sam na više od 80 predstava. Surađivala sam u to vrijeme s redateljima kao što su Božidar Violić, Vlado Habunek, Kosta Spaić... Redatelji su mi vrlo brzo prepuštali dijelove predstava da ih osmislim i režiram, posebno one u kojima je bio u prvom planu pokret. Kroz taj rad sam, zapravo, ušla i u režiju.
Praktički nakon glumačke diplome krenuli ste u režiju?
- Tako je. A uz to sam od početka radila i na Akademiji dramske umjetnosti. Predavala sam scenski pokret, pa sam bila u izravnom kontaktu s generacijama mladih glumaca. Sve je to nekako prirodno vodilo ka režiji.
A gluma? Gdje je nestala?
- Prestala sam glumiti kad su suradnje i režije postale preintenzivne. Više nisam stizala i, iskreno, to me više nije zanimalo. Tako sam iz te svoje glumačke "pupkovine", iz samog centra kazališta, ušla u problem režije.
Koja je bila vaša prva samostalna režija?
- Predstava ‘‘Pozdravi‘‘ 1974., koju sam napravila sa studentima. Igrala je više od 700 puta i najvažnije je što smo je igrali i u Dubrovniku, gdje ju je vidio i sam Eugène Ionesco, čiji je tekst bio polazište te predstave. Bio je oduševljen viđenim i rekao mi: "To je moja predstava, ali puno bolja od onoga što sam ja napisao."
Ionesco je bio ključan za vašu međunarodnu afirmaciju?
- Da, zahvaljujući njegovoj podršci uspjeli smo s tom predstavom obići cijeli svijet od Europe do Južne Amerike i svugdje smo bili odlično prihvaćeni.
Kada je započela vaša veza s Dubrovačkim ljetnim igrama?
- Već 1962., nakon prve godine studija. Došla sam na poziv Koste Spajića, prvo kao glumica u njegovom ‘‘Dundu Maroju‘‘ koji se igrao na Gundulićevoj poljani, a onda me pozvao da surađujemo, odnosno da radim dio njegove predstave ‘‘Oluja‘‘ na Dančama. Već 1973. sam radila pola predstave ‘‘Kristofor Kolumbo‘‘ s Georgijem Parom, a 1974. sam radila ‘‘Pozdrave‘‘ i ‘‘Povratak Arlekina‘‘. Sve s polaznicima moje kazališne radionice Pozdravi koja je kasnije igrala i poznatu predstavu ‘‘Play Držić‘‘. Otada sam svako ljeto bila u Dubrovniku i radila predstave, sve do 2016.
Što je bilo s vašom slavnom ‘‘Hekubom‘‘?
- Tu Držićevu tragediju režirala sam 1982., nakon rođenja sina Petra. Najprije sam htjela da Hekubu igra Mira Stupica, ali to nije bilo moguće. Onda sam odlučila da je igra mlada glumica - prvo Asja Jovanović, zatim Sanda Hržić, a na kraju, kad je Sanda rodila, Doris Šarić Kukuljica. Igrali smo predstavu do 1985., a zatim je na inicijativu glumaca obnovili 1991., usred rata. Kako se radi o osveti i pravdi, ratnoj patnji, gubitku, tuzi..., igranje ‘‘Hekube‘‘ u ratnom okruženju dobilo je novi smisao. To su bili katarzični momenti - majke koje su gubile sinove u ratu dolazile su na predstavu ispod Minčete i zahvaljivale nam. Bilo je to strašno, ali i iscjeljujuće iskustvo. Na svakoj izvedbi je čitan i apel za mir što ga je ansambl ‘‘Hekube‘‘ upućivao kazališnim umjetnicima diljem svijeta.
Predstava se igrala i u jeku rata?
- Obnovljena je 1991. na inicijativu glumaca. Tad smo igrali dok su gradom još prolazile procesije ljudi i palile se svijeće u prozorima za dečke koji su ratovali. Dubrovnik se bombardirao krajem 1991. i iduće godine se Igre nisu održale. Tada smo svi palili svijeće za Grad, a ja sam sa suprugom išla nositi humanitarnu pomoć na Mljet.
Kakav je bio vaš prvi doživljaj Dubrovnika?
- Prvi put sam u grad došla na maturalcu. Bila sam tada razočarana jer smo uplovili u Gruž i pitala sam se gdje je taj Dubrovnik. Ali od 1962. pa nadalje, svako ljeto sam provela tamo. Dubrovnik je za mene poput drugog rodnog grada.
Dubrovačke ljetne igre poznate su i po igranju Držića. Koliko vam je on bio važan kao autor?
- Izuzetno važan. Radila sam nekoliko njegovih komada, ali i projekte gdje sam spajala njegovu poeziju, dramske ulomke i biografske elemente - jedan od tih kolaža igrali smo i na Držićevoj poljani. On je genijalan pisac. Nažalost, danas ga se igra premalo, čak i u Dubrovniku.
Kako vam je bilo raditi u tim uvjetima ambijentalnog teatra, izvan klasičnih kazališnih prostora?
- To je bio ogroman izazov - sve je bilo u pokretu. Nemaš zatvoreno kazalište u koje uđeš, odradiš svoje u miru i ideš kući. A s ambijentalnim teatrom je potpuno drugačije iskustvo. Stalno tražiš adekvatan prostor, balansiraš s rekvizitima, stalno nešto nosiš, a boriš se i s vremenskim (ne)prilikama, bukom i svim ostalim što te više ometa nego što ti pomaže. Ali u tome je bila i ostala čar otvorenih scena.
Tko vam je od ravnatelja Igara ostao u posebnom sjećanju?
- S nekima je suradnja bila izvanredna, s nekima baš i ne. Posebno pamtim Joška Juvančića - Jupu, i Georgija Para. Bila sam im suradnica u brojnim predstavama. Kada sam prvi put došla 1962., ravnatelj je bio Kosta Spajić - on je bio veliki redatelj.
Dolazilo je tada i puno stranih umjetnika?
- Da, to je bila posebnost Igara. Dolazili su velikani poput njemačkog pisca i dramaturga Heinera Müllera, Denisa Careyja - suradnika Petera Brooka, britanski redatelji Stuart Burge i William Gaskill... Svi smo se družili - podjednako, bez razlike. Tada se stvarno osjećala zajednica. Sjelo bi se u restoran Ocean na Pilama, otišlo na Lokrum, a neki put bi noć završila na Žarkovici, pa u zoru ravno na pijacu, kupiš voće, popiješ kavu i tek onda spavanje. Dubrovnik je tada imao neku čudesnu, pozitivnu energiju. Bio je to grad koji te punio.
Do kada ste aktivno radili na Igrama?
- Moja zadnja predstava je ‘‘Othello‘‘ 2016. i to je bila moja prva samostalna režija na Lovrijencu. Prije toga sam na Lovrijencu surađivala s Jiřijem Menzelom, Denisom Careyjem i drugima. Prije toga, 2001., radila sam ‘‘Četvrtu sestru‘‘ na novoj lokaciji, razrušenom hotelu Belvedereu, i bio je to snažan ambijentalni teatar.
Kakve su po vašem iskustvu bile Igre nekad, a kakve su danas?
- Prije je cijeli grad živio za Igre. Danas je Dubrovnik prepun kruzera i turista, puno kuća stoji prazno jer su prodane. Prije ste Stradunom mogli stati sto puta i popričati s ljudima - svi su dolazili, ne samo kazalištarci, nego i filozofi, znanstvenici, intelektualci. Dubrovnik je ljeti bio kao mjesto nekakvog obaveznog kulturnog hodočašća. Danas dominira turizam. Profit je nadjačao kulturu. Kad sam 2016. radila ‘‘Othella‘‘, s jedne strane sam bila sretna što na Lovrijencu imam mir za probe, ali me porazila činjenica da u Gradu više nemaš gdje sjesti, da je sve zakrčeno kafićima i turistima, da nema više onih glumačkih kafića gdje smo se okupljali.
Osim predstava, radili ste i otvaranja Igara?
- Da, tri puta - 1986., 1988. i 2000. To su bila prava kazališna otvaranja. Prvo se zvalo "Zar san slobode još ti ne da spati?", a zadnje "Zrcalna slika neba". Svi studenti i glumci su sudjelovali i predstava se širila po cijelom gradu - igrali smo i na Gundulićevoj i Držićevoj poljani. Otvaranja su bila kao kazališni spektakl, a i publika je bila dio tradicije - dolazili su skockani na generalke, komentirali, zadirkivali... Bila je to prava kazališna interakcija s puno humora i zabave koja se do danas, nažalost, polako gubi.
Kako je izgledao život glumaca na Dubrovačkim ljetnim igrama u vrijeme vaše mladosti? Gdje se tada spavalo, kako se živjelo?
- U to doba dnevnice su bile pristojne, ne prevelike, ali sasvim dovoljne da se plati smještaj, dobro jede, pa čak i da se nešto uštedi. Za studente je to bilo idealno. Sjećam se da smo za vrijeme priprema za ‘‘Hekubu‘‘ u Lazaretima u pauzama znale otići i u butik, nešto si kupiti, i sve to od dnevnica. Ništa nam nije nedostajalo.
A gdje ste konkretno bili smješteni? Danas su cijene smještaja u Dubrovniku postale gotovo pa nepristupačne.
- Isprva sam bila u stanu u Gradu, pa na Pločama. A onda sam, tražeći prostor za jednu predstavu, naišla na samostan časnih sestara na Dančama. Sjećam se da sam tada rekla: "To je mjesto gdje bih ja voljela i trebala biti." I pozvonila sam, primile su me i kod njih smo ostali nekoliko godina. To je bio jednostavan, ali topao, domaći smještaj. Iznajmljuju one i danas, ali mislim da je to onda bilo puno pristupačnije.
Znači, cijela obitelj bi dolazila s vama?
- Da, išla je i moja mama sa mnom, kako bi mi pomagala s djecom. Bilo je to poput pravog obiteljskog ljetovanja. Bar njima. Djeca bi se cijele dane kupala na Dančama, zato mi je taj smještaj nadomak grada bio idealan. A ja bih se u miru mogla prepustiti poslu. Ujutro kavica, probe, predstave, a popodne opet skok u more. Nakon završetka Igara često bismo se preselili na Lopud ili Mljet i ostajali još malo u tom bajkovitom akvatoriju. Nažalost, godine i zdravstveno stanje više mi ne dozvoljavaju duga putovanja pa će Dubrovnik ostati jedan divan dio mog života, zauvijek moj grad.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....